artikel

Tips horecainterieur: ‘De laatste fase is pas het meubilair’

Restaurant 1288

Waar moet je als ondernemer alert op zijn bij de inrichting van een horecazaak? Interieurontwerper Jeroen Smeele en ondernemers gaven eind november tips tijdens een inspiratietour voor de horeca, waarbij sterrestaurant Vista in Willemstad, Harries Wine & Deli en sterrenrestaurant Fred in Rotterdam werden aangedaan.

Tips horecainterieur: ‘De laatste fase is pas het meubilair’
Foto's: Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

Tips: indeling restaurant

Jeroen Smeele: ‘De laatste fase bij een interieurontwerp is het meubilair. Het begint echt niet met tafels en stoelen neerzetten, maar met bepalen wie je gast is en wat je merk wordt. Wat voor een niveau ga je neerzetten? En wat is het ambitieniveau? Wanneer dit helder is, is belangrijk om in de bouwkundige tekening op de volgende zaken te letten: Wat zijn de looproutes, waar komt de keuken, waar komen je leveranciers, waar staat de zon en welk uitzicht wil je je gasten bieden? Voor een private dining ruimte is het uitzicht van minder belang, dan voor het restaurant zelf. Omdat gasten in de private dining area in een groot gezelschap eten.’

Restaurant Vista 

Jeroen Smeele

Restaurant Vista in Willemstad werd casco opgeleverd, toen designer Jeroen Smeele er aan de slag ging. Het sterrestaurant is gelegen aan de oever van het Hollands Diep, nabij de historische vestingstad Willemstad. ‘Als uitgangspunt voor de vormgeving van het interieur namen wij de vorm van het bastion van Willemstad. Deze karakteristieke stervorm werd subtiel gestileerd in de wanden, de kasten en in de prominente open haard die het hart van Vista vormt.’ De stoffering werd uitgevoerd in typische watertinten: zeegroen, blauw, grijs en beige. ‘Kleuren die perfect matchen met het spectaculaire uitzicht. De gebruikte materialen, messing en hout, geven een nautisch tintje aan het geheel.’

Op welke punten let je?

Jeroen Smeele: ‘Begin met te bepalen wie je gast is en wat voor een niveau je wilt neerzetten. Wanneer dit helder is, is belangrijk om in de bouwkundige tekening op de volgende zaken te letten: Wat zijn de looproutes, waar komt de keuken, waar komen je leveranciers, waar staat de zon en welk uitzicht wil je je gasten bieden? Voor een private dining ruimte is het uitzicht bijvoorbeeld van minder belang, dan voor het restaurant zelf. Omdat gasten in de private dining area in een groot gezelschap eten.’

Henrie en Ingrid van der Heijden, eigenaren restaurant Vista:
‘Wat belangrijk is dat je vooraf helder hebt wat je budget is en dat je daaraan vast houdt. Wij wilden maritiem, maar in een modern jasje. Een restaurant met warme sfeer.’ Echtpaar Van der Heijden kijkt terug op een fijne samenwerking. ‘Qua indeling van ons restaurant hebben we veel gehad aan de kennis van Jeroen Smeele. Hij kijkt niet alleen naar dat wat mooi is, maar ook wat praktisch is. Zo heeft hij onze 7,5 meter langer bar helemaal ingedeeld.’
Henrie en Ingrid van der Heijden zijn ook te spreken over het low dining gedeelte. ‘Daardoor is het hier geen eenheidsworst.’ Bij reserveringen wordt ook specifiek gevraagd naar een ‘low dining’ tafel. ‘Met uitzondering van de wat oudere gasten. Die vinden dat gedeelte juist wat minder prettig.’ Het mooie aan het low dining gedeelte is ook dat het uitzicht in de hele zaak aanwezig is.’

Vista in Willemstad 

Tips restyling

Restaurant Fred

Tweesterrenrestaurant Fred begon in 2018 met een complete restyling: van plafond tot raambekleding. Waar moet je op letten bij zo’n transformatie?

