artikel

Kwaliteit omhoog door renovatie hotelkamer

Hotel 656

Kwaliteit omhoog door renovatie hotelkamer

Zwarte randen in de badkamer, smoezelig tapijt, vlekken op de muren en verouderd meubilair. Voor een gemiddelde gast die zijn hotelkamer in deze staat aantreft, is dat voldoende reden om nooit meer terug te komen. Veel hoteliers willen het zover niet laten komen, dus is het eens in de zoveel jaar tijd voor hotel renoveren. […]

Zwarte randen in de badkamer, smoezelig tapijt, vlekken op de muren en verouderd meubilair. Voor een gemiddelde gast die zijn hotelkamer in deze staat aantreft, is dat voldoende reden om nooit meer terug te komen. Veel hoteliers willen het zover niet laten komen, dus is het eens in de zoveel jaar tijd voor hotel renoveren. Soms al na een jaar of vijf, soms na tien of twaalf jaar, afhankelijk van de doelstelling van het hotel.

Uitgeleefde kamers weer een nieuwe, frisse uitstraling geven is de meest gehoorde reden voor een renovatie, zeggen diverse leveranciers die veel te maken hebben met hotelrenovaties. ‘Met een nieuwe look zorg je ervoor dat de gasten nog een keer willen terugkomen’, meent Eric van den Brink van De Hotel Partners.

Vaak zijn er verschillende redenen voor een renovatie, zoals een wijziging van het design vanuit de hotelgroep, een andere doelgroep willen aanspreken of energiebesparende maatregelen willen doorvoeren. Een grondige renovatie vraagt wel lef van de ondernemer. ‘Dit gaat verder dan nieuwe gordijnen en nieuwe vloerbedekking. Dat durft niet iedere hotelier.’ Met name oudere, meer traditionele hotels willen vaak alles zoveel mogelijk bij het oude laten. ‘Ketens tonen meer lef.’

Beschikbaar budget

‘Om het aantal sterren te upgraden of te behouden is het interessant te renoveren’, zegt Myrthe van Houwelingen van toegangssytemenspecialist Assa Abloy. Het beschikbare budget voor een hotelrenovatie loopt nogal uiteen. ‘Er zijn zoveel keuzes, het is net waar een hotelier en zijn gast waarde aan hechten. Is dat comfort of design of allebei?’, zegt Van Houwelingen.

‘Voor elk type hotel zijn kosten een belangrijk item in de hotelwereld’, zegt Jaap Oudshoorn van OTD Toegang & Comfort. Hotel Partners rekent voor een hotelrenovatie per kamer tussen de €20.000 en €40.000, afhankelijk van wat er moet gebeuren. ‘Als een kamer helemaal moet worden gestript, ga je al snel richting de €40.000. Dat is dan inclusief de gangzones’, zegt Van den Brink.

hotel renoveren - toegangstechniek

Kwaliteit omhoog met hotel renoveren

Kwaliteitsverbetering is de voornaamste reden voor een renovatie. Momenteel denken veel hoteliers en leveranciers na over de integratie van verschillende systemen. ‘Dat kan een reserveringssysteem zijn, gekoppeld aan een toegangsbeveiligingssysteem of energiesysteem, al dan niet in combinatie met het ontwikkelen van een eigen app’, ziet Van Houwelingen.

Zakenhotels kiezen er bijvoorbeeld vaker voor om mobile access (applicatie voor sleutel via de mobiele telefoon) aan te bieden, zodat gasten niet meer bij de receptie hoeven te wachten op een keycard. ‘Verder kunnen we met nieuwe technieken, zoals een room-managementsysteem, het energiegebruik fors naar beneden brengen, terwijl de gastbeleving stijgt’, zegt Oudshoorn van OTD.

Dit systeem is onderdeel van het internet of things (IoT), waarbij het slot communiceert met het room-managementsysteem en ziet of een gast of personeelslid de kamer betreedt. Sensoren detecteren daarbij de aanwezigheid van de gast. Bij renovatie kunnen deze systemen veel draadloos worden uitgevoerd, omdat de huidige technieken dit mogelijk maken. Ook zijn er nieuwe technieken voor bijvoorbeeld minibars. ‘Met de nieuwe A+++ compressor-minibars zijn grote besparingen te bereiken’, aldus Oudshoorn.

Kijk vooruit

Bij een renovatie is het verstandig ver vooruit te denken, tot aan volgende generaties. Toch wordt nog te vaak gekeken naar wat nu hip is en wordt te weinig rekening gehouden met de wensen zoals die er over vijf of tien jaar of nog langer kunnen zijn. Duurzaamheid is wel een issue bij hotelrenovaties, maar meestal komt dit niet voort uit ideële overwegingen, ziet Rob Krijt van technische groothandel Solar. ‘Vaak is dit opgelegd door een gemeente of om te voldoen aan de GreenKey, om Amerikaanse zakenlieden te kunnen verwelkomen.’

