artikel

The Avocado Show: tips over social media marketing

Restaurant 1960

The Avocado Show serveert gerechten waarbij het draait om de avocado, smaak, show en presentatie. Ambitie? Een wereldmerk worden. Daarvoor zijn social media een belangrijk middel. Maar welke kleuren en materialen werken het beste op Instagram en Facebook? The Avocado Show zocht het uit.

The Avocado Show: tips over social media marketing

The Avocado Show opende in maart 2017 in Amsterdam de deuren als eerste avocadorestaurant in Europa. Nog voor er een bord werd geserveerd, had de zaak van Ron Simpson en Julien Zaal al meer dan 50.000 fans op social media en – zonder media-investering – publicaties in ruim zestig landen, plus meer dan tachtig franchise aanvragen. ‘Inmiddels staat die teller op vijfhonderd’, vertelt Simpson. De fanbase is gegroeid tot 100.000 op Instagram en 65.000 op Facebook.

Ron Simpson

De frisse groene kleur van avocado, gecombineerd met de felle kleuren van bloemen en andere kleurrijke ingrediënten, spat van de donkere ondergrond af. Naast overwegend enthousiaste recensies over de smaak van de gerechten, zijn er maar weinig gasten die niet in de verleiding komen om een foto te maken van hun bord. Meestal wordt dit plaatje ook nog gedeeld op social media, inclusief locatietag. En dat is precies waar het team van The Avocado Show op hoopt.

Wat helpt, is dat het restaurant zó is ingericht, dat op alle punten mooie foodfotografie wordt gefaciliteerd

Wat helpt, is dat het restaurant zó is ingericht, dat op alle punten mooie foodfotografie wordt gefaciliteerd. Mede-eigenaar Ron Simpson: ‘Het idee is om het een bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken; we hebben de witheid van de spots berekend, diffuus licht, en gerechten die erom vragen gefotografeerd te worden. Kunstwerkjes van gerechten én herkenbaarheid uitstralen, dat is wat we willen.’ Maar hoe krijg je dat voor elkaar? En hoe kwamen de gerechten van The Avocado Show het beste tot hun recht?

Testen

Om antwoord te krijgen op die laatste vraag, werd getest met verschillende soorten servies, materialen, achtergronden en kleuren. ‘Alles wat je kunt bedenken, hebben we bij elkaar gezet: glas, aluminium, staal en hout. We hebben alle serviesbedrijven gebeld en gezegd dat we van alles één exemplaar wilden.’ Foto’s van alle test-
situaties werden gedeeld op social media. Daaruit bleek dat de ene foto veel meer engagement opleverde dan de andere. ‘Niet alleen het bord zelf, maar ook de omgeving rondom bleek een belangrijke rol te spelen. In de testperiode was wit marmer, gecombineerd met hout heel hip’, blikt Simpson terug. ‘Dat was mooi, maar niet van ons. De gerechten met een donkere omgeving – bij voorkeur van natuursteen en mat van kleur – in combinatie met een sterk contrast, bleken in ons geval het meeste stopgedrag op social media op te leveren. Daarom werken we vaak met donkere achtergronden, gecombineerd met kleurrijke en eetbare bloemen.’

Hoe fotograferen?

Ook is van belang hoe je het gerecht fotografeert. Het ene doet het beter van bovenaf, het andere vanaf de zijkant. Simpson legt uit dat de content van The Avocado Show bestaat uit meerdere herkenbare stijlen. ‘Al je alleen maar hetzelfde soort foto’s plaatst op social media, zou het ook maar een saaie bedoening worden. Daarom worden naast foto’s met donkere achtergrond en veel contrast, ook foto’s geplaatst met een plantenachtergrond en zogenoemde social foto’s, waarop je ziet hoe gasten genieten van een gerecht in het restaurant. We plaatsen verschillende soorten foto’s; de ene 100 procent op het merk gericht en de andere specifiek op het restaurant.’

