blog

‘RevPAR wordt RevPAG’

Hotel 624

‘We willen de huiskamer voor de wijk zijn’; ‘We willen gasten verleiden van hun kamer te komen en in de lobby of bar te verblijven’; ‘We willen een plek bieden aan de werkende nomade’; ‘Ons restaurant heeft een eigen naam, website en ingang’; ’80 procent van de gasten in ons restaurant slaapt niet in ons hotel’.

‘RevPAR wordt RevPAG’

Wat is de gemene deler achter bovenstaande uitspraken, allemaal het afgelopen jaar gedaan door hotelmanagers – sommige uitspraken zelfs door verschillende hotelmanagers? Juist: al deze omzet heeft helemaal niets met kameromzet te maken. Terwijl kamers verhuren toch altijd werd gezien als de core business van hotels. Niet meer. Steeds meer hotelconcepten zetten zwaar in op verblijf in de gemeenschappelijke ruimten in plaats van op de kamer.

Neem hotels als The Hoxton, Moxy, Student Hotel, Motel One en bijvoorbeeld voorloper citizenM: niet de kamers vormen de belangrijkste asset van het hotel, maar de gemeenschappelijke ruimtes. Een hotel is een facilitator in ervaringen en ontmoetingen. Voor iedereen, of je nou in dat hotel slaapt of niet. Nog los van alle omzet uit vergaderingen en andere events waarbij niet wordt overnacht, vormt f&b een steeds belangrijker omzetstroom in veel hotels.

En daarmee dringt zich de vraag op of RevPAR als KPI nog wel recht doet aan hoe een hotelbedrijf het écht doet. Een steeds kleiner deel van de omzet komt immers van gasten die daadwerkelijk in het hotel verblijven en dus ook voor een kamer betalen. En de omzet uit kamers heeft zo ook een steeds kleiner aandeel in de totale omzet. Hotel Arena in Amsterdam genereert bijvoorbeeld al 50 procent van de omzet uit f&b.

Een veel logischer indicator lijkt dan de RevPAG: Revenue Per Available Guest. Zeker als je jezelf als doel stelt om inderdaad die buurtbewoners, werkende nomaden of dinergasten je hotel in te lokken, die €0 aan een kamer uitgeven. RevPAG zegt meer dan RevPAR over of je daarin slaagt of niet.

Een kans om die RevPAG verder te verhogen is inzetten op bleisure (een samentrekking van business en leisure): verleid die zakelijke gast om het verblijf te verlengen in het weekend en dan wél gebruik te maken van je wellness en je fine dining-restaurant. Dan schíet je RevPAG omhoog.

Demian van der Reijden – coördinator Misset Hotel


 

Reageer op dit artikel