artikel

Tien foodtrends 2019: ‘Hotdog is hamburger van de toekomst’

Restaurant 1714

De burgertrend zet door en de hotdogtrend gaat sky high, voorspelt Bart Mentink van LA Streetfood. Daarnaast noemt hij nog 10 inspirerende foodtrends voor de tweede helft van 2018 en de eerste helft van 2019 die volop kansen bieden voor lunchroomhouders. Bijvoorbeeld merken met een verhaal, meer omzet met minder koks, streetfoodgerechten, slow cooking en vegetarische burgers.

Tien foodtrends 2019: ‘Hotdog is hamburger van de toekomst’
Foto Hissink

In een tijd waarin alles wordt nagemaakt en waar fake news aan de orde van de dag is, zijn consumenten op zoek naar echte producten, merkt Bart Mentink van foodimporteur LA Streetfood op. Dat is de eerste trend die hij signaleert.

1. Food met een verhaal

Ondernemers en gasten zijn op zoek naar producten met een verhaal. ‘Producten die zijn gemaakt door echte mensen. Producenten met passie, die de kwaliteit van hun producten boven de winst op korte termijn stellen. En die produceren op de manier zoals kwaliteitsproducten al generaties lang worden bereid.’

2. Meer omzet met minder koks

Eén van de grootste uitdagingen van de horeca is het grote tekort aan koks, zegt Mentink. ‘En een logisch gevolg hiervan: de koks worden duurder. Stonden er voorheen drie tot vier koks in de keuken, tegenwoordig moeten horecaondernemers naar een systeem toe waar één kok met twee allround horecamedewerkers in de keuken staan. De menukaart moet zo zijn ontworpen dat er minder gerechten op staan, die eenvoudiger te maken zijn.’

3. Unieke producten

Kopieergedrag van de concurrenten is één van de grote angsten van een horecaondernemer, vervolgt Mentink. ‘Niets is vervelender, dan een succesvolle horecazaak op te bouwen en vervolgens er achter komen dat de buurman met zijn zaak dezelfde producten heeft. Daarom moet je op zoek blijven gaan naar unieke producten uit bijvoorbeeld Amerika, Canada, Mexico en Ierland, waarmee de eindgebruiker zich echt kan onderscheiden.’

4. Suiker mag

Aan suiker is nooit helemaal te ontsnappen, meent Mentink. ‘En veel consumenten hebben helemaal niet zo’n probleem met suiker als wij denken. Waar de consumenten een hekel aan hebben, is toegevoegde suiker in producten waar helemaal geen suiker in hoort te zitten. Iedereen begrijpt dat er in een goede barbecuesaus of een authentiek bereide relish suiker hoort. Suiker wordt al generaties lang aan dit soort producten toegevoegd, als conservering of om het vlees te laten karamelliseren. De angst voor suiker neemt af als de suiker past bij de historie van het product.’

5. Kwaliteit voor kwantiteit

Kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit en prijs, zegt hij over het eten van vlees. ‘Als iedereen wat minder vlees zou eten, is dat natuurlijk beter voor de eigen gezondheid en de gezondheid van onze mooie planeet. Consumenten worden hier steeds meer bewust van en er is op dit moment een zekere wil om aan te passen merkbaar in de markt. Maar als mensen zo nu en dan buiten de deur eten, is dat juist hét moment om van een mooi stukje vlees te genieten. De verwachting van trendwatchers is dat de vleesconsumptie thuis afneemt en de consumptie van mooi vlees in de horeca alleen maar toeneemt.’

6. Focus op streetfood

Ook komt er in de horeca volgens hem een sterke focus op streetfood-gerechten. ‘Streetfood staat voor hoge kwaliteit producten. Een streetfoodvendor (verkoper) heeft er jaren – en soms generaties – aan besteed om één gerecht te perfectioneren. En dat is ook niet zo gek, want de foodbattle op straat is bikkelhard. Vaak staat er een rij voor de ene kraam en is het bij de ander rustig. In bijna geen andere markt is het succes en het falen zo duidelijk zichtbaar als op straat.’
De Nederlandse horeca wil graag hetzelfde niveau als de streetfoodvendors in de zaak kunnen aanbieden. ‘Dat is lastig, want horecazaken hebben vaak een breed assortiment, terwijl streetfoodverkopers zich specialiseren in één gerecht. Om op het niveau te komen van het beste streetfood zijn daarom de beste ingrediënten nodig die eenvoudig te gebruiken zijn.’

7. Zuid-Amerikaanse keuken

Als volgend trend noemt hij de steeds grotere interesse in de echte Mexicaanse of Zuid-Amerikaanse keuken. ‘Het vele reizen van consumenten en de positieve bijdrage van de vele reizende televisiekoks, zoals Anthony Bourdain, heeft geleid tot een enorme en bijna ontembare interesse in deze Latijnse keukens. Vers, fris, kleurvol, pittig en zoet, alle smaken komen samen in een soft taco, op een tostada of in een hap ceviche. Typische voorbeelden van Latin streetfood zijn de Soft tacos, bijvoorbeeld gevuld met frijoles en chicken tinga en vervolgens afgetopt met guacamole.’

8. Slow food

Dat de Amerikaanse barbecuebereidingen steeds populairder worden, is niet zo verwonderlijk, vindt Mentink. ‘Er zijn verschillende kleinere foodtrends die in Nederland de weg hebben vrijgemaakt voor de Amerikaanse barbecuetrend, zoals steeds meer respect voor vlees en het dier. Ook door de slowfoodtrend zijn we steeds bewuster met vlees bezig en genieten we al van het proces van de bereiding. Tegenwoordig gebruiken wij het liefst het hele dier of juist de incourante delen. De Amerikaanse barbecuetrend past hier perfect in. Deze barbecuebereiding lijkt overigens in niets op de Europese. Urenlange indirecte verhitting van de meest bijzondere vleesdelen. Geheime rubs en prijswinnende sauzen.’

9. Vegetarische burgers

Mensen kiezen voor vegetarische burgers, omdat ze lekker zijn, zegt hij over de negende trend. ‘Geen namaakvlees, maar echte groentes in bijzondere combinaties. Op dit moment importeert LA Streetfood de zeer succesvolle Veggie cajunburger, en daarnaast zijn wij zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om hier nog een variant aan toe te voegen.’

10. Hotdog is hot

De tiende trend is de hotdog, die nu echt op doorbreken staat, verwacht Bart. ‘De hotdog is de hamburger van de toekomst. 5 jaar geleden kenden Nederlandse consumenten de hamburger alleen als gefrituurde, voorgegaarde schijf vol E-nummers en kunstmatige toevoegingen. Bij voorkeur werd deze geserveerd op een zacht wit broodje met mayonaise. Niemand had kunnen voorspellen dat elk zichzelf respecterend restaurant in 2018 een premium butcher burger op zijn menukaart had staan. En natuurlijk met de mooiste broodjes en de lekkerste relishes.’

Reageer op dit artikel