artikel

Onderzoek bezorgmaaltijden: restaurants twijfelen

Restaurant 11

De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel van de betere restaurants over bezorgen. Ze vinden het te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca.

Onderzoek bezorgmaaltijden: restaurants twijfelen

Iedereen eet drie keer per dag een maaltijd. Hoe geweldig zou het zijn als restaurants die mensen hun eten gaan brengen? Zodat ze niet naar de supermarkt hoeven of zelf in de keuken moeten staan knoeien. Met een druk op de smart-phone hebben ze binnen een half uur een maaltijd naar keuze op hun bord. Het lijkt de toekomst van restaurants. Kijk naar China. De Chinese markt voor online food bedraagt inmiddels €15 miljard, en volgens het Chinese onderzoeksbureau iResearch groeit de markt met 82 procent per jaar. Van alle Chinezen bestelt 40 procent zijn eten wel eens online, en Chinezen schromen zelfs niet om één appel thuis te laten bezorgen.

maaltijdbezorgingUit een enquête van Misset Horeca onder enkele honderden restaurants en snackbars blijkt dat in ons land maaltijdbezorging nog lang niet zover is. In het hogere restaurantsegment bezorgt slechts een enkeling, blijkt uit het onderzoek. De restaurateurs die de enquête van Misset Horeca retourneerden, melden dat ze het al druk genoeg hebben. Ook vrezen ze dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. Verder speelt de prijs van de bezorgdienst een rol. Veel restaurants vinden de commissie van rond de 12 procent te hoog.

Moshik Roth bezorgt wel

Moshik Roth is de enige sterrenchef tot nu toe die het aandurft om zijn gerechten te laten bezorgen. Zijn restaurant, &Samhoud Places, werkt in Amsterdam samen met Foodora. Luc van Emmerik, global head of communications bij Foodora, laat weten dat de samenwerking nog steeds loopt. ‘We zijn in mei 2016 begonnen. Het is voor ons geen orderkanon, maar dat was ook niet onze insteek. Het is het next level-bezorgen, waarmee Moshik Roth en wij laten zien dat je geen kwaliteit inlevert door te bezorgen. Ik snap dat je een menu van €65 niet dagelijks laat bezorgen.’
Gerechten van &Samhoud worden door de – speciaal getrainde – bezorger bij de besteller thuis of in een hotel, opgemaakt op borden. ‘Er wordt niet gekookt bij mensen thuis, de borden worden alleen nog opgemaakt.’ Hoe vaak Foodora bestellingen voor gerechten van Moshik Roth krijgt, wil Van Emmerik niet zeggen.

Bedrijf omgooien

Over vijf jaar is de afhaalmarkt zo goed als verdwenen

Snackbars en cafetaria’s zijn een stuk verder dan restaurants. Van de ondernemers die de enquête van Misset Horeca invulden, doet een kleine 40 procent aan maaltijdbezorging. Belangrijker: ruim 60 procent van hen denkt er over om de bezorgactiviteiten uit te breiden en daarvoor de bedrijfsvoering om te gooien.
Dat de overstap loont, blijkt uit de het feit dat cafetariahouders die in de bezorgmarkt zijn gestapt, aan Misset Horeca omzetstijgingen melden van gemiddeld 20 procent. Volgens Van Emmerik van Foodora liggen die percentages nog hoger. ‘De restaurants die met ons in zee gaan, behalen een omzetgroei van 35 à 45 procent.’

maaltijdbezorging

Nina Visser (links op de foto) van cafetaria ’t Huus in Veenendaal weet het zeker: Nederland staat aan de vooravond van een ware bezorgexplosie.

