artikel

Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam focust op gastvrijheid, beleving en kwaliteit

Restaurant 623

Gastvrij Rotterdam beleeft op 17, 18 en 19 september 2018 de zesde editie. De snelgroeiende horecavakbeurs is met 20 procent gegroeid en heeft zich tijdens vorige edities bewezen als hoogstaand gastronomisch platform voor de horecabranche. Ook Misset Horeca is van de partij.

Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam focust op gastvrijheid, beleving en kwaliteit
Foto © Charles Batenburg

Rotterdam Ahoy staat drie dagen in het teken van culinaire hoogstandjes, innovatieve producten en oplossingen voor food en non-food. De ruim 13.000 horecaondernemers en -managers die zullen komen, kunnen genieten van 450 exposanten, diverse workshops, demonstraties, masterclasses, wedstrijden en proeverijen met sterrenchefs, meesterkoks, Masters of Wine en topgastronomen. Ook dit jaar zijn vertrouwde themapaviljoens als het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen, House of Spirits, het Kookpodium, het Wine & Fine Food Paviljoen en het Kenniscentrum voor Bier opnieuw onderdeel van de vakbeurs.

Exhibition manager Robert Melaard is tevreden. ‘Met een deel van hal 6 erbij zijn we in aantal exposanten gegroeid en kunnen daardoor een nog completer aanbod aan food en non-food exposanten aanbieden. Toch blijft voor ons kwaliteit van de bezoekers het belangrijkst.’
Ook is Melaard verheugd een aantal vernieuwingen te kunnen presenteren. Zo presenteert Gastvrij Rotterdam dit jaar een duurzaam restaurant op de beursvloer: ‘The Green House Pop-up Restaurant’.

The Green House Pop-up

De pop-up is een afgeleid concept van het circulaire horecapaviljoen The Green House in Utrecht, een initiatief van Albron. Bezoekers van Gastvrij Rotterdam kunnen zich in The Green House Pop-up Restaurant laten inspireren door verschillende duurzame en circulaire toepassingen uit The Green House. Zoals de urban farm, koken zonder stekkers, meubels gemaakt van gerecyclede materialen, de duurzame wijnen van LFE, de samenwerking met lokale leveranciers, en The Colour Kitchen, waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer helemaal meetellen.

Gastvrij Rotterdam

The Green House

Melaard: ‘Wij zijn trots dat we het concept van The Green House een prominente plek kunnen geven op de beursvloer. Op deze manier kunnen wij bezoekers inspireren hoe ze duurzamer kunnen ondernemen met heel concrete toepassingen en laten zien dat circulair koken vooral ook heel smaakvol is. Daarnaast bieden we voor het derde jaar op rij bezoekers en exposanten de mogelijkheid om in een restaurant op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam iets te eten en te genieten van een goed glas wijn.’

Ernest van der Voort, manager Business Development, Marketing en Concepts Albron, vult aan: ‘Duurzaamheid en circulariteit zijn abstracte begrippen. Met The Green House laten we zien hoe je aan die begrippen inhoud geeft en dat je dan geen concessies hoeft te doen aan smaak, beleving en comfort. Dus niet alleen circulair, maar ook circu-lekker en circu-leuk. Vanuit Albron willen we bewijzen dat circulair ondernemen haalbaar, houdbaar én schaalbaar is. Want alleen dan kun je een grote beweging op gang brengen.’

Dit Smaakt naar Meer!

Na het succes van voorgaande jaren maakt ook het Dit Smaakt naar Meer! Paviljoen onderdeel uit van de beurs. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen Green Leisure en Gastvrij Rotterdam. Ook Dutch Cuisine heeft zich aangesloten als partner bij het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen. De Green Leisure Group en Dutch Cuisine gaan een driedaags programma uitwerken op het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen met workshops en kookdemonstraties waarbinnen de kernwaarden van Dutch Cuisine centraal staan.

Bij het ‘Dit Smaakt naar Meer! Paviljoen’ kunnen beursbezoekers kennismaken met energiebesparende, biologische, fairtrade en anderzijds duurzame en verantwoorde producten. Het paviljoen is uniek door het brede overzicht van verantwoorde en duurzame producten. Circa veertig leveranciers van eerlijke, streek-, biologische, fairtrade en anderszins verantwoord geproduceerde producten presenteren zich op het paviljoen. Drie dagen lang ondersteund door een actueel programma van live cooking events, workshops en proeverijen. Maar er zijn meer producten met een ‘groen’ verhaal. Om deze groene productens toegankelijker en eenvoudig vindbaar te maken voor de bezoekers van Gastvrij Rotterdam is de route ‘The taste of Green!’ ontwikkeld. Via de plattegrond in de beurscatalogus, maar ook via het speciale The Taste of Green!-logo op de stand, wordt aan de bezoekers extra goed zichtbaar gemaakt welke leveranciers verantwoord geproduceerde producten aanbieden.

