artikel

Leonardo Royal Hotel Amsterdam wil spraakmakend zijn

Hotel 1537

Leonardo Royal Hotel Amsterdam wil spraakmakend zijn
Foto: Liesbeth Dingemans

Ook al is het hotel op het moment van schrijven en het maken van de foto’s nog nét niet open, managing director Benelux Alexander Kluit en general manager Jakob-Jan Blaauw zijn té trots op ‘hun’ Leonardo Royal Amsterdam en willen het graag laten zien. Ze raken niet uitgepraat over de potentie van de omgeving, de enorme roltrap in de lobby en over hoe ze het motto ‘Now we’re talking’ gaan uitdragen.

‘Kijk nou, hoe gaaf is dat!’ wijst Alexander Kluit enthousiast op de enorme roltrap in de lobby. ‘En zie je die vogels aan het plafond? Dat zijn lampen, speciaal voor dit hotel gemaakt.’ Dat de managing director van Apollo Hotels en Leonardo Hotels, beide labels van de Fattal Hotel Group, trots is op dit nieuwste hotel is duidelijk.

Na Leonardo Hotel Amsterdam City Centre is dit het tweede hotel van Leonardo in Nederland, maar dan van het premium- label Leonardo Royal. Met 490 kamers is dit het grootste hotel van de Fattal Hotel Group. 15 april, de verjaardag van Leonardo da Vinci, opende het de deuren voor gasten.

Het enthousiasme van Kluit is verre van gespeeld, het lijkt of het hele team dat aan dit hotel werkt is geselecteerd op energie-
niveau: ook general manager Jakob-Jan Blaauw, executive chef Frank Broenink en zijn sous-chef spreken gepassioneerd over het hotel en hun werk, over hoeveel zin ze hebben gasten te gaan ontvangen.

Alexander Kluit (links) en Jakob-Jan Blaauw van Leonardo Royal Hotel Amsterdam

Alexander Kluit (links) en Jakob-Jan Blaauw – Foto: Liesbeth Dingemans

Now we’re talking

‘Onze pay-off is ‘Now we’re talking’ en dat willen we ook echt uitstralen’, zegt Kluit. ‘Zowel als in: hoge kwaliteit: dít is hoe een hotel tegenwoordig hoort te zijn, als in letterlijk in gesprek gaan. We zochten ‘spraakmakers’ en hebben alleen maar mensen aangenomen die het oprecht leuk vinden met gasten in gesprek te gaan.’

Daarom bood het hotel bij wijze van gimmick potentiële medewerkers ook de mogelijkheid te solliciteren met een voice message in Whatsapp. ‘Dit is daadwerkelijk een paar keer gedaan. Maar belangrijker: het zette ons op de kaart als een hotel dat het anders doet dan veel anderen.’ Enkele dagen voor opening zijn op 130 medewerkers nog slechts 8 vacatures open. Het keukenteam, tegenwoordig niet de makkelijkste afdeling om gevuld te krijgen, is zelfs geheel op sterkte met 17 koks. Allemaal fulltime en op een enkeling na uit Amsterdam of vlak daarbuiten. Zij gaan onder meer koken in restaurant Vitruv, dat plek biedt aan 400 gasten.

‘De chef heeft een duidelijke visie’, zegt Kluit. ‘Dat straalt hij uit en daarom willen mensen ook graag met hem werken. En het helpt dat we een nieuw hotel van een nieuw merk zijn. Mensen zijn nieuwsgierig en willen hier graag werken.’

Verhalenverteller in de keuken

Frank Broenink is als chef-kok een verhalenverteller die ook graag op de voorgrond treedt. ‘We gaan bij het ontbijtbuffet à la carte eigerechten maken, en voor lunch en diner wil ik ook gerechten gaan afmaken in die satellietkeuken. Zelfs bij banqueting zet ik een kok neer die vertelt wat hij doet. Dan gaan we bijvoorbeeld live ministroopwafels bakken of popcorn. En ook die jongens willen het verhaal graag vertellen.’