Nina Visser, van cafetaria ’t Huus in Veenendaal, begon in oktober 2016 met bezorgen, ‘als eerste Nederlandse snackbar van Veenendaal.’ Nog geen jaar later is ’t Huus uit z’n jasje gegroeid. Aan het einde van dit jaar verkast Visser daarom naar een nieuwe locatie in het centrum van Veenendaal. Haar businessmodel gooit ze om. Niet langer is afhalen de kernactiviteit, maar bezorgen in combinatie met een volwaardig restaurant.
Visser denkt dat de afhaalmarkt over vijf jaar zo goed verdwenen is. ‘Bezorgen is niet de toekomst, het is de werkelijkheid.’ Volgens haar kiest de jongere generatie massaal voor het ‘zuivere gemak’ van bezorgen. ‘Die bestelt alles online.’ Net als in China dus. In haar nieuwe restaurant verwacht Visser een verhouding tussen uit eten en bezorgen van 60:40. ‘Maar als ik zie wat er op dit moment gebeurt, zou dat ook zo maar 30:70 kunnen worden.’

982 procent groei

Top 10 meest bestelde gerechten:

  1. pizza’s
  2. burgers
  3. sushi
  4. bier
  5. ijs (Ben & Jerry’s)
  6. kip
  7. taco’s
  8. salades
  9. BBQ/spareribs
  10. curry’s

Vriend en vijand zijn het erover eens: het potentieel van de markt voor online bezorgmaaltijden is enorm, ook in Nederland. De online verkoop van food groeide in ons land het afgelopen jaar met 57 procent, dat is meer dan de 47 procent groei van schoenen en lifestyle. Bestelsite Foodora realiseerde een omzetgroei van 982 procent. Concurrent Deliveroo bereikt in de steden groeistuipen van meer dan 500 procent. Deliveroo is nu actief in 12 steden en bezorgt eten van zo’n 1200 restaurants. Op een gemiddelde zondag zitten er 450 mensen op de fiets in Deliveroo-uitrusting. Bij UberEats zijn ruim 500 restaurants aangesloten in Amsterdam, zegt general manager Marco Knitel. ‘Elke week komen er 20 bij.’ Binnenkort is Rotterdam aan de beurt. De honderdduizenden gebruikers wereldwijd van de Uber-app en de onderliggende planningsoftware geven Uber volgens Knitel een voorsprong ten opzichte van de andere besteldiensten, waardoor het netwerk snel kan groeien. ‘Wij zijn sneller en goedkoper dan de andere dankzij de ervaringen met de taxi’s van Uber. We zetten niet te veel, maar ook niet te weinig koeriers in en houden de kosten voor de restaurants laag.’

maaltijdbezorging

Voedselveiligheid

Toch is Nederland nog geen China. Onderzoeker Matthijs Montsma van de WUR (Wageningen University & Research) constateert een paar knelpunten. Volgens de onderzoeker zijn in ons land de regels voor voedselveiligheid strenger zijn dan in veel andere landen, wat mogelijk een belemmering is voor ongekoelde distributie. Zo moet kip en wild onder de 4°C blijven. Ook moet volgens Montsma de Nederlandse consument een drempel over: ‘We willen graag zien wat we kopen.’ Montsma, program manager global fresh supply chains, doet onderzoek naar de optimalisatie van maaltijdbezorging. Hij verwacht de nodige innovaties die zullen bijdragen aan de groei van maaltijdbezorging. ‘Denk aan adaptieve verpakkingsmaterialen die reageren op temperatuursveranderingen.’
In de bereiding van voedsel en het aanpassen van de productieruimtes in restaurants is ook veel winst te behalen, zegt Montsma. Want bezorgen doe je niet zomaar. Het betekent een grote logistieke omwenteling voor bedrijven. In plaats van een gerecht meteen uit te serveren in een restaurant, moet het teruggekoeld worden volgens HACCP, geportioneerd, gevacumeerd, verpakt en uitgeleverd.

Landelijke dekking ontbreekt

maaltijdbezorgingOm maaltijdbezorging echt explosief te laten groeien in ons land, moeten vooral de koeriersnetwerken beter. Het bezorgen van een gezonde maaltijd mag booming business zijn in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, in de regio werkt
alleen Thuisbezorgd.nl. Dat is de enige partij die echt landelijk actief is.

Thuisbezorgd weet meer dan 7000 verschillende restaurants achter zich, goed voor 1,6 miljoen bestellingen per maand. De bezorgdiensten Foodora, Deliveroo en UberEats – die op het hogere restaurantsegment mikken – zijn louter in de grote steden actief. Anders dan Thuisbezorgd.nl hebben deze bestelsites hun eigen koeriers op de weg en daar is de schaalgrootte van de stad voor nodig.

