artikel

Lichte, frisse broodvarianten voor de zomer

Restaurant 532

Deze zomer staat is het teken van lichte en frisse broodvarianten. Hiervoor zijn de brioches mais-pompoen en rozemarijn-zeezout uitermate geschikt. Ook een gezonde, ambachtelijke én authentieke uitstraling blijft van belang.

Lichte, frisse broodvarianten voor de zomer
De Puurzaam 1891Bol is deelbaar in acht stukjes.

Streetfood zie je ook steeds vaker. Met brood kun je daar uitstekend op inspelen. Bijvoorbeeld door bijzondere hotdog- en hamburgerbroodjes te serveren. Deze zomer staat is het teken van lichte en frisse varianten. Hiervoor zijn de briochevarianten, mais-pompoen en rozemarijn-zeezout uitermate geschikt, zegt Rick van Schaik van Bakkerij Carl Siegert. Daarnaast adviseert hij om voor kloostermoppen te kiezen. ‘Deze zijn zeer geschikt als lunchbroodje, maar kunnen ook uitstekend in combinatie met een zomerse salade worden geserveerd. Terwijl bij de soep de Brollie voor een leuke, verrassende presentatie zorgt.’ Als beleg raadt hij aan om deze zomer voor vega te kiezen. ‘Denk daarbij aan gegrilde groenten, groentespreads en hummus.’

broodvarianten

Bij de soep zorgt de Brollie voor een leuke, verrassende presentatie.

Op het gebied van sandwiches blijven dikke plakken een trend. ‘Liefst van vloergebakken broden met een lekkere krokante korst en een rustiek uiterlijk. Geen twee, maar minstens drie lagen.’Daarnaast ontdekken steeds meer mensen volgens haar hoe smaakvol brood is dat boordevol granen zit. ‘Volkorenbrood bevat meer voedingsstoffen en vezels. Dat komt omdat de hele graankorrel hierin verwerkt is: de meelkern, de kiem en de zemel. Dit is gezonder dan brood op basis van bloem waarvoor alleen het binnenste deel van de graankorrel is gebruikt.’

Zeker als daar nog zaden en pitten aan zijn toegevoegd. ‘Pitten en zaden bevatten heel veel eiwitten, vezels en vitaminen en dragen daardoor bij aan de vitaliteit. Lijnzaad bijvoorbeeld zit boordevol voedingsvezels en omega-3 vetzuren. In havervlokken is veel vitamine B11 aanwezig, wat het immuunsysteem ondersteunt. De pitten van de zonnebloem staan bekend als dé natuurlijke cholesterolverlager.’
De Oldenheimer is een 100 procent volkoren biologisch desembrood met toevoeging van lijnzaad, zonnebloempitten en havervlokken. ‘Deze broden worden met de hand gevormd en ingesneden en daarna op de stenen vloer gebakken. De Oldenheimer is beschikbaar in twee varianten: De Oldenheimer Volkomen Volkoren Draaier van 400 gram en de Oldenheimer Volkomen Volkoren Plateel van 800 gram.’

Beleving

Van Schaik merkt dat men in de horeca uitgekeken raakt op het traditionele stokbrood met smeersels. ‘Het creëren van onderscheid en beleving met pure smaken en een op en top uitstraling wordt steeds belangrijker. De Puurzaam 1891Bol wordt gezien als zeer goed alternatief voor stokbrood. Dit brood gemaakt met bierbostel is karakteristiek van smaak en deelbaar in acht stukjes’, vertelt hij.
Smaakvolle burgers blijven in trek en daarbij is vooral meer vraag naar de kleinere midi- en minivarianten, vervolgt Van Schaik. ‘Hierbij maakt men steeds meer onderscheid in het type brood dat wordt gebruikt. Naast de traditionele witte bol worden ook steeds meer ambachtelijke moppen en brioche bollen gebruikt.’

Van Schaik raadt lunchroomhouders aan om te kiezen voor makkelijk en snel klaar te maken, maar wel gevarieerd en gezond brood.
‘Dit kan door gebruik te maken van 1-2-3-concepten. Dit maakt het ook voor de gast makkelijk om een persoonlijke keuze te maken. Kies voor grote, frisgekleurde broden en een kleurrijke opmaak van de broodvarianten. Ook het gebruikmaken van meerdere kleine broodjes met diverse belegsoorten is erg in trek.’

Verder adviseert hij om het beleg naast het brood te serveren. ‘Leg een breekbrood, zoals de Puurzaam1891Bol, op een broodplank en combineer dit met wat oudere kaassoorten vergezeld van mooie gedroogde hamsoorten, dit in combinatie met zelf ingemaakt zuur en of cornichons gedroogde tomaat op een fris blad botersla.’