De hotellerie laat daar kansen liggen, concludeert CFP Greenbuildings, dat in opdracht van ABN Amro onderzoek deed naar duurzaamheid bij hotels. Zo sluiten steeds meer Nederlandse bedrijven hotels zonder duurzaamheidslabel uit van overnachtingen door medewerkers. Ook richt een toenemend aantal reizigers zich op duurzame verblijfsmogelijkheden. Volgens het onderzoek onder 266 hotels is meer dan 75 procent van de Nederlandse hotels niet duurzaam genoeg, terwijl de kans groot is dat hotels vanaf 2023 verplicht energielabel C moeten hebben en mogelijk op de lange termijn zelfs energielabel A.

Op materialen kun je moeilijk bezuinigen

Erkan Akkaya van Yema Afbouw ziet ook dat niet altijd de duurzaamste oplossing wordt gekozen. ‘Soms is de prijs leidend en is er niet genoeg budget om energiezuinige maatregelen toe te passen’, zegt hij. Drie jaar geleden begon Akkaya met compagnon Muslum Yalin zijn bedrijf. Inmiddels heeft het bouwbedrijf aansprekende projecten uitgevoerd. Soms direct voor de opdrachtgever, zoals bij Corendon Village in Badhoevedorp, soms als onderaannemer van Salverda Bouw, zoals bij het het Soho House in Amsterdam.

Bij renovaties wordt vaak nog te weinig rekening gehouden met gastwensen die er over vijf of tien jaar kunnen zijn

Met duurzame installaties valt wel geld te verdienen, zegt Akkaya, maar met materiaalgebruik in hotelkamers minder. ‘Zonnepanelen verdienen zich in vijf, zes jaar terug, maar een hotelkamer is na die tijd op. Gasten leven in een hotel anders dan thuis, dus heb je niet zoveel aan duurzame materialen’, zegt hij. In de afbouw is het financiële plaatje minder van belang. ‘In de eerste plaats moeten wanden en plafonds voldoen aan de gestelde eisen wat betreft brandwerendheid en isolatie. Daar kun je moeilijk op bezuinigen’, zegt hij.

Veiligheid is sowieso het belangrijkste thema bij een renovatie. Een ander onderdeel daarvan zijn de sloten. Zijn die aan vervanging toe? Voelen de gasten zich nog veilig in het hotel? Willen zij via de smartphone inchecken? ‘Ook het plaatsen van BLE-modules (bluetooth low energy) in sloten is een belangrijk thema’, zien specialisten Assa Abloy en OTD. ‘Zonder dat een hotel nu al mobile access aanbiedt aan de gast, kan het hotel wel alvast voorbereid zijn op de toekomst zodat de techniek al in het slot verwerkt zit’, zegt Van Houwelingen.

Hotel renoveren - afbouw

Eén aanspreekpunt

Ontzorgen is een sleutelwoord bij renoveren. Voor een hotelier is het handig om één aanspreekpunt te hebben. Vanuit die gedachte hebben Bakels + Ouwerkerk Bouwgroep, Master Totaalinrichting en Interface twee jaar geleden de handen ineengeslagen en De Hotel Partners opgericht. ‘Hoteliers krijgen vaak te maken met veel verschillende partijen en op deze manier kunnen wij ontzorgen’, zegt Van den Brink. ‘Wij geven de hotelier één aanspreekpunt die vervolgens de weg weet. We hebben een eigen ontwerpteam, waarna de hele verbouwing kan worden gedaan.’

Inmiddels zitten er al veel hotels in de portfolio van het samenwerkingsverband. Eén van de aansprekende projecten was Crown Plaza Promenade in Den Haag. ‘Dat hebben we volledig gestript tot alleen het casco overbleef, waarna we het volledig opnieuw hebben opgebouwd’, zegt Van den Brink. Een ander voorbeeld is het maken van vijf luxe suites in Hotel De Pier in Schevingen.

Transsparantie en gemak

Ook Rob Krijt van Solar ziet dat hoteliers op zoek zijn naar gemak. Bijvoorbeeld in het uitleveren van de benodigdheden per kamer. Solar krijgt dan het verzoek alles per kamer te verzamelen in één rolcontainer, ook producten van andere leveranciers, mochten die niet bij Solar voorradig zijn. ‘Bijvoorbeeld als er bijzondere armaturen moeten komen van een andere partij’, noemt Krijt als voorbeeld. Solar zorgt er vervolgens voor dat alles wordt verzameld en gedistribueerd.

