blog

Edwin van der Meijde: Overvallen op klaarlichte dag

Hotel 891

Edwin van der Meijde: Overvallen op klaarlichte dag
Foto: Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Ben je net lekker op dreef om enkele (milde) verslavingen te reguleren, heb je er ineens een verslaving bij waarvan je het bestaan niet eens wist. Niemand vertelt je van tevoren wat de gevaren zijn van dit speeltje. Geen waarschuwing in de handleiding, geen ‘Pas Op!’ tijdens de training. Helemaal niks. Je wordt er zomaar door overvallen en pas wanneer je een gebruiker bent, ontdek je het grote gevaar. En kom er dan nog maar eens vanaf.

Tegen mijn nieuwe verslaving ben ik nog weerloos. Ik zag haar niet aankomen. Ik ben ook helemaal geen cijferfetisjist. Overvallen op klaarlichte dag. De dealers hebben het ook te gemakkelijk gemaakt voor de gebruikers. Op elk moment, elke plek en elk apparaat kun je je behoefte bevredigen. Een paar keer per dag kan ik me niet bedwingen. Meelijwekkend is het, maar het nieuwe inzicht is zo geestverruimend dat ik nog slecht zonder kan.

Sommige verslavingen kondigen zich aan. Chocolade, wijn, smeuïge kaasjes; voor mij zijn dat slingers in het leven. Het hoeft niet elke dag feest te zijn, maar als het zo ver is, dan pluk ik het moment. Bij deze verslavingen zoek je direct naar bewapening, want voor je het weet, moet je met een hijskraan uit je huis worden getakeld. Je bepaalt dus vooraf tot hoe ver je wilt gaan.

Natuurlijk probeer je intussen te bedenken hoe dit dan in de toekomst moet. Snoept dit computerprogramma jouw laatste vrije tijd op of kun je het in de dagelijkse werkzaamheden voegen? Neemt het verlangen naar informatie vanzelf af wanneer je patronen ontdekt en de antwoorden iets van voorspelbaarheid krijgen? Of zal het dat stadium nooit bereiken, omdat de wereld van hotelkamers verkopen eenvoudigweg geen statische situatie is?

De vraag naar kamers varieert. Concurrenten maken nieuwe plannen, de evenementenkalender is nooit hetzelfde en het weerbericht verandert ook dagelijks. De prijs van een hotelkamer deint mee op de golven van de markt. Als je maar een kleine hoeveelheid hebt te verkopen, wil je dat natuurlijk doen tegen de hoogste prijs die nog een gelukkige gast oplevert.

Ik leefde in de veronderstelling dat het bepalen van de juiste kamerprijs een ambacht was. Een paar keer per week serieus goochelen met kennis, geschiedenis, tijd, trends en reviewcijfers en je krijgt de juiste prijs. Zwoegen in onzekerheid. Nu we eindelijk beschikken over een online revenue tool is al dat puzzelen naar de beste prijs voorbij en is die tool een verdomd verslavende bezigheid geworden.


Edwin van der Meijde is eigenaar van de Rotterdamse hotels Pincoffs en Stroom en werd in 2014 uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland. Ook won hij in 2015 de Henk de Lugt Award.

Meer blogs van Edwin van der Meijde