Langer fris groen

Hoe houd je een halve avocado zo lang mogelijk groen?

De avocado bewaren met de pit erin gaat bruin worden tegen. Ook besprenkelen met azijn en citroen helpt om de avocado zo lang mogelijk frisgroen te houden. Daarnaast bestaan best wel goede producten om halve exemplaren langer te bewaren. De Avocado Hugger van Food Huggers is er daar één van. Die sluit de vrucht af van zuurstof. Mocht de avocado toch zijn frisse kleur verliezen, maar is de smaak nog goed? Maak er dan lekker een guacamole van of gebruik de vrucht in een smoothie.

In september 2017 ontving The Avocado Show een miljoeneninvestering van Orange Wings, het investeringsbedrijf van Shawn Harris, waarmee het restaurantmerk internationaal zal uitbreiden en een avocadoproductenlijn lanceert. ‘Het eerste franchisecontract is getekend. We gaan dit jaar uitbreiden met een vestiging in Brussel. Het wordt het grootste restaurant, twee verdiepingen. Als dat allemaal goed loopt, gaan er meer deuren open in Europa.’ Simpson spreekt bewust alleen over Europa. ‘Daar willen we aanvankelijk vestigingen openen, omdat dit goed bereikbaar is. We willen problemen zelf kunnen oplossen en overal kunnen helpen. De basis moet goed zijn, pas daarna willen we verder groeien.’ Plan is dat The Avocado Show over tien jaar over de hele wereld zit. ‘Nu staan er honderd zaken op de planning. Aanvankelijk vond ik dat angstaanjagend veel, maar inmiddels vind ik dat niet meer. Het wordt allemaal heel strategisch aangepakt.’

Social media marketingtips

Hoe kun je als horecazaak social media inzetten als marketingtool? Ron Simpson zet een aantal tips op een rij.

1 Zorg dat je helder hebt waar je zaak voor staat en wat je wilt uitstralen. Weet wat je waardes, merkkleuren en regels zijn, maar zorg ook dat je je eigen doelgroep goed kent.
2 Zoek uit hoe jouw doelgroep zich online
gedraagt. Wat is het gedrag van die groep?
Is ze dagelijks actief op social media, is dat wekelijks of juist ieder uur? Ook kun je
uitzoeken op wat voor manier ze actief is. Wordt er veel geliked, of is ze juist enthousiast met delen. Als wij iets nieuws doen, dan wordt het veelal gedeeld. Als we iets herhalen, dan wordt het geliked. Daarnaast hebben wij het type publiek dat, als wij vragen om engagement, dit ook doet.
3 Wees niet bang om te investeren. Goede content en social media kunnen een heel grote impact hebben op je onderneming, dus zijn
ze best een investering waard. Investeer
bijvoorbeeld in een fotohoekje, een lamp,
een camera of goede smartphone, waardoor je de foto’s nog mooier krijgt. Wanneer je meer budget hebt, kun je ook investeren in een stylist of foodfotograaf.
4 Gebruik een platform waarvoor het bedoeld is. Plaats niet alleen foto’s, maar reageer ook op reacties en volg andere mensen. Kortom: ga niet alleen zenden. Deel niet alleen foto’s, maar wissel deze af met video’s en bijvoorbeeld op zijn tijd een funpost. Spreek op social media dezelfde taal als iedereen, maar communiceer wel je eigen boodschap.
5 De grootste fout die je kunt maken, is dat je iets ‘overhypet’. Als je al je aandacht vestigt op jezelf, dan is iets snel over. Wij werken vooruit, ontwikkelen vooruit. Niet alleen in gerechten en menudesign, maar ook als het gaat om merchandise en nieuwe content. Dat is allemaal al af, maar het is wachten op het juiste moment. Never get boring.
6 Richt je op kwaliteit, boven kwantiteit. Je moet niet alles plaatsen wat bestaat, en hoeft ook niet alles te reposten, of te
retweeten wat je voorbij ziet komen. Het moet sterk zijn, of mooi. Echt een toegevoegde waarde. Zelf plaatsen wij maximaal drie berichten per dag. Drie is in ons geval echt de max en als het één heel goede is, dan is dat ook goed.

