blog

Edwin van der Meijde: Duurzaam

Hotel 157

Als er één woord aan inflatie onderhevig is, dan is het wel duurzaam. Te veel bedrijven en producenten knuffelen het woord met zo veel kracht dat alle energie eruit is gedrukt. Duurzaam is een schil zonder inhoud aan het worden. Een bananenschil, want je kunt er nog vreselijk over uitglijden ook.

Edwin van der Meijde: Duurzaam
Foto: Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Hoe kan een woord dat acht jaar geleden nog goed proefde, een woord dat ambitie weerspiegelde, dat verwees naar innoveren en zorgdragen de afgelopen tijd zo’n leeg containerbegrip is geworden? De komt door de bemoeienis van de grote jongens en meisjes in onze wereld, de grote producenten. Natuurlijk is het goed dat ze zich om het milieu bekommeren en actie ondernemen. Alleen grote bedrijven kunnen met hun schaalgrootte snel relevante verschillen maken. Maar het werkt contraproductief als deze reuzen geen maat kunnen houden en het woord misbruiken om nieuwe afzet te creëren. Duurzaamheid zonder waarachtigheid is niksigheid.

Van een grote loterij kreeg ik ook dit jaar weer een cadeaubon van €12,50 die je bij de AH mag omruilen voor duurzame producten. Sympathiek. Maar verantwoord het mandje vullen is best lastig. Wanneer je de verpakking van veel Doe maar lekker duurzaam-actieproducten lees je zuren, aroma’s, regelaars, antioxidanten, stabilisatoren en heel veel gezellige E-nummers. Mensen laten kennismaken met ‘duurzame producten’ is een nobel streven, maar dan moet dit wel worden gekoppeld aan een geloofwaardige inhoud.

Duurzaamheid
zonder waarachtigheid
is niksigheid

Tot het activistische soort behoor ik niet. Ik geloof meer in Groen met een Glimlach. Volgens mij is verduurzaming niet optioneel, maar noodzakelijk. In dat proces is het belangrijk mensen emotioneel te raken en liefst positief te verrassen. Opvolging komt dan vanzelf.

We hebben met Hotel Pincoffs een paar duizend bomen geplant in Panama. Dat was een goede actie om CO2 te compenseren. Ik kan echter niet beweren dat we er veel mensen mee hebben geraakt. Maar toen wij vorig jaar op een versteende Rotterdamse havenkade naast het hotel drie bomen lieten planten en er een stadstuintje creëerden, bleek dat voor buurtbewoners een aanknopingspunt voor een gesprekje. Of de kruiden niet geknipt moesten worden, de bietjes geoogst of de peren geplukt… Natuurlijk is dit duurzaamheid in de marge, maar het is wel puur en waarachtig.

Mijn behoefte om een nieuw woord voor duurzaam te vinden, groeit met de dag. Ik ga straks maar eens kijken of we duurzaam op onze websites moeten vervangen door puurzaam.


Edwin van der Meijde is eigenaar van de Rotterdamse hotels Pincoffs en Stroom en werd in 2015 uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland. Ook won hij in 2015 de Henk de Lugt Award.

Meer blogs van Edwin van der Meijde

Reageer op dit artikel