Gezond en ambachtelijk

Gezond, ambachtelijk en een authentieke uitstraling zijn volgens Marlies Deckers, channel activation manager Foodservice Region Benelux CSM Benelux, de keywords voor brood anno 2018. ‘Die omschrijving past uitstekend bij ons assortiment 100% Waldkorn Oergranen Naturale. Deze broodspecialiteiten worden met de grootste zorg gemaakt, volgens een origineel recept, met een rustdeeg op zuurdesembasis. Het deeg krijgt alle tijd om te rijzen wat een heerlijke smaak oplevert. Ook de vorm straalt die bijzondere sfeer uit, want elk type brood binnen dit assortiment is handgevormd volgens de ambachtelijke traditie.’

broodvarianten

Gezond, ambachtelijk en een authentieke uitstraling: dé keywords voor brood anno 2018. Foto: CSM

Om deze producten extra onderscheidend te maken, heeft CSM Bakery Solutions gekozen voor Oergranen met een u nieke en heerlijke smaak. ‘Zo lekker dat ze geen extra’s nodig hebben’, weet Deckers. ‘Al onze broden worden volgens strikte regels bereid, zonder extra toevoegingen. Dat zie je meteen aan het ‘our bread commitment’- label, waarbij puur genieten centraal staat.
Deckers adviseert lunchroomhouders om ervoor te zorgen dat het aangeboden brood goed past bij het beleg. ‘Gasten kiezen op basis van beleg; de broodsoort moet hierbij aansluiten en voor een perfecte smaakcombinatie zorgen.

Zomerse look

Een zomerse ‘look & feel’ in presentatie helpt de gast bij het maken van de keuze. Het gebruik van tropische vruchten, zoals papaja, mango, ananas of kiwi in combinatie met classic beleg, zorgt direct voor een zonnige, zomerse uitstraling. Met een yoghurtsausje op een mengsel van verse groenten krijgt men onmiddellijk en frisse touch in de mond. Zuiderse groenten zoals gegrilde aubergine of courgette, olijven en tomaten zijn ook altijd een match tijdens de mooie dagen. Deze geven veel kleur.’

 

Daarnaast raadt ze aan om in de zomerse presentatie wat extra kleur toe te voegen. ‘Kleuren als rood, geel en groen blijven het op dit gebied goed doen, maar daarnaast kun je ook het ‘extra’ gezonde benadrukken door veel groenten te combiberen met een ‘hout’look in de presentatie.’

Streetfood

Streetfood groeit, vooral de gourmet hamburgeroplossingen die al enige tijd aan consumenten worden aangeboden, merkt Marco van Wijk, marketingmanager foodservice en bakkerij bij Vandemoortele. ‘Nederlanders eten per persoon ongeveer 25 hamburgers per jaar. Dat zijn zo’n totaal 400 miljoen hamburgers per jaar. Wij zien dat het zachte standaard hamburgerbroodje met sesamzaadjes wordt vervangen door de wat stoerdere varianten hamburgerbroodjes.’
Daarnaast is er de Banquet d’Or fully-baked pistolet in wit en bruin, waarbij afbakken niet meer nodig is. ‘Je hoeft deze enkel te ontdooien. Daarmee besparen ondernemers op de stroom- en personeelskosten. Ook hebben deze pistolets een kleinere doos. Een ander belangrijk voordeel is dat ondernemers altijd een broodje van constante kwaliteit kunnen aanbieden’, aldus Van Wijk. ‘Deze pistolet kan bijvoorbeeld direct worden gebruikt voor het maken van een hotdog, zoals de ‘Sweet dog’, met Heinz Creamy Black Pepper Ranch-saus en Heinz Curry Mango-saus.’

Van Wijk adviseert om komende zomer de nieuwe Banquet d’Or Noord-Afrikaanse bol met ras el hanout-specerijen op de kaart te zetten. ‘Deze populaire specerijenmix kennen we uit de Noord-Afrikaanse en Arabische keuken. De bol is rijkelijk bestrooid met lijnzaad en is clean label, lactosevrij en veganistisch. Lekker als ontbijt of lunch, maar ook als belegd broodje ‘on the go’ en zelfs als tafelbroodje. De bol smaakt onder meer heerlijk met een lokale lamsburger, zoals de African burger uit het classic streetfood-concept dat wij samen met KraftHeinz hebben opgezet.’

Hartige kronen

Een andere noviteit van Vandemoortele zijn de hartige kronen. Van Wijk legt uit: ‘We willen de ultieme smaaksensatie op een nieuwe manier laten beleven. Snacks zijn bij uitstek impulsaankopen. Bied ze aan als voordelige combi-deal met een drankje als ontbijt of lunch. Of maak een aanbieding met een multipack voor het hele gezin. Deze kronen zijn perfect geschikt om onderweg te nuttigen, als snelle lunch of als hartig tussendoortje. Ze kruimelen minder en zijn daardoor zeer geschikt voor on the go. De kronen zijn verkrijgbaar in kleine dozen (inhoud
48 stuks), zodat ze eenvoudig te hanteren zijn en ruimte besparen in je vriezer.’

broodvarianten


Kronen zijn heel geschikt om onderweg te nuttigen, als snelle lunch of als hartig tussendoortje.

Verder introduceerde Vandemoortele onlangs het Lanterna convenience assortiment. ‘Hiermee bieden we de mogelijkheid om de klanten nog beter te bedienen met authentieke Italiaanse producten’, legt Van Wijk uit.

‘Dit Lanterna-assortiment is samengesteld uit kleine besteleenheden. Zo zijn de focacciaplakken per stuk verpakt in transparante folie. Je bespaart ruimte in je vriezer en je kan snel en eenvoudig inspelen op de wisselende vraag gedurende de dag. Het mediterrane brood is waar mogelijk al voorgesneden, dus gemakkelijk en snel in gebruik.
Alle Lanterna-producten worden in Italië geproduceerd. Zo ben je verzekerd van de authentieke en originele Italiaanse kwaliteit.’ 

Reageer op dit artikel