blog

Rekening rookverbod bij ondernemer

Hotel 319

Met verbazing heb ik kennisgenomen van de uitspraak van de rechter om ook de aparte rookruimten in de horeca te verbieden.

Rekening rookverbod bij ondernemer

Even terug: het rookverbod in Nederland is nu enkele jaren van kracht. Stelregel is dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek.

In verschillende takken van sport, zoals bijvoorbeeld horeca, raakt dit ondernemers natuurlijk. Vooral de kleine. Juist voor deze ondernemers was een rookruimte (met aparte ventilatie, zonder service) een uitkomst. Een oplossing die prima past in het poldermodel Nederland: iedereen blij.

Door deze gedoogoplossing zijn ondernemers aan het investeren geslagen: deze rookruimten zijn netjes afgewerkt, goede ventilatie et cetera. Dat is allemaal niet goedkoop. Uiteraard werd deze uitzondering langzaam opgerekt: overdekte terrassen, met heaters, werden langzaam bij het etablissement getrokken en zo kon er toch gerookt worden.

Natuurlijk begrijpen we allemaal dat dit het grijze gebied is. Een grijs gebied dat mede mogelijk is gemaakt door onduidelijke wetgeving. De rekening van deze fout komt – zoals wel vaker – bij de (kleine) ondernemer te liggen.

Ben ik nu tegen dit verbod? Dat weet ik eigenlijk niet. Ik vind alleen dat het rookverbod eerst maar eens goed moet worden gecontroleerd, voordat een nieuw verbod wordt ingesteld. Ik ben met carnaval weer eens op diverse plekken in een kroeg geweest en één conclusie kan ik wel trekken: kleine ondernemers houden zich nog steeds niet aan het verbod.

Daarnaast vraag ik me af of het verbod op rookruimten ook geldt voor bijvoorbeeld de KLM Crown Lounge op Schiphol? Gaat deze ook dicht? Of is het belang van KLM te groot om te handhaven? Wat gaan we doen met de rookruimten van Holland Casino? Sluiten? Of is hier het economische belang weer te groot?

Kortom: ik laat me over dit gevoelige onderwerp niet uit op inhoudelijk vlak (ben ik wel of niet voor dit verbod) maar ik maak me wel kwaad over het feit dat de controle halfslachtig gebeurt en daarmee de (kleine) ondernemer wéér de dupe is.


Erik-Jan Ginjaar is directeur Postillion Hotels Nederland

Meer blogs van Erik-Jan Ginjaar

Reageer op dit artikel