blog

Edwin van der Meijde: Nep-reviews

Hotel 438

In Torquay ‘herkeken’ wij afgelopen zomer met het gezin de serie Fawlty Towers. Daar aan de Engelse Rivièra stond midden jaren 70 het hotel dat het idee opleverde voor de komische belevenissen van de brute hoteleigenaar Basil Fawlty en zijn Sybil, Polly en Manuel. Hotel Gleneagles bestaat niet meer. Onze kinderen vroegen zich af hoe het excentrieke gedrag van de échte hotelmanager, Donald Sinclair, altijd verborgen was gebleven voor de potentiële gasten. Hoe kon die hoteleigenaar zijn gasten doorlopend beledigen zonder aan de schandpaal te worden genageld?

Edwin van der Meijde: Nep-reviews
Foto: Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Onze kinderen zijn opgegroeid in een wereld van online reviews. Geen vlek in het tapijt blijft onopgemerkt, geen taaie biefstuk onbesproken. Gastenbeoordelingen bepalen de afgelopen 10 jaar in grote mate het succes van hotels. Elke maand bezoeken 456 miljoen mensen een aan TripAdvisor gelieerde website. Reviews geven toekomstige gasten meer zekerheid over wat ze te wachten staat. Maar TripAdvisor verandert. De organisatie die miljoenen mensen gevraagd en ongevraagd van reisadvies voorziet, stuurt zichzelf de verkeerde kant op. De waarde van de meningen van miljoenen consumenten staat onder druk, omdat het bedrijf zijn primaire functie van gids heeft ingeruild voor die van een commerciële hotelkamerverkoper.

Adviezen op TripAdvisor worden steeds vaker in twijfel getrokken. Om verschillende redenen. Wereldwijd blijkt het te wemelen van bedrijfjes die nep-reviews schrijven voor wanhopige hotels en restaurants. En twijfel wordt ook veroorzaakt doordat TripAdvisor zijn eigen ranglijsten vervuilt. Posities juist boven de ranglijsten zijn te koop, evenals plekken in kamerprijsoverzichten. Dé ranglijst is vervangen door vele ranglijsten, vaak gebaseerd op commerciële afwegingen en niet op echte content of vragen van gasten. Dat is een gruwel voor wie betrouwbare tips zoekt.

Gelukkig won TripAdvisor onlangs in Italië een belangrijke rechtszaak. ‘Celstraf voor nep-recensies op reissite’, luidde de krantenkop. Een bedrijf dat nep-reviews faciliteerde, is veroordeeld. Nu moet TripAdvisor nog een eind maken aan z’n eigen dwaaltocht. Echte content en advertenties moeten duidelijk gescheiden worden. Het kan toch niet zo zijn dat dit miljardenbedrijf, in een poging de winstgevendheid veilig te stellen, z’n kroonjuwelen verkwanselt?


Edwin van der Meijde is eigenaar van de Rotterdamse hotels Pincoffs en Stroom en werd in 2015 uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland. Ook won hij in 2015 de Henk de Lugt Award.

Reageer op dit artikel