Het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen gaat zich ook dit jaar weer specifiek richten op de hotelsector, onder meer door de inrichting van een duurzame hotelkamer. Diverse leveranciers van onder andere verantwoord geproduceerde bedden, sanitair, schoonmaakmiddelen, verlichting, interieur en wandbekleding verzorgen de inrichting van de Duurzame Hotelkamer.
Een inmiddels vertrouwd initiatief is de Hotelborrel op dinsdag, waarbij de congresdeelnemers van de HSMAI NL te gast zijn, samen met hoteliers uit inmiddels heel Nederland. Geïnteresseerden kunnen zich nog aanmelden voor de borrel.

Misset Hotel op Hotel Collectief

Direct tegenover de Duurzame hotelkamer in het DSNM! Paviljoen wordt een nieuw initiatief gelanceerd: Het Hotel Collectief. Op het Hotel Collectief zijn Misset Horeca en Misset Hotel aanwezig om samen met Daikin Airconditioning Netherlands, Dyson, Ecolab, Arla Foods, 2Food, Tece Nederland, AirCharge Nederland, Guestfriend managers en ondernemers uit de hotellerie te verwekomen.

Uitreiking Gaia Green Awards

Op het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen worden op 18 september vanaf 16.00 uur de winnaars bekendgemaakt. De Gaia Green Awards zijn awards voor horecabedrijven die ondernemen met ruime aandacht voor duurzaamheid. Ze worden uitgereikt in de categorieën restaurants, strandpaviljoens en hotels. De finalisten zijn de strandpaviljoens Club Zand (Castricum), Surfclub Windekind (Koksijde) en Qi (Breskens); hotels Court Garden Hotel (Den Haag), Villa Magnolia (Oostkapelle) en StayOkay (Den Haag) en de restaurants Meatless District (Amsterdam), Pllek (Amsterdam) en De Sjuut (Schinnen). Een uitblinker op Food- & Beverage ontvangt bovendien de Falco Eleonorae Award.

WedstrijdArena

Gastvrij Rotterdam

Foto © Charles Batenburg

De WedstrijdArena is ook weer goed gevuld. Het is het podium voor prestigieuze wedstrijden zoals Het Glazen Kalf, Puur koken met wild door aanstormend talent, de Young Chef Award waarin vijf zelfstandig werkende koks tot 25 jaar strijden om de titel. Nieuw is de strijd om de PalingbokAal en het Glazen Kalf.

Dit jaar zal de prestigieuze wedstrijd ‘Het Glazen Kalf’’ op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam gehouden worden. Dit is een jaarlijkse wedstrijd voor culinaire professionals van de VanDrie Group. De wedstrijd bestaat al 19 jaar en is daarmee één van de langstlopende kookwedstrijden in Nederland. Tot afgelopen jaar werd de wedstrijd gehouden tijdens de Folie Culinair in Maastricht.

Jonge kooktalenten krijgen de opdracht om met de ingrediënten uit een black box in anderhalf uur één hoofdgerecht klaar te maken voor vier personen. Het hoofdelement van het gerecht dient uit twee bereidingen met kalfsvlees te bestaan. De jury zal bestaan uit gerenommeerde chefs met Huub Oudshoorn als juryvoorzitter. Op dinsdag 18 september 2018 is de strijd om Het Glazen Kalf te zien in de Wedstrijd Arena van Euro-Toques Nederland in hal 6.

Interland om PalingbokAal

Op maandag 17 september vindt een interland plaats om de PalingbokAal tussen Nederlandse en Belgische chefs. Topteams van (sterren)chefs koken tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in Ahoy drie gerechten, met paling als ingrediënt. De wedstrijd wordt georganiseerd door Gastropedia.nl en Euro-Toques, de organisatie van topkoks en restaurateurs. Zij wisten topkoks uit beide landen naar Ahoy te halen.

Gastvrij Rotterdam

Michel van der Kroft gaat strijden om de PalingbokAal

Voor Nederland strijden SVH Meesterkok en Paling-patron 2018 Michel van der Kroft van ’t Nonnetje** in Harderwijk, Reinaud Kloprogge, junior souschef van La Rive Amstel InterContinental te Amsterdam en Marco van der Wijngaard, souschef van ’t Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht en Euro-Toques Young Chef 2015.
Kookmeester Willem Himmelreich is de coach. Voor België treden aan: Topchef Jo Grootaers van Altermezzo* in Tongeren, Dennis Broeckx van Under The Palmtrees (vroeger L’epicerie du cirque) in Antwerpen en Chef Nils Delvaux van Café d’O in Sint Amands. De bondscoach van België is culinair journalist Caroline Dhont.

De chefs koken drie amuses waarvan een met gerookte paling en een met palingsoep. Spelregels tweede helft: de chefs koken drie gerechten, met in ieder geval: Paling in ’t groen of een variatie daarop en gebakken paling. De jury wordt voorgezeten door culinair journalist van de Telegraaf Felix Wilberink en bestaat verder uit chef-kok Dervilla O’Flynn van Ballymaloe House in Ierland en Euro-Toques Ierland, culinair journalist Luc Hoornaert uit België en Alex Koelewijn, palingspecialist en voorzitter Stichting Duurzame Palingsector Nederland.