Iedere vestiging van The Avocado Show heeft straks in de basis dezelfde stijl: een plantwall, donkere achtergronden, een roze bank en eenzelfde wijze waarop gerechten worden opgemaakt. ‘Maar een zaak in een shoppingmall in Dubai zal er anders uit gaan zien dan een strandtent in Thailand.’ The Avocado Show is dan ook veel meer dan een restaurant én een to-govestiging in Amsterdam.

Wereldmerk

In een groot kantoor aan de Vijzelgracht werkt een team dagelijks aan het merk dat de wereld moet gaan veroveren. ‘We hebben een executive chef in dienst, die een trainingsprogramma heeft ontwikkeld. Daarin komt met tekst en video’s aan bod hoe je de gerechten maakt en bewerkt. Inclusief alle kook-, styling- en snijtechnieken. Maar ook hoe we het doen qua inkoop, de houdbaarheid van de producten, ons zero-wasteprogramma en het gebruik van eetbare bloemen. Daarnaast hebben we een designer, een foodfotograaf én een foodstyliste in dienst. ‘Allemaal met het oog op de toekomst; de franchiseformule. We moeten met onze uitbreidingsplannen megagoed zijn in marketing en communicatie. In ons geval is het belangrijker dat we een merk zijn, dan dat we een horecazaak zijn.’ Simpson vertelt dat ze voor een nieuwe zaak al anderhalf jaar aan content klaar hebben liggen. ‘Die vestiging hoeft zelf alleen de dagelijkse dingen op social media te plaatsen, alle merkgerelateerde content hebben wij al klaarstaan.’

Storytelling

Op de vraag hoe The Avocado Show zijn mensen aanspreekt op social media, begint Simpson te lachen. ‘Als Morgan Freeman je beste vriendin zou zijn, hoe zou hij dan tegen je praten? Dat is wat we in ons achterhoofd houden bij het schrijven van onze teksten. Dus heel erg storytelling, maar dan met de woorden die je beste vriendin
gebruikt. Daarnaast testen we constant welke tags we het beste
kunnen gebruiken. Standaard gebruiken we de grootste food-, locatie- en avocadotags.’ Foto’s van gerechten van The Avocado Show gaan wereldwijd. ‘Het kan dan ook gebeuren dat iemand uit bijvoorbeeld Japan bij ons komt eten met in zijn hoofd een bepaald gerecht, maar dat dit inmiddels van de kaart is. Om die reden houden we vaak wel vast aan een bepaalde vorm, denk aan de burger of poke bowl. Dan blijven de looks wel behouden, maar met andere smaken. Een artiest wil ook niet altijd zijn oude liedjes blijven spelen; soms wil je je nieuwe album laten horen. Gasten zullen altijd wel iets vinden wat ze tof vinden. We serveren 25 tot dertig stukken kunst.’
Kan ieder restaurant een merk worden? Simpson: ‘Het belangrijkste is dat niet elk restaurant een merk hoeft te worden, maar het kan natuurlijk wel. Een merk heeft waardes nodig, regels en moet herkenbaar zijn. Heb je als horecabedrijf een hele specifieke doelgroep, dan is het makkelijker om een merk neer te zetten.’ Om een duidelijk merk te worden, besliste The Avocado Show ook om de breedte in te gaan met kleding en boeken. Daarnaast moet je als ondernemer weten waarmee je aandacht kan vragen. Waarom ben je interessant en voor wie? Hoe kan je dit aantrekkelijk presenteren? Als je die vragen kan beantwoorden, kan je een groeimodel creëren.’

Reageer op dit artikel