artikel

‘Gasten willen steeds vaker ijs zonder toevoegingen en laag in calorieën’

Restaurant 702

Gasten willen steeds vaker verantwoorde en gezonde voeding, vanaf het ontbijt met brood tot en met het dessert. Dat heeft ook invloed op de ijsverkoop. Een groeiend aantal gasten kiest voor ijs zonder E-nummers, met geen of weinig suiker en dat laag in calorieën is.

‘Gasten willen steeds vaker ijs zonder toevoegingen en laag in calorieën’

Gezondheid is en blijft dé trend in de voedingssector en ook suikerreductie krijgt in 2018 heel veel aandacht, merkt Marc de Visser, verdeler van het merk Ice Crime – Wow, they stole the sugar. ‘Wij spelen daarop in met premium Belgisch schepijs, waaraan geen suikers worden toegevoegd. Ons ijs wordt voornamelijk met stevia, een natuurlijke suikervervanger, gezoet. Zo verminderen we het suikergehalte in onze producten met 70 procent. Dit heeft ook effect op de verzadigde vetzuren (-60 procent) en de calorieën (-45 procent) van onze producten.’

IJs zonder toevoegingen

Dit jaar wordt de eerste frisco in Nederland gelanceerd die én suikervrij is én minder dan 100 kcal bevat. ‘Het Ice Crime vanille-ijs wordt omhuld met suikervrije Belgische chocolade en knapperige amandelen. Zo kunnen onze consumenten gezonder zondigen.’ Vanille blijft dit jaar de meest favoriete smaak van de Nederlanders, voorspelt hij. ‘Wij verwachten veel van ons chocolade-ijs waaraan we knapperige amandelstukjes toevoegden.’
Ook Spirit fruits speelt in op de gezondheidstrend. Het bedrijf heeft tijdens de Horecava SprimFruits gelanceerd, dat smaakt als vers fruit op een stokje. Alle zeventien ijssmaken worden op ambachtelijke wijze gemaakt. Door jarenlange traditie en kennis van vers fruit is een vernieuwend product ontwikkeld zonder de vaak toegevoegde voedselallergenen en E-nummers.

Hoge kwaliteit

Volgens Douwe Müller van Icetech vraagt de ijsgenieter naar een hogere kwaliteit. ‘De smaken moeten in balans zijn en ook de structuur van het ijs is van groot belang, zeker als men de bakken hoog opgemaakt in de vitrine wil presenteren’, weet hij. Müller ziet regelmatig nieuwe, gedurfde smaken terug. ‘Dit zijn niet direct de hardlopers, maar zetten de ijsbereider wel op de kaart als innovatief en onderscheidend.’
Icetech is onder meer importeur van Gelmatic sofijsmachines. ‘Gelmatic heeft dit jaar een volledige selfservicelijn ontwikkeld, maar ook een compacte ijsmachine die op elke counter past. De selfservicemachine kan bijvoorbeeld met muntjes worden bediend. De klant koopt een muntje en plaatst zelf het bekertje of koekje, de rest gaat automatisch. Ook heeft Gelmatic een kleine countermachine ontwikkeld voor locaties, waar koffie, koek en ijs worden verkocht.’

Zwarte kleuren

ijs zonder toevoegingenVolgens Klaas J. Klaver van Laan zijn zwarte kleuren dit jaar in trek. ‘Denk aan Black Courmet en zwarte vanille, waarvan ook een softijsvariant is. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld zwarte oubliehoorntjes te koop.’ Een andere hit zijn de smaken Rum Variegato en Funky Malty, dat naar Maltesers smaakt.’ Wat volgens hem absoluut een trend wordt, is het vijfde lid van de Cookiesfamilie: Lemonmeringue. ‘Een zogenaamde variegato, dus een topping voor over en in het ijs in de vitrinebakken, citroen/gember en een citroen variegato met stukjes gesuikerde schil.’

Ook Hans van der Maas van HansvanderMaas/Gelato+ adviseert om dit jaar vooral bijzonder ijs in het assortiment op te nemen, zoals Black Mamba, of ijs met minder vet en suiker. ‘Onze lijn Comprital Speedy’s natural met twintig smaken is daarvan een goed voorbeeld.’
De diverse variegato’s/toppings zijn volgens hem nog steeds erg populair. ‘Zo lopen bij ons van het merk Comprital de variegato’s met een bite erg goed, zoals choco rice bianco en dark, nocciola cruch, peanut crunch en pistache crunch.’ Qua smaak blijven de salted caramel, Frollino (koekies), vanille Madagascar, donkere chocolade, pure pistache en pure hazelnoot het goed doen, weet hij. ‘En uiteraard de welbekende klassiekers zoals banaan, aardbeien, koffie, vanille, citroen et cetera.’

Tony Chocolony trend

Gebo Gelato volgt dit jaar de Tony Chocolonely trend, vertelt ijsbereider Edwin van Doornik. ‘Wij introduceren dit jaar de Melkchocolade Caramel Zeezout als nieuwe smaak en de Witte Chocolade Framboos Knettersuiker. De afgelopen jaren zien we dat het traditionele weer in trek is, dus de vanille en aardbei moeten gewoon goed zijn. Net als de chocolade, citroen, mango en stracciatella. Mensen willen tegenwoordig weten wat er in een product zit en bij deze smaken associëren ze dat meteen met producten die ze kennen.’

Softijs

Een ondernemer die overweegt om een softijsmachine aan te schaffen, dient zich eerst af te vragen waarom hij dit wil, zegt Wilma Nijssen van Dupon Nederland. ‘De verkoop van softijs is zeer lucratief, maar er moet wel voldoende afzet zijn. Bij de koop van een Luna-machine, ligt het break-evenpoint op een omzet van zes dozen ijsmix (is €7000 omzet) op jaarbasis. Ons advies is echter om te starten met een Luna op huurbasis. Hierdoor loopt een ondernemer geen risico en het omslagpunt ligt ook wat lager, namelijk bij vijf dozen ijsmix per jaar (is €6000 omzet).’
Volgens Nijssen is ijs niet alleen in de zomer interessant, maar het hele jaar door. ‘Dupon kan daarbij helpen en speelt continu in op veranderingen en actuele zaken in de maatschappij, met onder meer ludieke acties, nieuwe producten en promotiemateriaal. Ook in de wintermaanden is softijs een verrassende omzetmaker.’ Trots is Dupon op de introductie van een nieuwe wereldprimeur, de Luna Freeze-
matic ECS. ‘Dit is de eerste softijsmachine waarmee ijsjes worden getapt en vervolgens met de pinpas kan worden betaald. Ook contant betalen is mogelijk, de muntautomaat wisselt automatisch.’
Volgens Fred Zorge, commercieel directeur van Nissei, wordt steeds meer softijs met toevoegingen en meerwaarde verkocht.
‘De tijd van een simpel softijsje is voorbij’, zegt hij. ‘Ondernemers moeten hun kansen pakken door met een goede presentatie in hun zaak softijs met fruit, noten en toppings te verkopen. Dit gebeurt voornamelijk in een beker, waardoor de kassa-aanslag, dus ook de marge hoger wordt. Nissei heeft hiervoor op haar machines de twisterlepel gebouwd; een lepel die alle toevoegingen door het softijs kan mixen.’ 

Reageer op dit artikel