Het gebeurt steeds vaker dat de groothandel in het voortraject betrokken wordt, constateert Krijt. ‘Steeds meer hoteleigenaren willen transparantie in prijsvorming en merkonafhankelijk advies en kopen zelf hun materiaal in, waarna ze er vervolgens handjes bij zoeken.’ De handjes komen soms uit Bulgarije uit Roemenië. Bonafide bedrijven, maar minder bekend met de Nederlandse regelgeving. In dat geval wordt een bedrijf als Solar ingeschakeld om op de werkvloer te adviseren, controleren en corrigeren, als dat nodig is. De rol van de klassieke groothandel is de laatste jaren behoorlijk veranderd, ziet Krijt. ‘We hebben nu veel meer een adviserende rol.’

Te veel oog voor design

Hoteliers laten zich nogal eens te veel leiden door designers en architecten, vinden de leveranciers en bouwers. Vaak is er veel oog voor de uitstraling, minder voor het daadwerkelijke gebruik. En dat kan de hotelier op langere termijn duur komen te staan. Als voorbeeld noemt Krijt de keuze voor zwarte kranen. ‘Het is begrijpelijk dat mensen hier voor kiezen, want het ziet er mooi uit, maar zwarte kranen zijn soms van mindere kwaliteit en het is onze rol om daar de opdrachtgever bewust van te maken.’

Hotel renoveren - design

Van den Brink ziet ook dat er soms te veel naar de uitstraling wordt gekeken en te weinig naar effectiviteit en functionaliteit. ‘Je kunt ervoor kiezen om geen tapijt te nemen, maar dan moet je je wel realiseren dat de akoestiek in een kamer een ramp kan worden. Een ander voorbeeld is een hotel dat op advies van de ontwerper voor hele mooie, dure wandlampjes in de gangen koos. ‘Heel mooi, totdat ze erachter kwamen dat de linnenwagen er niet onderdoor kon’, zegt Krijt. Daarom is het goed dat iemand met verstand van zaken over de schouder van de hotelier meekijkt, vindt hij.

Nog een tip die de leveranciers en bouwers geven is de keuze voor kwalitatief, duurzaam materiaal. ‘Veel hotels in Amsterdam zijn in handen van Chinezen. Van hen kiest niemand voor goedkopere, Chinese materialen’, zegt Krijt. Niet voor niks, zegt hij, want goedkoop is meestal duurkoop en je hebt een groot probleem als iets dat is ingebouwd in een muur niet blijkt te deugen. A-merken garanderen vaak dat wanneer een artikel uit productie wordt genomen, het de eerstkomende tien jaar nog wel leverbaar is.

10 tips voor renovatie en verbouwing van hotelkamers

  1. Zorg dat niet alleen design leidend is, maar denk ook aan de functionaliteit en effectiviteit. Zorg dat ook de techniek
    geborgd is.
  2. Laat iemand over je schouder meekijken en ga niet alleen uit van adviesbureaus en installatiebedrijven. Die hebben het druk, fouten liggen op de loer.
  3. Denk altijd vooruit en denk aan de volgende generatie. Ga voor duurzaamheid. Techniek verandert snel, doe alvast kleine voorbereidingen, zodat de impact niet enorm is op het moment dat je straks moet innoveren. Dan ben je vaak al te laat.
  4. Zorg voor goed voorwerk. Half voorwerk voor de halve prijs, betekent meestal later hoge kosten. Zorg dus voor een goede calculatie en laat het door een ander narekenen.
  5. Maak altijd ruimte voor energiebesparende oplossingen met mogelijkheden tot het verhogen van comfort.
  6. Bezuinig niet op veiligheid, zoals brandwerende materialen, hotelkamersloten en toegangsbeveiliging.
  7. Vervang de verlichting (armaturen) in algemene ruimtes. Deze branden vaak 24/7. Wanneer je overgaat naar ledverlichting en een beter lichtplan, is de investering soms in twee jaar al terugverdiend.
  8. Kijk niet alleen naar het vervangen van het behang en vloerbedekking, maar denk groter en kijk ook naar technologische verbeteringen in de kamer. De investering is vaak snel terug te verdienen door besparing op energie en op onderhoudskosten. Installaties blijken te vaak een sluitpost te zijn, waardoor achteraf grotere kosten gemaakt moeten worden.
  9. Werk met gerenommeerde partijen die 24/7 klaar staan. Heel belangrijk in de hospitalitybranche.
  10. Een hotelkamer moet 7 tot 12 jaar meekunnen. Wat vandaag hip is, hoeft dat over vijf jaar niet meer te zijn.

Reageer op dit artikel