Voor Maikel Kappen, van Restaurant Lef in Helvoirt, zou de beslissing om te gaan bezorgen een stuk eenvoudiger zijn als die netwerken wel naar landelijke dekking zouden streven. Bij Kappen ligt de uitbreiding van de bezorgactiviteiten ‘op de tekentafel.’ ‘Je kunt de kop niet meer in het zand steken.

Helvoirt is geen Randstad. Hier rijden geen fietsen of kekke scooters van Foodora of Deliveroo

Bezorgen is een enorme groeimarkt. Kijk naar de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl en HelloFresh.’ Helaas voor Kappen ligt zijn restaurant in het buitengebied, precies tussen de Brabantse steden Den Bosch en Tilburg. Daar vind je geen UberEats of Deliveroo op fietsjes of kekke scooters. Noodgedwongen beperkt Kappen zich tot afhaalmaaltijden. Tijdens de kerstdagen halen tientallen klanten een feestelijk menu bij hem op.

maaltijdbezorgingOok Trees voor Thuis, van tweesterrenchef Dick Middelweerd van De Treeswijkhoeve in Waalre, is geen bezorgdienst: als besteller moet je je maaltijd zelf afhalen. In het assortiment: soepen (uit de vriezer), maaltijden en in het weekend een compleet driegangenmenu voor €40. ‘Ik verkoop ongeveer 20 koelverse maaltijden per week. Diepvriessoepen en de maaltijden uit de vriezer gaan ook goed. Deze soepen verkopen we overigens ook aan bedrijven. Met kerst is het topdrukte: dan doen we 250 diners in twee dagen!’
De kans dat Kappen en Middelweerd hun menu’s binnenkort kunnen laten bezorgen via een bestelsite lijkt niet al te groot. Landelijke dekking zit er voor Foodora in ieder geval niet in, zegt Luc van Emmerik van Foodora. Landelijke dekking is desgevraagd wel een streven van Deliveroo, maar die bezorgt alleen in de steden. Ook UberEats-topman Marco Knitel is realistisch: ‘De Uber-gebieden zullen aan elkaar groeien, maar complete dekking gaat lang duren.’

Zo haal je het maximale uit bezorgen

  • Beperk je tot enkele gerechten die goed bezorgbaar zijn.
  • Start met een tweede activiteit, bijvoorbeeld een sterrestaurant met met fantastische burgers. Via de bestelsites van UberEats, Thuisbezorgd et cetera bereik je duizenden nieuwe klanten.
  • Maak van je eigen site een verdieping van de bestelsite. Als iedereen patat wil, hoeft dat niet op je eerste pagina. Zet daar je salades neer en maak dat een specialiteit.
  • Gebruik de data van de bestel-site: volumes, prijzen, feedback van klanten. Pas je product aan.

Oesters via Thuisbezorgd.nl

Voorlopig moeten de restaurants buiten de steden het doen met Thuisbezorgd.nl. Maar ook dan is er veel mogelijk met bezorgen. De Ertepeller in Papendrecht, het restaurant van Arjan Kuipers en Mark van den Berg, begon er in maart mee. ‘Alleen met koude
gerechten van onze bistro.’ Maaltijdsalade, oesters, kazen en carpaccio met truffelmayonaise worden het meest besteld. De commissie is 12 procent. ‘Niet gering, maar wordt er niets besteld, dan betaal je ook niets. En de service is ontzettend goed. Als je niet binnen drie minuten een bestelling bevestigt, krijg je een telefoontje. Ook zijn we er vrij in om de dienst ‘uit’ te zetten als het te druk is in onze bistro en het restaurant. Je hoeft ook niets te investeren, behalve dan in wat goed verpakkingsmateriaal.’
De ondernemers zijn gaan bezorgen omdat ze het aanbod in Papendrecht te eenzijdig vonden. ‘Bijna alleen maar fastfood. Dat kan anders, dachten we.’ 

Reageer op dit artikel