artikel

Het veganistisch aanbod van horecagroothandels in kaart

Restaurant 2596

ProVeg Nederland deed in februari en maart 2018 onderzoek naar het veganistische aanbod van de horecagroothandels in Nederland en bracht deze in kaart.

Het veganistisch aanbod van horecagroothandels in kaart

ProVeg Nederland, een organisatie met als doel het versnellen van de overgang naar een plantaardig voedselsysteem, deed het onderzoek omdat ze een stijgende vraag ziet naar veganistische producten. Naast een groei van het aantal veganisten is vooral de groeiende groep flexitariërs een opvallende ontwikkeling, met name onder de millennials. ‘Een meerderheid van de Nederlanders eet niet meer elke dag vlees. Bewust kiezen voor een vegetarische of veganistische optie is de nieuwe norm aan het worden’, zo meldt ProVeg.

Trend

‘De Nederlandse horeca lijkt in deze trend eerder een volgende dan een leidende rol te nemen’, aldus ProVeg Nederland. Eerder onderzoek van Toluna1, in opdracht van Aviko Foodservice, onder 300 flexitariërs, liet zien dat slechts 49% tevreden is met het huidige aantal vleesloze gerechten op menu’s in restaurants. Daarnaast beoordeelde 60% de diversiteit aan gerechten als matig tot heel slecht. ProVeg Nederland: ‘Groothandels vormen als toevoerkanaal van de horeca een belangrijke graadmeter én bepaler van het aanbod. Zeker in situaties waar horeca-ondernemers zich contractueel aan een groothandel verbinden kan het aanbod van groothandels een grote en soms limiterende invloed hebben.’

Het aanbod in kaart

De organisatie bracht het aanbod van de groothandels in kaart door een bezoek te brengen aan de horecagroothandels. Hierbij werd waar mogelijk gekozen voor één van de grotere filialen, die naar verwachting een vollediger beeld geven van het veganistische aanbod. In twee gevallen, bij Bidfood en bij FOOX, was het mogelijk om het gehele assortiment online te doorzoeken en te beoordelen. De resultaten zijn per e-mail naar de betreffende groothandels gestuurd om die in de gelegenheid te stellen de verzamelde gegevens indien nodig aan te vullen of te corrigeren, zo meldt ProVeg. ‘Doel van het onderzoek is om meer inzicht te creëren in de huidige situatie, mogelijke verbeterpunten te identificeren, en om horeca-ondernemers die hun aanbod aan vegetarische en veganistische menu’s willen verbeteren van bruikbare informatie te voorzien.’

Scores

In totaal werden negen groothandels geselecteerd voor het onderzoek: BidFood, De Kweker, FOOX, Hanos, Makro, Meledi, Sligro, VHC Jongens BV en Zegro.

Bidfood (Score: 6,7)

Bidfood heeft een redelijk aanbod aan veganistische producten. Als één van de weinigen biedt Bidfood een veganistisch alternatief voor kaas aan. Er is een divers aanbod aan vleesvervangers, dat echter veel producten met kippenei bevat. Verder biedt Bidfood onder meer basisproducten zoals vegan mayonaise, kookroom en yoghurt. ‘Helaas heeft Bidfood nog geen gehakt, gehaktballen, schnitzels, vleeswaren vervangers, vis, kwark en slagroom in het assortiment.’

De Kweker (Score: 8,1)

De Kweker heeft van alle onderzochte groothandels het grootste aanbod aan veganistische producten. Naast een ruime keus aan vleesvervangers en plantaardige melken biedt De Kweker als één van de weinigen ook vis- en kaasvervangers aan en heeft een goede keuze aan veganistisch ijs. Een veelgebruikt product dat nog mist is een eivrije mayonaise. De Kweker zou haar assortiment verder kunnen uitbreiden met o.a. vleeswarenvervangers, plantaardige kwark en slagroom.

FOOX (Score: 4)
FOOX heeft een klein aanbod in veganistische producten. FOOX weinig keuze in vleesvervangers, geen kaas, mayonaise, kwark, koffiemelk, kookroom, slagroom en yoghurt.

