artikel

Vernieuwd Bookdinners: ‘Netflix van de restaurantwereld worden’

Restaurant 1809

BookDinners – het reserveringsplatform van de horeca – is vernieuwd. Gebruikers krijgen relevantere zoekresultaten en het platform is ‘socialer’ geworden. Lijstjes met favorieten kunnen bijvoorbeeld gedeeld worden met vrienden. Daarnaast zoekt BookDinners de samenwerking op met culinaire influencers.

Vernieuwd Bookdinners: ‘Netflix van de restaurantwereld worden’

‘Op de vraag: wat is je favoriete restaurant, heeft niemand een eenduidig antwoord. Het is afhankelijk van het moment: ga je je trouwdag vieren? Ga je met het gezin eten? Met een vriendengroep? Alleen met vriendinnen? Is het zakelijk?’ Als gebruikers nu hun wensen aangeven op BookDinners komt daar een lijst met relevante zoekresultaten uit. ‘En dat zijn verschillende resultaten per persoon. Omdat iedereen andere voorkeuren heeft.’

Aan het woord is Paul Wiertz. Wiertz was de oprichter van reserveringsplatform Couverts en is nu betrokken bij BookDinners. ‘Een supermooi initiatief,’ zegt Wiertz. ‘We zijn sinds mei dit jaar betrokken bij BookDinners.’ Wiertz stond samen met zijn oud-Couverts partner Michiel Huisman aan de wieg van de vernieuwingen die eind van de zomer werden doorgevoerd.

De kracht van samen gaat ons ver brengen

‘We willen een soort Netflix worden,’ voegt Robèr Willemsen – ondernemer en voorzitter van KHN – toe aan de woorden van Wiertz. KHN is een van de eigenaren van BookDinners. ‘Op basis van je voorkeuren en je reserveringsgedrag krijg je resultaten die bij je passen. De gastdata komen ook altijd naar de ondernemers toe. BookDinners is ván ons en vóór ons. Minder kosten, meer voordelen. Je bent baas over je eigen acties en sinds kort is het dus een heel sociaal platform. Niemand heeft iets vergelijkbaars.’

cao horeca, verhoging btw-tarief

Robèr Willemsen

BookDinners is wel een reserveringsplatform, maar geen ‘los’ reserveringssysteem. ‘We sluiten naadloos aan op bijvoorbeeld Resengo, Booq of Formitable. Ongeacht met welk systeem iemand werkt, wij koppelen aan de realtime beschikbaarheid.’

Willemsen zelf werkt met Resengo en dit koppelt hij. ‘Ondernemers betalen bij BookDinners géén bedrag per gereserveerd couvert, maar een maandelijkse fee van €15. Het maakt ons ook niet uit of gasten via BookDinners online reserveren of toch bellen met de zaak. Want wij vermelden wél een telefoonnummer op de website. Iets dat veel andere platformen niet doen omdat zij afrekenen per online gereserveerd couvert.’

Tips

– Geef gasten bij vertrek een kaartje: reserveer uw volgende bezoek via BookDinners.
– Vraag gasten om een profiel aan te maken en je restaurant op hun lijstje als favoriet toe te voegen.
– Maak als ondernemer zelf ook een profiel en deel je eigen favoriete restaurants.

Waar eten chefs graag?

Ook nieuw is het onderdeel Waar eten chefs zelf graag. ‘We vragen chefs waar zij graag eten. Chefs die gebruikers kunnen volgen, zijn bijvoorbeeld Julius Jaspers, Jonathan Zandbergen (Merlet*), Sebastiaan van Dam (Brasserie van. Dam) en Bart van Berkel (winnaar Masterchef en eigenaar van Petossi Haarlem). Deze chefs krijgen navolging van bekende Nederlanders.

Momenteel zijn ongeveer 3300 restaurants aangesloten bij BookDinners. ‘Het aantal moet zeker nog verder groeien. Maar via de betrokken ondernemers willen we gasten mobiliseren om te gaan profiteren van de sociale voordelen van ons platform. Ongeveer 4000 gebruikers hebben inmiddels een profiel aangemaakt. Hoe meer gasten de waarde van het platform gaan inzien, hoe vaker ze zullen reserveren via BookDinners.’

Gestaag groeien vanuit de kracht van het platform

Op Facebook worden in horecagroepen zoals ‘chefkoks/koks/gastheren/gastvrouwen/patissiers’ ervaringen uitgewisseld over BookDinners. Ondernemers merken soms op dat er nog weinig reserveringen binnenkomen. ‘Best begrijpelijk,’ zeggen Wiertz en Willemsen. ‘We moeten ook echt nog groeien en sturen ook niet op het aantal gereserveerde couverts. Wie zegt mij dat de BookDinners-gebruiker niet gebeld heeft naar het restaurant? Want het maakt ons dus niet uit of hij belt of online een tafel reserveert. We bouwen nu aan een grote groep restaurants van kwaliteit. Maar we hebben er natuurlijk nog meer nodig dan de huidige 3300. We willen nu krachten bundelen. We hebben lang vanuit de branche gedacht door dit platform te bouwen en partijen samen te brengen. Nu is het tijd om vanuit de gast te denken. Wat hebben wij hem te bieden? Dat moet een compleet aanbod zijn, vanuit alle segmenten van de restaurantwereld.’

Van wie is Bookdinners?

