artikel

Laadpalen voor elektrische auto’s: extra service met interessante winstmarge

Restaurant 676

Steeds meer zakelijk rijders kiezen voor een elektrische auto. ‘In de toekomst wordt dat alleen maar meer. Ook particulieren kiezen voor elektrisch rijden’, weet Sander Schuitema van Nuon. ‘De doelgroep die zoekt naar horecalocaties met laadpalen groeit. Als ondernemer kun je daarvan profiteren: je biedt extra service met een product dat ook nog eens een interessante winstmarge heeft.’

Laadpalen voor elektrische auto’s: extra service met interessante winstmarge

Sander Schuitema, Key Accountmanager Emobility bij Nuon, is ervan overtuigd dat mensen met een plug-in hybride of elektrische auto een horecagelegenheid uitkiezen op de aanwezigheid van een laadpaal. ‘Bedrijven als hotels, congreslocaties of andere locaties waar met name zakelijk verkeer plaatsvindt, kunnen eigenlijk niet meer zonder. De transitie naar elektrisch rijden is in volle gang. Over een paar jaar zijn er net zoveel auto’s op elektriciteit als op benzine of diesel. Die automobilisten wil je als gast en zij willen omrijden voor jouw locatie. De aanwezigheid van een laadpaal levert een positieve bijdrage aan je gastvrijheid en het bezorgt je omzet. Na een aantal jaar heb je de investering terugverdiend en maak je gewoon winst. Kortom: er is geen reden om het niet te doen’, vindt hij. ‘Sterker nog, straks zijn laadpalen net zo normaal als gratis wifi.’

Omrijden voor laadpaal voor elektrische auto’s

Elektrische auto’s produceren 35 procent minder CO2-uitstoot dan auto’s op fossiele brandstoffen en dragen daardoor stukken minder bij aan de opwarming van de aarde. Hoewel er tijdens de productie natuurlijk wel uitstoot is, rijden de auto’s volledig uitstootvrij door de stad. Elektrisch rijden wordt dan ook aangemoedigd door diverse gemeenten middels een subsidieregeling voor zakelijke rijders en de bijtelling is laag.

Laadpalen voor elektrische auto’s

 

Voor de meeste particuliere autobezitters was elektrisch rijden lange tijd minder interessant door de hogere aanschafprijs en de beperkte rijbereik. ‘Maar dat duurt niet lang meer’, weet Schuitema. ‘Alle automerken werken hard aan het verbeteren van het bereik en het goedkoper maken van de auto’s. Daarmee wordt het ook voor particulieren interessanter om elektrisch te gaan rijden en groeit de doelgroep die zoekt naar elektrische laadpalen op goed bereikbare locaties.’

Schuitema: ‘Heb je veel zakelijke gasten? Dan is de kans groot dat er veel elektrische auto’s op de parkeerplaats staan. Veel bedrijven zijn namelijk al begonnen met het elektrificeren van hun leasevloot. Nu elektrisch rijden ook voor de particulier aantrekkelijker wordt, is het ook voor restaurants en grandcafé’s lonend om te investeren in laadpalen. Een elektrische auto moet tussendoor worden opgeladen, dus de zakelijke gast zal bij voorkeur een vergaderlocatie kiezen waar dat mogelijk is en een gezin voor een restaurant met een laadpaal. Ik denk dat ze er zelfs voor omrijden.’

Wat kost een laadpaal?

De prijs voor een laadpaal begint bij ongeveer 2500 euro. ‘Dat betaal je voor een hele basic laadpaal. Het wordt duurder wanneer je gaat voor een “slimme” laadpaal. De basic laadpaal is eigenlijk een veredeld stopcontact en de “slimme” laadpaal kun je vergelijken met een slimme thermostaat. Die verschaft informatie over hoeveel gasten hebben ingeplugd en hoeveel kWh ze hebben afgenomen. Dit is online uit te lezen via de online portal van Nuon.’

De uiteindelijke prijs wordt vervolgens bepaald door de installatie. ‘Want uiteindelijk bepaalt de afstand tussen de meterkast en de laadpaal de prijs van de installatie. Is het tien meter, dan kan het met duizend euro al klaar zijn. Als de afstand flink veel groter is, kunnen de installatiekosten oplopen tot misschien wel 10.000 euro. Dat verschilt dus per locatie, daarom is het van belang om Nuon al vroegtijdig in te schakelen. Wij kunnen dat van tevoren goed inschatten en ondersteuning bieden bij de aanvraag.’

Snel terugverdiend en winst maken

‘Een laadpaal voor elektrische auto’s is een verdienmodel. Punt. Je moet daar gewoon geld voor vragen, het is immers een brandstof. Benzine en diesel geef je ook niet zomaar weg. Mijn advies is om 28 eurocent per kWh te rekenen, dat wordt ook gerekend bij de openbare laadpalen. De stroom kost je gemiddeld 6 eurocent per kWh (zakelijk tarief). Er zitten nog wat kosten van je energieleverancier tussen, laten we daarvoor ook 6 eurocent per kWh nemen. Dan blijft er nog 16 cent over als nettowinst per kWh. Dat is toch een interessante marge?’, vindt Schuitema.

Uitgaande van die prijzen en de afname van één laadsessie per dag, is een laadpaal binnen vier tot vijf jaar terugverdiend. Schuitema: ‘En dan ga ik nog uit van het minste gebruik. Is er sprake van meerdere laadsessies per dag en niet alleen door plug-in hybride auto’s, maar ook volledig door elektrische auto’s, dan is de terugverdientijd logischerwijs veel korter.’

Lease een laadpaal

Nuon begrijpt dat de investering in een laadpaal een flinke kluif is. De energiemaatschappij heeft daarom een leaseplan bedacht voor laadpalen. Voor een maandbedrag van €69 ga je een vijfjarige overeenkomst aan. Nuon houdt de laadpaal in zijn beheer en verzorgt de plaatsing en het onderhoud (uitgezonderd de installatie van de elektrische aansluitingen in de meterkast). De maandelijkse kosten zijn voor de ondernemer hoger, maar de winst gaat wel in zijn eigen zak.

Omdat Nuon een wezenlijk onderdeel wil zijn in de transitie naar elektrisch rijden en een groot voorstander en aanjager van duurzaamheid is, is er nog een andere financieringsoptie. ‘Dan ligt de volledige investering bij Nuon en gaan we een exclusief tienjarig contract aan. Dit is voor ons alleen interessant als er meerdere locaties zijn en de gasten er ook daadwerkelijk om vragen. De gebruikte kWh worden vergoedt door Nuon. Zo bied je wel de service van een laadpaal, zonder de investering’, besluit Schuitema.

Nuon op Gastvrij Rotterdam

Speciaal voor bezoekers van Gastvrij Rotterdam heeft Nuon nu een aanbieding. Voor € 2490 kun je tijdens de beurs een dubbele laadpaal schaffen. Meer weten over elektrische laadpalen, de aanschaf en terugverdientijd? Bezoek dan de Nuon To Go Truck tijdens Gastvrij Rotterdam op 17, 18 en 19 september in Ahoy.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nuon. Het maakt onderdeel uit van een reeks praktische artikelen over energie(verbruik) en bespaartips in de horeca. Meer informatie staat op de horeca-pagina van Nuon.


Reageer op dit artikel