artikel

Starten in de horeca: een goed begin met inzicht in energie

Restaurant 1106

Van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel tot en met een website: als je begint als ondernemer moet er een hoop worden geregeld. Op het gebied van energie laten startende ondernemers vaak kansen liggen. Door er iets langer bij stil te staan, valt er een hoop te besparen en kun je bewustere keuzes maken, die bijdragen aan een goede start van je bedrijf.

Starten in de horeca: een goed begin met inzicht in energie

Als je je energiezaken niet op orde hebt, heb je daar in het begin geen last van. Maar een te hoog tarief, een te laag maandbedrag of de verkeerde meter kunnen een jaar later voor een schok zorgen als je de jaarafrekening ontvangt. Je hebt veel meer energie verbruikt dan verwacht en moet flink bijbetalen. Hoe voorkom je een vervelende verrassing op je jaarafrekening?

Een goed begin

Bij overname van een horecazaak van de vorige eigenaar kan het energiecontract in de meeste gevallen niet worden overgenomen, omdat bijvoorbeeld de naam van het bedrijf verandert. In de meeste gevallen is het wenselijker om een nieuw contract af te sluiten, omdat er een afrekening komt en je in feite op nul begint. Neem de beginstanden altijd op in het overdrachtsdocument dat je hebt met bijvoorbeeld de makelaar of de vorige gebruiker. Zo weet je zeker dat je alleen betaalt voor het verbruik vanaf het moment dat jouw bedrijf in het pand kwam en heb je duidelijk in kaart wat je eigen verbruik is.

Start met besparen

Als je een nieuw of ander pand betrekt, is dat het uitgelezen moment om energiebesparende maatregelen te treffen. In een lege ruimte isolatie aanbrengen, is gemakkelijker dan wanneer eerst alle meubels moeten worden verplaatst. Kies overal voor ledverlichting en installeer bewegingssensoren op de toiletten en andere ruimtes waar de verlichting niet constant aan hoeft te zijn. Een goed begin is immers het halve werk.

Wanneer je een bedrijf overneemt inclusief inventaris, bekijk dan goed de waarde en het energieverbruik van de apparatuur die bij de inventaris hoort. Verouderde apparatuur verbruikt veel meer energie dan nieuwe apparatuur en is daarom vaak duurkoop. Besparen op energiekosten en het maken van een duurzame keuze is erg gemakkelijk bij de aanschaf van nieuwe apparatuur.

De nieuwste generatie elektrische apparaten is steeds zuiniger en dankzij de verplichte energielabels is dit heel inzichtelijk. Op dit moment gaan de energielabels van A tot en met G, maar in 2019 komen hier labels bij, zoals A++. Door hierop te letten, is het mogelijk te besparen op de energiekosten. Een oude koelkast met energielabel G vervangen door een apparaat met energielabel B levert (gemiddeld genomen) al een besparing op van 80 procent. Investeren in energiebesparende apparatuur wordt ook nog eens gestimuleerd door de Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland (RVO) middels de Energie-Investeringsaftrek (EIA).

Groen of grijs?

Als je dan toch op nul begint, kies dan direct voor een duurzame start. Aan de stroom die uit het stopcontact komt, merk je niet of het groene of grijze stroom is. Maar de manier waarop het wordt geproduceerd zegt alles: duurzaam of niet.

Groene stroom komt van energiebronnen die nooit op raken, zoals zon, wind en water. Bij het gebruik van deze bronnen komt geen CO2 vrij, dus richt het opwekken geen schade aan. Grijze

stroom wordt opgewerkt met fossiele brandstoffen zoals gas, aardolie en kolen. Bij de verbranding komen schadelijke gassen vrij, die zorgen voor een stijging van de aardwarmte. Bovendien zijn deze bronnen eindig.

Als je alleen verantwoord gevangen vis serveert en kiest voor lokale inkoop vanwege de CO2-uitstoot, is het niet meer dan logisch om meteen te kiezen voor groene energie. Op die manier ben je in de hele keten van de bedrijfsvoering duurzaam bezig.