Chefkok Frank Broenink (midden) van Leonardo Royal Hotel Amsterdam

Chefkok Frank Broenink (midden) van Leonardo Royal Hotel Amsterdam – Foto: Liesbeth Dingemans

Broenink is zelf hobby-foodfotograaf, dus zijn gerechten zien er met recht instagrammable uit. Maar dan wel met maximaal vier of vijf handelingen op het bord, om het werkbaar te houden.

Hoever zijn drive gaat, bewijst de hamburger. ‘Elk hotel moet een hamburger op de kaart hebben, maar ik wilde wel wat bijzonders. Via de slager van de Hanos ben ik in contact gekomen met een veehouder hier in de regio met Black Angus-runderen. Hij slacht er maar één per week. De lenden is hij zo kwijt, maar het borstvlees bleef over. Ik zoek juist naar vlees met maximaal 20 procent vet en koop nu al zijn borstvlees voor de hamburger. Hij maalt het voor me: eerst grof en dan nog een deel fijn, dat gemengd met beetje zout, peper en wat paneermeel. Zo vriest hij ze in. Omdat zij wegens allergenenwetgeving geen melk mogen toevoegen, wat ik wel wil, ontdooi ik ze in een melkbad. Ik bak ze af in de steamer met gorgonzola erop: dat trekt prachtig in het vlees. Cheddar of andere veelgebruikte kaas blijft erop liggen.’ Het is duidelijk: deze chef is een verteller.

Rolls-Royce

General manager Jakob-Jan Blaauw werkte lang in Duitsland, maar kwam speciaal voor dit project terug. Hij is ongeveer anderhalf jaar geleden ingestapt. Rondkijkend in ‘zijn’ hotel is hij vooral trots op de ruimte, de lichtheid en de luchtigheid van het hotel: de hoge ruimtes, de 6 meter hoge ramen beneden en het uitzicht op een stuk Amsterdam dat volop in ontwikkeling is.

En de gm is trots op de enorme roltrap in de lobby, die naar de congresruimtes leidt. ‘Die roltrap was niet gepland, we hebben hem pas toegevoegd aan de plannen toen we al heel ver waren met de bouw. Maar is nu meteen een enorme eyecatcher.’

Bovendien kunnen eventbezoekers zo sneller en directer naar boven worden gebracht, in plaats van met de vier liften waar ook hotelgasten gebruik van maken. Zo ‘botsen’ afdalende gasten voor ontbijt niet met opgaande gasten voor een congres.

‘Fattal zei tegen me over dit hotel: bouw een Rolls-Royce. Dat is fijn, er wordt niet bezuinigd. Kijk alleen al naar de keukens: de hotelkeuken is enorm en bij het congresdeel zit nog een gigantische, volledig uitgeruste banquetingkeuken’, zegt Blaauw.

De totale investering voor het Leonardo Royal Hotel Amsterdam bedraagt €50 miljoen voor het pand en nog zo’n €6 miljoen voor de inrichting.

Foto: Liesbeth Dingemans

Pakhuis met VOC-snuisterijen

Het design van het hotel is gedaan door Andreas Neudahm, die bijna alle Leonardo Hotels heeft ontworpen. Hier zag hij bij binnenkomst in het pand in aanbouw een pakhuis voor zich: hoge ruimtes waar veel van de betonnen constructie zichtbaar is. In de inrichting deed hij veel subtiele verwijzingen naar de stad en haar historie. Van kunst uit VOC-bestemmingen tot zeilboten en tegeltjes. ‘We wilden niet alleen maar herenhuizen zien, dat doen al genoeg hotels.’

Enkele lampen en stoelen werden speciaal voor dit hotel ontworpen. Ook op de kamers. Het design is voor alle 490 kamers gelijk en ook de kleurstelling op de gangen is op alle 18 verdiepingen hetzelfde.

