blog

Je hoeft geen start-up te zijn om disruptive te zijn

Hotel 938

Hoe kan het dat zoveel bedrijven innovatief willen zijn? In mijn ogen is het namelijk de basis van ondernemer zijn. Ieder bedrijf is ooit gestart als een innovatief initiatief. Hoe kan het dan dat organisaties, de leiders van de organisatie en de mensen in de organisatie van dit initiatief zijn afgedreven? Als jij jezelf die vraag ook stelt, lees dan verder, want ik heb een antwoord voor je.

Je hoeft geen start-up te zijn om disruptive te zijn

Hippe start-ups schieten als paddenstoelen uit de grond. De ene start-up is nog meer disruptive dan de andere. Gevestigde ondernemingen zien het soms met lede ogen aan en wensen zichzelf ook die innovatiekracht toe.

Leiders in de organisatie starten vervolgens met het maken van visiedocumenten en proberen manieren te vinden om het hoofd te bieden aan de veranderende wereld om hen heen. Hele werving en selectie strategieën worden ‘uit de kast getrokken’ om maar creatief, innovatief personeel te werven.  

Allemaal niet nodig! Ik vertel je waarom. Jouw gevestigde onderneming is ook ooit een hippe start-up geweest. Al groeiende bleek het nodig om processen en procedures in te richten. Die processen en procedures bestaan waarschijnlijk nog steeds, maar dan in versie 5.3…

Een strak proces kan een onderneming helpen om continuïteit te waarborgen. Sterker nog, ik ken genoeg voorbeelden van gave horecaconcepten die er groot mee zijn geworden. Wat veel leiders alleen vergeten is dat je mensen een beetje lui maakt met processen.

Het wordt nog erger wanneer leiders zichzelf gaan verschuilen achter processen uit angst om te moeten veranderen. Dan heb je echt de spreekwoordelijke ‘poppen aan het dansen’, omdat we dan te maken hebben met een cultuur waarbij initiatief eerder wordt afgebrand dan dat het als toegevoegde waarde wordt gezien. 

Ik zeg hiermee niet dat je alle processen naar de prullenmand moet verwijzen. Wat ik wel zeg is dat jij je als leider moet realiseren dat een proces of procedure niet zaligmakend is. Sterker nog, in mijn optiek beperk je met een proces of procedure de innovatiekracht van je medewerkers en dus van je bedrijf.

Je hoeft niet met lede ogen toe te kijken hoe disruptive hipsters je markt opschudden. Wees blij dat ze het doen, want daarmee zet je de eerste stap in het benutten van de innovatiekracht van je bedrijf. Het enige wat je hoeft te doen is te onderzoeken waar de kracht van de individuen in je team zit, om de innovatiekracht van je bedrijf te ontketenen.


Barteld Oppers werkte jarenlang in de hotellerie, onder meer als general manager in verschillende hotels van Accor. Hij heeft het vak inmiddels verlaten, en adviseert hotels met zijn bedrijf Yellow Monkey Innovation over het inrichten van de organisatie.

Reageer op dit artikel