Hanos (Score: 6,2)
Hanos heeft een redelijk aanbod in veganistische producten. De meest opvallende producten zijn mayonaise, kookroom en yoghurt. Ook heeft Hanos een uitgebreid aanbod in hummus en andere plantaardige spreads. Het aantal veganistische vleesverangers is beperkt. ProVeg Nederland: ‘Helaas heeft Hanos nog geen gehakt, kaas, vleeswarenvervangers, kwark en slagroom.’

Makro (Score: 7,6)
Makro heeft een ruim aanbod in veganistische producten en heeft onder de landelijk actieve groothandels de hoogste score. Makro biedt veel vleesvervangers, waaronder als enige een veganistische gehaktbal, producten van Botanic Bites en het volledige VegaFit assortiment. Opvallende producten zijn verder de veganistische vissticks, mayonaise, gehakt, schnitzels en een ruime keuze aan plantaardige melk. ‘Een belangrijk product dat nog mist is plantaardige yoghurt’, aldus ProVeg Nederland. ‘Verder heeft Makro nog geen plantaardige slagroom, kookroom en kaas.’

Meledi (Score: 1,8)
Meledi heeft vrijwel geen aanbod in veganistische producten. Het aanbod van Meledi legt veel nadruk op fastfood en snacks. ProVeg Nederland: ‘Omdat ook in deze categorieën veel ontwikkelingen zijn wat betreft plantaardige producten liggen hier kansen voor Meledi.’ Aan vleesloze snacks biedt Meledi momenteel een bamischijf, falafel en mozzarellasticks aan, die echter allen ei of zuivel bevatten.

Sligro (Score: 5,9)
Sligro heeft een redelijk aanbod in veganistische producten. De meest opvallende producten zijn een ruime keus aan plantaardige melken (waaronder koffiemelk), plantaardige mayonaise en geleermiddelen. Het assortiment vleesvervangers is gevarieerd, maar omvat weinig veganistische producten. Verder heeft Sligro nog geen kaas, ijs, kookroom en vleeswarenvervangers in het assortiment.

VHC Jongens BV (Score: 7,5)
VHC Jongens BV heeft een ruim aanbod in veganistische producten. De meest opvallende producten zijn mayonaise, vleesvervangers, snoep en spreads. Ook heeft VHC veel keuze aan veganistische melkproducten, koek en snacks. ‘Helaas heeft de VHC Jongens BV nog geen kaas, vleeswarenvervangers, kwark en slagroom’, meldt de organisatie die het onderzoek deed.

Zegro (Score: 6,6)
Zegro heeft een redelijk aanbod in veganistische producten. De meest opvallende producten zijn snoep, mayonaise, chocolade, yoghurt, pasta en croissants. ProVeg Nederland: ‘Helaas heeft Zegro nog geen kaas, burgers en vleeswaren vervangers.’

Conclusie

De Nederlandse horecagroothandels scoren gemiddeld een 6. ‘Deze krappe voldoende maakt duidelijk dat er nog veel verbetering mogelijk is in het veganistische aanbod.’ De Kweker behaalt een zeer goede score, die wellicht samenhangt met de aandacht die deze groothandel heeft voor biologische en duurzame producten en het feit dat De Kweker gefocust is op de regio Amsterdam. Makro en VHC Jongens BV laten echter zien dat ook landelijke groothandels een prima veganistisch assortiment kunnen neerzetten. ‘Kansen om beter in te spelen op de veganistische trend liggen behalve in het toevoegen van meer keuze-opties, ook in het beter inzichtelijk maken en promoten van de veganistische producten die er al zijn’, zo concludeert de organisatie. ‘Verder valt op dat een aantal producten, zoals plantaardige vleeswaren en kwark, wel in de retail verkrijgbaar zijn maar hun weg in het geheel niet hebben gevonden tot de horecagroothandels.’

 

Reageer op dit artikel