artikel

Duurzaam luchtklimaat: ventileren zorgt voor hogere omzet

Restaurant 283

Fijnstof, CO2 en luchtvervuiling zijn op het eerste gezicht geen termen die we koppelen aan de horeca. Toch zijn dit belangrijke elementen die de sfeer in een restaurant of café beïnvloeden. Het heeft namelijk te maken met het luchtklimaat. Het luchtklimaat in een horecazaak bepaalt mede hoe lang gasten blijven en wat ze bestellen, maar is ook van invloed op de gezondheid van medewerkers.

Duurzaam luchtklimaat: ventileren zorgt voor hogere omzet

In de horeca draait het om de juiste sfeer voor de gasten, waardoor zij zich op hun gemak voelen, lekker lang blijven zitten en graag terug willen komen. De lucht die gasten inademen, heeft invloed op hoe zij de ruimte ervaren en hoe zij zich fysiek voelen. Hebben zij een prettige ervaring, dan zullen zij na het diner nog een dessert met een bijpassende wijn kiezen. Als gasten vermoeid raken door de slechte luchtkwaliteit, zijn zij eerder geneigd na de kop koffie met bonbon te vertrekken. Dat scheelt veel omzet.

Luchtkwaliteit beïnvloedt fitheid

‘De hoeveelheid fijnstof en CO2 in de lucht van een gemiddelde horecazaak zorgt niet meteen voor blijvende gezondheidsschade’, zegt Pieter Hansma, Expert Duurzame Energie bij Nuon. ‘Maar als de concentraties te hoog worden, raken gasten eerder vermoeid, krijgen hoofdpijn of last van irritaties aan ogen, keel en neus. Dat wil je natuurlijk voorkomen.’

‘Ook je personeel heeft baat bij een goed luchtklimaat. Te hoge concentraties fijnstof of CO2 maken je minder productief, minder oplettend en zorgen dat je meer fouten maak,’ stelt Hansma. ‘Uiteindelijk wil je als ondernemer zorgen dat je personeel een fijne en gezonde werkplek heeft en dat gasten een fijne tijd in jouw zaak doorbrengen. Als de luchtkwaliteit in orde is, heeft dat impact op de fitheid van de mensen in de zaak en dat vergroot de kans op meer omzet.’

Gevolgen luchtvervuiling

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de dampen die vrijkomen tijdens het koken veel fijnstof bevatten. Bij regelmatige blootstelling aan fijnstof kan schade aan de longen, hart en vaten ontstaan. ‘Dat is met name vervelend voor het keukenpersoneel’, zegt Hansma. ‘Maar dankzij de open keuken of doorkijkjes tussen restaurant en keuken, trekken die dampen ook richting de gasten.’

‘De energie-expert van Nuon adviseert dan ook om de afzuiging in de keuken goed te gebruiken en de filters regelmatig te reinigen. ‘Ook is het verstandig om alle ventilatieroosters in de ramen volledig open te zetten, zowel in de keuken als het restaurant of het café. Ja, dat verhoogt de stookkosten iets, maar het is erg belangrijk voor de luchtkwaliteit. Dat verdien je wel terug, doordat gasten langer blijven zitten en je personeel fitter is.’

‘Op locaties waar veel mensen samenkomen, zorgt een gebrek aan verse lucht ook nog eens voor een flinke CO2 verhoging. ‘Ook is gebleken dat brandende kaarsjes heel veel zuurstof verbruiken, waardoor het CO2-gehalte in de lucht snel oploopt. Door waxinelichtjes te vervangen door kaarsjes met een ledlampje kun je dat voorkomen’, adviseert Hansma.

Luchtkwaliteit meten en handelen

‘Een goede kwaliteit binnenlucht bevat minder dan 0,1 volumeprocent CO2 (1100 ppm). De kritieke grens is 1600 pm. Voordat gasten en medewerkers klachten krijgen (al mogelijk vanaf 1100 ppm), wil je al handelen om te zorgen dat luchtkwaliteit in orde blijft. De enige oplossing bij gebrek aan frisse lucht is ventileren. ‘Zet de afzuiging aan, open alle ventilatieroosters en doe kaarsjes uit. Dan zal de kwaliteit van de lucht snel verbeteren’, weet Hansma. ‘In de meeste panden is dat voldoende, maar in bijvoorbeeld heel oude panden kunnen extra maatregelen nodig zijn.’

‘Met een sensor die de luchtkwaliteit meet, kun je als ondernemer in de gaten houden hoe het is gesteld met de concentraties fijnstof en CO2. Nuon heeft zo’n sensor in het assortiment, die ondernemers gratis kunnen proberen. ‘Onze sensor meet de gehaltes luchtvochtigheid, CO2, vluchtige stoffen en fijnstof. Het is een klein wit apparaatje wat wordt geïnstalleerd in de omgeving van de bar of kassa. Met één blik op het gekleurde lampje is te zien hoe de kwaliteit is. Is het lampje blauw, dan is alles in orde. Is het lampje oranje, dan moet er actie worden ondernomen.’

Hansma: ‘De eerste stap in de goede richting is weten dat de luchtkwaliteit kan worden beïnvloed, maar het is lastig om te bepalen wanneer er moet worden gehandeld. Daar kan onze sensor bij helpen. Vervolgens is het belangrijk om te handelen. Gedragsverandering is daarin het belangrijkst, leer jezelf en de medewerkers daarom aan om goed te ventileren. Frisse lucht is niet koud of vervelend, maar essentieel voor de gezondheid van gasten en medewerkers. En uiteindelijk dus ook voor de omzet!’

Check de luchtkwaliteit

Wil je weten hoe het ervoor staat met de luchtkwaliteit in jouw horecazaak? Probeer dan de gratis sensor van Nuon en check hoe het is gesteld met de concentraties fijnstof en CO2.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nuon. Het maakt onderdeel uit van een reeks praktische artikelen over energie(verbruik) en bespaartips in de horeca.


Reageer op dit artikel