artikel

Bidfood tovert Foodyard om tot Foodwellness

Restaurant 510

De horeca vraagt veel. Met een tekort aan horecapersoneel en toegenomen stress wordt de werkplek én het welzijn van de brigade steeds belangrijker. Bidfood neemt deze problematiek serieus en wil de horeca weer in balans brengen. Foodwellness staat voor de totale balans in de horecaonderneming: van een slimme inrichting van de processen en werkplek tot het welzijn van de medewerkers.

Bidfood tovert Foodyard om tot Foodwellness

Wim Stroes, regiodirecteur West-Nederland van Bidfood licht de nieuwe koers van Foodyard toe. ‘We willen ons komende periode focussen op het welzijn van de horecaprofessionals. We moeten zuinig zijn op onze medewerkers en op onszelf.’

Focus op rendement

De afgelopen jaren was Bidfood vooral bezig met het rendement van de horecaondernemer. De focus lag op het verbeteren van het rendement en de efficiency. Naast een volledig assortiment, excellente logistiek en eerlijke prijzen biedt Bidfood inspiratie door middel van Foodyard. Stroes: ‘Met de introductie van Foodyard in 2012 liet Bidfood zien hoe het anders kon. Klanten werden in de Foodyards ondergedompeld in de nieuwste trends en konden zelf dingen uitproberen en ervaren in een omgeving die bol staat van sfeer en beleving’, aldus Stroes. Van inspirerende sessies, praktijkgerichte trainingen van Foodyard Academy, Foodyard on Tour waarmee we door het hele land de horeca bezoeken en Foodyard Travel, waarbij we de horecaprofessional meenemen naar de horecasteden van de wereld. En nu gaan we daar iets nieuws aan toevoegen.’

Aandacht voor het team

Bidfood komt in februari met Foodyard Foodwellness. ‘Het gaat daarbij vooral om het welzijn van de horecaprofessional. De chef die met zijn keukenteam elke dag het onderste uit de kan haalt voor de gasten, de gastheer/-vrouw die de gasten in de watten legt en de horecaondernemer die zijn hersens dagelijks pijnigt over de ontwikkelingen en kansen binnen de horeca. Al die hardwerkende horecamedewerkers mensen kunnen worden ontzorgd in Foodyard Foodwellness.’

‘Uit recent onderzoek blijkt dat de behoefte aan horecamedewerkers in Nederland tussen 2016 en 2021 met 15 procent zal toenemen. Dat betekent dat het werk met steeds minder mensen gedaan moet worden. Dat geeft niet alleen lichamelijk klachten, het leidt ook tot werkstress. 34% van het langdurig verzuim is stressgerelateerd.  De werkplek en het welzijn van de brigade is dus zeer belangrijk. Met het nieuwe Foodyard Foodwellness bieden we oplossingen en houden we de horeca in balans.’

Foodwellness

Foodwellness

Bidfood ontwerpt en installeert super rendabele keukens. Het doel? Medewerkers van het bedrijf ondersteunen en coachen bij bedrijfsvoering, waaronder kooktechnieken, automatisering, teambuilding en uiteindelijk tevreden personeel, gasten en rendement. In Foodwellness komt de ondersteuning van horecasupport van Bidfood samen. Het valt meteen op als je binnenkomt in Foodyard Amsterdam: een keuken achter een waterval, met blauwe wanden en een zwembad in het dak.

Stroes: ‘Dat is onze Underwater kitchen. De ideeën stromen hier. We willen samen met onze klant een antwoord vinden voor hoogwaardige mise en place, met minimale handeling in de keuken. Het groeiende bezoekersaantal in de horeca in combinatie met het steeds grotere tekort aan chefs, vraagt nu eenmaal om een effectieve manier van werken en een strakke tijdsplanning in de keuken. Bidfood ontwikkelde hiervoor Jordy’s Keuken, een mise-en-place-concept. Met de producten van Jordy’s Keuken wordt een groot deel van het voorbereidend werk voor chefs al gedaan, zodat die meer tijd overhouden voor het toepassen van eigen creativiteit en het contact met de gast. In de Underwater kitchen vinden regelmatig mise-en-place-sessies plaats. De eerste vindt plaats op 4 februari, waarbij horecaprofessionals zelf met de experts producten kunt ontwikkelen naar eigen receptuur.’

Bidfood aan zee

Als we door het zwembad naar boven kijken dan zie je Bidfood aan zee. Stroes: ‘Bij Bidfood aan zee kunnen horecaondernemers en koks met onze horecasupport-experts plaatsnemen op een strandbedje aan het zwembad. Terwijl je daar ligt na te denken over de dag van morgen, kijk je via het zwembad de keuken in. Underwater worden de oplossingen gecreëerd. Aan zee krijg je de ruimte om na te denken, en de dagelijkse sores wordt onder je opgelost.’

Foodwellness

Bij een strand horen natuurlijk strandhuisjes. Hierin spelen filmpjes af over de bedreiging van bijen en het plasticprobleem in de zee. ‘Zo kunnen onze bezoekers leren hoe je zelf het verschil kan maken in grote maatschappelijke thema’s. Ook halen we de grootste inspirators uit de horeca naar Foodyard tijdens onze academies, want iedereen kan een keer een wake up call gebruiken.’

Zen garden

Er staat een kas in Foodyard die omgetoverd is tot een Japanse tuin. ‘Presteren op topniveau in een drukke keuken vergt veel van je. Niet alleen fysiek. Maar ook mentaal is dit een uitdaging. Wij leveren de beste producten maar als je geen tijd neemt voor jezelf, maar continu ‘aan’ staat, dan werk je jezelf de vernieling in. Zo kun je nooit op je top presteren. Wij kijken daarom verder dan het eten en willen dat je als chef lekker in je vel zit’, aldus Stroes.

Mindfullness en meditatie zijn manieren om stress te voorkomen en de werk-privébalans gezond te houden. Er zijn in Foodyard diverse mediatietools te vinden zoals boeken en een app. Elke eerste maandag van de maand start de inspiratiesessie met meditatie. Op 18 maart kunnen horecaprofessionals een training Neurolinguïstisch programmeren (NLP) volgen.

Foodwellness

The New Bourdain

Een ander opvallend item in de ruimte is een rood verlichte tafel, waar een matras in verstopt zit. Het is The New Bourdain, vernoemd naar de in juni 2018 overleden tv-kok, televisiepresentator en auteur. Bourdain inspireerde mensen om verschillende culturen te ontdekken middels eten en was een inspiratiebron voor velen. Stroes: ‘Anthony Bourdain stond open voor nieuwe ervaringen, culturen en producten, net als veel horecaprofessionals. Foodyard wil met deze opstelling ervoor zorgen dat chefs de inspiratie krijgen om zelf de mooiste gerechten te bedenken. Perfect wanneer de culinaire creativiteit een nieuwe impuls nodig heeft.’

Hoofd in de wolken

Om met frisse lucht en zin terug te keren naar de veeleisende horecabaan, kun je als bezoeker plaatsnemen in ‘Hoofd in de wolken’. Stroes: ‘Als je plaatsneemt op een van de vliegtuigstoelen stijg je boven jezelf uit, en waan je on top of the world. Wist je dat een diepe, geconcentreerde buikademhaling je stressniveau direct kan laten dalen? Neem plaats op het plateau en waan je met een frisse teug zuurstof in de zuiverste buitenwereld, terwijl je geniet van het uitzicht.’

Reageer op dit artikel