Gouden Pollepels

Melaard is ook verheugd dat alle Gouden Pollepels dit jaar wederom tijdens Gastvrij Rotterdam zullen worden uitgereikt. Voor De Gouden Pollepel verschijnt een jaar lang elke zaterdag een recensie van een kritische culinair journalist op de achterzijde van het regio-katern van het AD.

De recensent trekt langs restaurants en deelt cijfers uit op basis van het voorgerecht, het hoofdgerecht, het nagerecht, de bediening, de sfeer en prijs-kwaliteitverhouding. Dat laatste cijfer telt dubbel in de eindscore. Degene met de hoogste score wint de Gouden Pollepel.
Op de eerste dag van Gastvrij Rotterdam staan de winnaars in de schijnwerpers. Het zijn er vier. De regio’s Utrecht, Groene Hart, Den Haag en Rotterdam/Dordrecht hebben hun eigen recensenten en dus hun eigen winnaar. De Pollepels worden op maandag 17 september om 11.30 uur uitgereikt in de Netwerklounge.

Euro-Toques

Euro-Toques is ook dit jaar weer prominent aanwezig op Gastvrij Rotterdam. Op alle beursdagen zijn er wedstrijden en demonstraties. Op maandag 18 september vindt de wedstrijd Puur koken met wild door aanstormend talent plaats. Tevens vindt de eerder genoemde interland plaats om de PalingbokAal tussen Nederlandse en Belgische chefs. Op woensdag 20 september strijden vijf koks onder de 25 jaar om de Young Chef Award. Zij krijgen de opdracht om vanuit een blackbox een driegangenmenu te maken. Voor aanvang van de wedstrijd mogen ze korte tijd de producten bestuderen. Tevens worden die dag diverse presentaties gegeven door Euro-Toques-koks.

Kenniscentrum voor Bier

Naast culinaire gerechten, speelt bier een belangrijke rol op de vakbeurs. ‘Bier als gastronomisch product’, verduidelijkt Melaard. ‘Bierimporteurs als Bier Import Nederland, Bier Authentiek, De Kikvorsch en Bier&cO presenteren ‘hun’ speciaalbieren. Ze brengen aan de hand van meer dan honderd speciaalbieren beursbezoekers kennis bij over bierbehandeling en het gastronomisch product bier. Dit jaar heeft Het Kenniscentrum voor Bier weer interessante sprekers op het podium staan zoals Rob Alphenaar (Voorzitter van de Alliantie van Biertapperijen), Fiona de Lange (zythologist & internationaal bier sommelier) en Pepijn van der Waa (de eerste Nederlands Kampioen Bier Sommelier). Elke spreker neemt de bezoekers 15 minuten mee in de wereld van bier, waarna ze onder begeleiding van Hans Glandorf kuennen genieten van een heerlijke bier-spijscombinatie.’

House of Spirits

Gastvrij RotterdamDit jaar innoveert Gastvrij Rotterdam met spirits. House of Spirits is een speciale locatie op de beurs met een eigen exclusieve uitstraling waar spiritgerelateerde standhouders zich kunnen presenteren. Stage of Spirits biedt een podium voor spirits met een inhoudelijk programma over het product, trends en ontwikkelingen in de hospitality industrie. Gedurende drie dagen wordt een interactief programma gepresenteerd voor en door brand ambassadors, ondernemers en bartenders. Ieder uur worden door diverse (on)bekende merken door brandambassadors of bekende bartenders hun signature cocktails gepresenteerd.
Op maandagavond is er een after drink voor bartenders en horecaondernemers in een toonaangevende venue in Rotterdam. Het House of Spirits wordt mede gehost door Miss Publicity en mede mogelijk gemaakt door Hoshizaki. 

FoodIntro realiseert het FoodIntro Live! Paviljoen

FoodIntro zal op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam aandacht geven aan innovaties, inspiratie en vernieuwing vanuit start-ups, scale-ups en bestaande producenten. FoodIntro is hiermee de officiële innovatiepartner van de beurs en zal zorgen voor verrassende presentaties.  Enerzijds door innovaties en introducties op een onafhankelijke wijze in de spotlights te zetten, maar ook door het verzorgen van een inhoudelijk programma waarbij innovatie en inspiratie centraal zal staan.

Mathilde van der Weerd over de samenwerking: ‘We zijn erg blij met de samenwerking met Gastvrij Rotterdam. De doelstellingen van ons online platform sluiten namelijk erg mooi aan op de doelstellingen van het offline event Gastvrij Rotterdam. Hierdoor zien we samen veel mogelijkheden om alle horecaprofessionals in de aankomende jaren niet alleen online, maar ook jaarlijks live op de beursvloer te inspireren door innovaties en introducties een prominente plek te geven. We mogen dit jaar in totaal tussen de 16 en 20 deelnemers in ons FoodIntro Live! Paviljoen verwelkomen’

Reageer op dit artikel