blog

Edwin van der Meijde: Gekochte prijzencircus

Hotel 339

Prijzen, ik ben er dol op. Klein of groot, dat doet er maar weinig toe. Medailles, bekers, oorkondes: heerlijk, ze houden het leven spannend.
Het zal wel met mijn akelig competitieve karakter te maken hebben, of met een van mijn vorige levens toen ik als sportjournalist met de crème de la crème van de topsport de wereld over mocht trekken. Toen ging het over echt serieuze prijzen. Om het leven van iedereen die niet 4 jaar lang alles opzij kan of wil zetten toch een beetje leuk te maken, zijn er gelukkig ook andere prijzen uitgevonden.

Edwin van der Meijde: Gekochte prijzencircus
Foto: Roel Dijkstra / Joep van der Pal

In de horeca valt lekker veel te winnen. Dat is maar goed ook, want de lange dagen en de zware arbeid verdienen zo af en toe een bijzondere beloning. Meedoen om de prijzen is gezond voor de zaak, goed voor de motivatie van medewerkers, een perfecte gelegenheid om het bedrijf eens goed door te lichten en om het toekomstvizier scherp te stellen. En als je wint, creëer je jouw eigen geluks- en nieuwsmoment, waarmee je weer het zelfvertrouwen van het hele team én het imago van het bedrijf een injectie geeft.

De afgelopen maanden konden we onze lol op in de horeca. Ik heb wel honderd Hotels van het Jaar voorbij zien komen in talloze categorieën. Maar ook de beste biertapper, cocktailmaker en patisseriebakker; lekkerste sandwich, hamburger en pannenkoek; beste keukenbrigade, beste innovatie en grootste kooktalent… Pure brandstof.

Mij hoor je nooit iets vileins zeggen over welke prijs dan ook. Maar er is één uitzondering waarvoor ik hypergevoelig ben: nominaties voor internationale hotelawards. U bent genomineerd! Claim uw prijs als Hotel van het Jaar! Een schaamteloze melkkoe van handige marketeers. Deelname is gratis en een prijs winnen een zekerheidje. Als je tenminste bereid bent het marketingpakket van €1000 of meer af te nemen. Dat doet elke deelnemer, want wat is een prijs als niemand weet dat je hem hebt gewonnen.

Het zou zo mooi zijn als we kunnen afspreken dat elke prijs mooi is en applaus verdient, behalve als er op een of andere manier voor wordt betaald om de prijs ook daadwerkelijk te krijgen. Gekochte prijzen moeten in de media worden doodgezwegen. Honderd keer beter een vetlederen medaille uit handen van een knotsgekke jury dan dat je koketteert met een foute, gekochte trofee.


Edwin van der Meijde is eigenaar van de Rotterdamse hotels Pincoffs en Stroom en werd in 2015 uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland. Ook won hij in 2015 de Henk de Lugt Award.

Meer blogs van Edwin van der Meijde

Reageer op dit artikel