Het maandbedrag

Bij de start van een nieuw bedrijf of in een nieuw pand weet je nog niet precies wat je energieverbruik gaat zijn. Nuon kijkt voor jouw voorschot naar het verbruik op het adres in de jaren daarvoor om een inschatting te maken van het verwachte verbruik. Vaak komt dat goed in de buurt van het daadwerkelijke verbruik. Het maandbedrag dat je gaat betalen, is de geschatte hoeveelheid kWh stroom en m3 gas vermenigvuldigd met de prijs.

Als het pand eerder een fietsenwinkel herbergde, is het echter lastig om het verbruik van toen te gebruiken als ijkpunt voor jouw horecazaak. Bekijk daarom kritisch het voorgestelde termijnbedrag en maak eventueel gebruik van de branchevergelijker van Nuon. Daarmee kun je een benchmark opvragen voor het soort bedrijf dat je runt. Dat geeft je een referentiekader, omdat je weet wat andere bedrijven verbruiken die ongeveer hetzelfde doen.

Ook is het slim om van tevoren te checken of de capaciteit van de meter past bij jouw bedrijf. De capaciteit bepaalt namelijk de hoogte van de netbeheerkosten, een vast onderdeel van het bedrag dat je maandelijks betaalt. Als je bent gevestigd in een voormalige bakkerij is de kans groot dat er een zware aansluiting zit, die je eigenlijk niet nodig hebt. Het verschil met een reguliere meter kan oplopen tot honderden euro’s per jaar.

Tarieven vergelijken

Wanneer je prijzen van verschillende energieleveranciers wilt gaan vergelijken, moet je eerst weten wat je waarvoor betaalt. Elke betaling aan de energieleverancier bestaat uit drie onderdelen: het energieverbruik, de netbeheerkosten en de overheidsheffingen en btw. Een deel daarvan zijn variabele kosten, zoals het verbruik, en het andere deel bestaat uit vaste kosten, zoals de vaste leveringskosten. Bestudeer dus niet alleen het voorgestelde maandbedrag, maar ook de onderdelen waarop dat bedrag is gebaseerd. Pas dan kun je een goede vergelijking maken.

Als startende ondernemer ben je vooral gebaat bij flexibiliteit en wil je misschien nog geen lange verplichtingen aangaan. Bij Nuon kun je daarom ook kiezen voor een contract met een variabel tarief dat je elk moment kosteloos op kunt zeggen. Je  bepaalt zelf de hoogte van je termijnbedrag en kiest je eigen betaaldag. Zo houd je grip op uw cashflow.

De jaarafrekening

Gedurende een jaar kunnen er veranderingen plaatsvinden in het stroom- en gasverbruik. Dat kan bijvoorbeeld door weersinvloeden of de aanschaf van andere apparatuur. Dat had je misschien van tevoren niet ingeschat. Bij Nuon krijg je automatisch een seintje na het eerste half jaar om je te herinneren aan het checken van je termijnbedrag. Een kwartaal later ontvang je weer een bericht om te controleren of het bedrag nog steeds past bij het werkelijke verbruik. Dit kan heel gemakkelijk online bij Mijn Nuon.

De jaarafrekening komt een jaar nadat je klant bent geworden bij jouw energieleverancier. Daarop wordt aangegeven wat je daadwerkelijke verbruik is geweest. Ook wordt duidelijk of je voorschot genoeg is geweest of dat je nog bij moet betalen. Met de juiste inspanningen aan het begin van het jaar en tussentijdse checks op je verbruik weet je zeker dat de jaarafrekening geen verrassingen voor je heeft.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nuon. Het maakt onderdeel uit van een reeks praktische artikelen over energie(verbruik) in de horeca. Meer informatie staat op de horeca-pagina van Nuon.


Reageer op dit artikel