Restaurant Fred in Rotterdam

Fred Mustert, eigenaar restaurant Fred: ‘Een nare eigenschap van veel architecten is dat ze heel slecht luisteren. Ze willen het visueel allemaal heel aantrekkelijk, maar het praktische gedeelte wordt niet naar gekeken. Blijf er zelf scherp op dat de indeling van je restaurant praktisch blijft. Er moet namelijk gewoon gewerkt kunnen worden.’ Mustert blikt terug op een heel gemoedelijke samenwerking met Smeele. ‘Er zijn veel architecten die iets ontwerpen waar je spijt van krijgt als je de uiteindelijke rekening met meerwerk gepresenteerd krijgt. Meerwerk in de rekening is een veelgehoord probleem. Op dit punt heb ik zelf ook een slechte ervaring gehad met een architect, wiens naam ik niet noem. Dat heeft zelfs geleid tot een rechtszaak. Dus mijn belangrijkste tip is vooral: wees heel duidelijk in wat je maximaal te besteden hebt. Bij Jeroen Smeele hebben we ervaren dat ook het financiële plaatje heel transparant was.’

Tips om de akoestiek in de horeca te verbeteren

Jeroen Smeele over de restyling: ‘We hebben de grote kaaskar naar de entree gehaald, welke als een soort schilderij achter glas wordt tentoongesteld. Hierdoor worden gasten bij binnenkomst meteen die gastronomie ingetrokken. Ook de wijnen in de winedome ‘verstopt’ achter houten lamellen maakt de gast nieuwsgierig. Daarnaast loopt het lichtobject als een soort signatuur door de zaak heen en trekt de aandacht naar het kunstobject achterin de zaak. Daarnaast werd een akoestisch plafond geplaatst en kunstlicht op de tafels, waardoor gerechten beter belicht worden. Ook de wanden zijn bekleed met zachte materialen en het plafond werd zwart gemaakt. Er gebeurt veel in deze zaak, maar er is geen schreeuw om aandacht. Er is niet iets heel dominants.’

Tips restyling

1: Waak voor meerwerk op de rekening. Wees heel duidelijk in wat je maximaal te besteden hebt.
2: Let er op dat een designer niet alleen oog heeft voor het visuele, maar ook voor de praktische kant. Fred Mustert: ‘Er moet wel gewoon kunnen worden gewerkt.’
3: Onderschat het belang van akoestiek niet. Fred Mustert en zijn vrouw Mirjam van Ast: ‘Als de akoestiek goed is, is je brigade ook rustiger. Bovendien heeft het een goede akoestiek een positieve invloed op de reviews en het is wellicht dat extra kopje koffie na het diner.’ Designer Jeroen Smeele: ‘Akoestische absorptie heeft volume nodig. Dus als je werkt met platen, dan moeten die ook echt dik zijn. Tafelkleden en platen onder tafels helpen niet.’
4: Voeg spraakmakende elementen toe aan een interieur. Fred Mustert en zijn vrouw Mirjam van Ast: ‘De nieuwe generatie voelt de behoefte om alles op social media te zetten. Gasten willen graag laten zien wat ze hebben gedaan en waar ze hebben gezeten.’
5: Wanneer je banken plaatst, houd er dan rekening mee dat je minder flexibel bent. Met losse stoelen kan je beter ombouwen. Banken leveren echter wel extra zitplaatsen op.
6: Plaats geen lampen recht boven de tafels, dan ben je je flexibiliteit kwijt.

Horeca en retail in één: de praktische oplossing

Harries Wine & Deli

Harrie Baas, voormalig mede-eigenaar van sterrestaurant Amarone in Rotterdam, opende in november Harries Wine & Deli, een delicatessenwinkel gecombineerd met een proeflokaal. Harries bestaat uit twee panden, met twee eigen hoofdingangen, maar binnen is wel een doorgang van winkel naar proeflokaal.
Harrie Baas: ‘Ik wilde altijd al horeca combineren met een winkel waar beleving een grote rol speelt. Maar hoe zet je een winkel en horeca als één project neer’, zegt Baas verwijzend naar blurring en de daarbij behorende regels.

Voor Smeele Projecten lag daar de uitdaging: ‘In Nederland mogen een delicatessezaak en een horecazaak in Nederland in principe niet met elkaar in verbinding staan en ze moeten allebei een eigen voordeur hebben, tenzij er een afstand te creëren valt in de vorm van een sluis met een afstand van twee meter. Bij Harries Wine & Deli had de gemeente een tekening gemaakt van een twee meter lange sluis over de gehele lengte van de zaak. Jeroen Smeele: ‘Zonde van de winkelmeters. De oplossing bleek een kleine doorgang achterin de zaak die twee meter lang werd gemaakt.’

Harries Wine & Deli in Rotterdam

Foto's

Reageer op dit artikel