BookDinners is een branche-initiatief van KHN, SHK (Samenwerkende Horeca Ketens: Debuut, De Beren, Laurens Meyer Beheer, Harbour Club, La Cubanita, Dudok, BHG, Grote Markt Den Haag, Oubaha Beheer), BookDinners (onlineplatform), CPI (Centrum voor Publieke Innovatie), HorecaDNA en de softwarepartners etender, TheNextTable, BonChef.nl, booq Tafelreservering, Formitable, WeReserve en Resengo. Wiertz: ‘De slagkracht van de partners is groot. Het moet een beweging worden.’

‘We willen rennen, maar moeten lopen’

Willemsen: ‘Ik snap dat veel mensen willen dat het sneller en harder gaat. Maar voor het succes op de lange termijn moeten we gestaag groeien vanuit de kracht van het platform. Zo is niet iedereen die lid is van KHN ook automatisch aangesloten bij BookDinners. Omdat wij dat niet gaan opleggen. Elke ondernemer moet dat zelf bepalen. Zelf krijg ik voor mijn zaak in Berkel en Rodenrijs ook wel iets minder reserveringen binnen via BookDinners dan via Couverts/Dinnersite waar ik eerder bij aangesloten was. Maar het kost ook beduidend minder. Dus onder aan de streep pakt het voor mij voordeliger uit. Daarnaast zit er zeker een stijgende lijn in. BookDinners is in september opnieuw gelanceerd. Vergeet dat niet. Je hebt dan niet ineens net zo’n bekendheid als Iens heeft bij het grote publiek.’ Sinds kort verwijst Willemsen zijn gasten op zijn eigen websites rechtstreeks naar BookDinners. Handig, dan komen de reserveringen rechtstreeks binnen en ik heb geen extra kosten.’

Bookdinners

Bookdinners

Wichert van Rijn, eigenaar van WT Urban Kitchen in een oude watertoren in Utrecht, van de Streetfoodclub, van Fico en van Beers & Barrels, is een van de 3300 ondernemers die zaken doet met BookDinners. Dat BookDinners een initiatief van de branche zelf is, deert hem eigenlijk niet. ‘Dat was voor ons geen reden om mee te doen. Wij willen gewoon via meerdere kanalen te reserveren zijn. Het platform ondersteunt Resengo waarmee wij werken en is flexibel. Wij doen meerdere shifts op één avond in onze restaurants, maar niet in vaste tijdblokken. Ik wil een systeem dat dit herkent en dat doet BookDinners in combinatie met Resengo. Onze zaken zitten soms 2 tot 2,5 keer vol op een drukke avond. Het is voor ons makkelijk en ook voor de gasten. Een reservering via BookDinners is zo gemaakt. In het verleden deed ik zaken met Iens, maar dat is niet goed bevallen. Ik vind het geen prettig bedrijf. Ze gaan raar met ondernemers om. Ik deed in Utrecht jaren terug al een actie met Albert Heijn. Zelf georganiseerd. Dit hebben ze zonder enig bericht naar ons toe, gekopieerd en landelijk uitgerold.’

Voeding

Groei zoekt BookDinners nu via samenwerking met partijen als Your Little Black Book of soortgelijke varianten in andere steden. ‘We benaderen deze partners en leveren ze widgets waarmee hun bezoekers restaurants kunnen reserveren. En aan de andere kant brengen we Your Little Black Book onder de aandacht bij de bezoekers van BookDinners. Dit willen we uitrollen voor alle grote steden van Nederland. ‘

De tweede groeimogelijkheid komt vanuit het platform zelf. Ze adverteren, hebben salesmensen op de weg en voeren actie, zoals met Bike-advertisement: reclamefietsen die BookDinners onder de aandacht brengen in de buurt van restaurants. We hebben campagnes gehad op 24 Kitchen, bij Elle Eten en via Linda. Mensen horen de naam BookDinners zo steeds vaker.

De derde, misschien wel de belangrijkste, pijler is groei via restaurants. ‘Zij staan in nauw contact met gasten en kunnen ze rechtstreeks benaderen. We stimuleren de ondernemers zelf ook om een profiel aan te maken.’ Willemsen tot slot: ‘Hier komt de kracht van samen om de hoek. BookDinners is van ons én voor ons. Die kracht van samen gaat ons zeker weten ver brengen.’ 

Vernieuwingen Bookdinners

– Meer relevantie zoekresultaten voor gebruikers: waar (locatie) wil je eten, met wie en waar heb je zin in.
– Gebruikers kunnen een profiel aanmaken en hun favoriete restaurants in een stad, bepaalde chef-koks of de lievelingsgerechten opslaan, zoals ook bij Spotify mogelijk is.
– Je kunt nu lijstjes van vrienden of influencers volgen. Restaurants op deze lijstjes die passen bij het zoekgedrag worden vervolgens als eerste getoond.
– Reviews zijn niet langer de kern van de rankings. Wel als de review van een vriend van de gebruiker is.
– BookDinners werkt samen met influencers zoals My Little Black Book, De Buik, The Hague Hip Hotspots, Rotterday CityGuide, Frisse Mosterd Utrecht, Stappen & Shoppen Breda. Nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. Daarnaast is er een samenwerking met Gault&Millau en zijn er gesprekken met de Alliance Gastronomique. De partners krijgen ook reserveringsbuttons van BookDinners op hun websites.

 


>> Meer lezen over Bookdinners op Misset Horeca

Reageer op dit artikel