Twintig van die kamers zijn ‘Powered by Women’: daar liggen net wat luxere producten, meer gericht op vrouwen maar vooral ook van bedrijven die zijn opgericht door vrouwen. In de bar en in de grab & go-kiosk is een aantal bieren voorhanden van brouwerij Gebrouwen Door Vrouwen.

Leonardo Royal Hotel Amsterdam

Foto: Liesbeth Dingemans

‘Ik houd niet van de term hedendaags’, zegt Kluit over het design. ‘Ik vind dat je er best naar mag streven elke zes, zeven jaar te refurbishen, maar dan wel slim: niet volledig verbouwen, maar met een lik verf, stofferen en wat nieuwe kunst moet je ver kunnen komen. Dan is het concept duurzaam.’

In de kamers, zeker op de hoger gelegen verdiepingen, valt het uitzicht op. Aan de ene kant kijk je zo over het groen naar Utrecht, aan de andere kant ontvouwt zich Amsterdam. ‘We willen dat gasten de stad zien, dus hebben we met housekeeping de afspraak dat de vitrage open is als gasten arriveren’, zegt Blaauw.

Gebied in beweging

Als de blik naar beneden gaat, zien we bouwgrond en bedrijfspanden. ‘Rond het hotel gebeurt veel. De komende jaren verrijzen hier veel woningen en kantoren en zal een deel van die loodsen en bedrijven verdwijnen.’ Pal voor de deur van het hotel ligt metrohalte Amstelkwartier, aan de lijn naar de RAI en Zuid de ene kant op en naar Centraal Station de andere kant op. Door de ligging vlak bij de A2 is het hotel ook met de auto goed te bereiken, naast het hotel staat een eigen parkeergarage met 173 plekken.

Ook op hotelgebied is de omgeving in beweging: buurman Postillion is nog geen jaar open, net als Van der Valk. Op een steenworp afstand staan ook nog Mercure Amsterdam City en QO hotel, allemaal op het stuk dat wordt omzoomd door de A2, A10, het spoor en de Amstel.

‘Vooral met buurman Postillion is veel contact’, zegt Blaauw. ‘Elke maand zitten we wel even samen. Ook voor daadwerkelijke samenwerking: zij hebben veel congresruimte, maar niet zoveel kamers als wij. Dus bij grote congressen slapen gasten ook bij ons straks.’
Zelf beschikt het hotel over 1200 vierkante meter congresruimte, waaronder drie koppelbare zalen die samen goed zijn voor ruim 900 vierkante meter. Daarmee staat het hotel in de top-5 grootste congreshotels in Amsterdam. Aan die zalen ligt een groot dakterras dat exclusief voor congressen af te huren is.

Aanlegsteiger, bootje en terras

Op termijn wil Kluit nog een eigen aanlegsteiger en een terras toevoegen, maar met benodigde aanpassingen en vergunningen kan dat nog wel even duren. ‘Ik wil hier ook een bootje leggen. Binnen 15 minuten ben je bij de Harbour Club Zuid.’

Die Harbour Club zit in het Apollo Hotel, waar Kluit ook managing director van is. Hij voorziet veel synergie tussen Apollo Hotels, waar hij oorspronkelijk voor werkte, en de andere brands, die onder Fattal vallen. Zowel Leonardo en Leonardo Royal als merken die nog niet in Nederland zijn, zoals Nyx. Van die laatste zijn er nu twee in Israël, het thuisland van Fattal, en zeven in Europa. kluit is actief op zoek naar een geschikte locatie in steden als Amsterdam en Rotterdam. ‘Nyx is funky, het is design, dit lifestyle brand past goed in de Nederlandse markt.’

Apollo Hotels, en na de verkoop vorig jaar nu dus Fattal Hotel Group, is een joint venture aangegaan met Harbourclub. Het zou volgens Kluit kunnen dat er Harbourclubs komen in andere hotels van Fattal, en dat kan ook in het buitenland zijn. Apollo ziet hij voorlopig nog niet naar het buitenland gaan.


Foto's

Reageer op dit artikel