artikel

GRIF: Vier grote trends gaan gedrag en verwachting van gasten beïnvloeden

Restaurant 3085

GRIF: Vier grote trends gaan gedrag en verwachting van gasten beïnvloeden

Het thema van het Global Restaurant Investment Forum dat plaatsvindt in Amsterdam is ‘Evolve, disrupt and invent’. De tweede dag stond in het teken van trends die van invloed zijn op de hospitality industrie.

GRIF 2019 vindt plaats van 25-27 februari in het NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam. Meer dan 350 investeerders, eigenaren, franchisers en kopstukken uit de hospitalitywereld komen hier samen. TrendWatching’s, Global Head of Trends and Insights, David Mattin, deelt op de tweede dag vier belangrijke consumententrends die de denkwijze, het gedrag en de verwachtingen van consumenten opnieuw vormgeven.

Basisbehoeften veranderen niet

Mattin: ‘Trends ontstaan als verandering nieuwe manieren blootlegt om tegemoet te komen aan onze basisbehoeften. Die behoeften zijn niet veranderd, maar er zijn nieuwe manieren om eraan tegemoet te komen. Dat betekent nieuw gedrag, nieuwe gewoonten en nieuwe verwachtingen. Daar moet je op in spelen.’

De vier ontwikkelingen zijn te definiëren rondom vier basisbehoeften van mensen: we willen spelen, we hechten aan bepaalde waarden, we hebben behoefte aan gezelschap en we vinden status belangrijk.

#1. Automatisering als theater

We krijgen steeds meer mogelijkheden om te spelen door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologische en online automatisering: virtual reality, Spotify, Netflix, online games. Daar zijn we nieuwsgierig naar, vinden het magisch en we willen ermee spelen. Nieuwe technologie moet dus niet alleen worden ingezet om processen efficiënter te laten verlopen, maar het moet tegemoet komen aan onze behoefte om te spelen, het moet ook beleving zijn, fun, theater.

GRIF

David Mattin

Als voorbeeld geeft Mattin een robotarm die je shirt kan laten krimpen zodat het perfect om je lichaam past. De speciale stof waarmee het shirt is gemaakt reageert op de robotarm en zorgt voor het live personaliseren van je shirt.

Nog een voorbeeld is het Ratio Café in Shanghai, waar gasten koffie en cocktails bestellen met een app waarna die gemaakt worden door robots. De bestelling wordt wel door mensen naar je tafel gebracht. Ook het Alibaba Flyzoo Hotel in Hangzhou maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De meeste diensten, inclusief in- en uitchecken, kunnen worden gedaan met een app. Kamerdeur, lift en sportschool gaan open op basis van gezichtsherkenning. De meeste servicemedewerkers van het hotel zijn robots.  Toch zijn werken er ook echte mensen. AI werkt niet zonder mensen.

Mattin: ‘De uitdaging is om automatisering te gebruiken om magische ervaringen te creëren.’

#2. Overvloed, maar zonder schuldgevoel

Deze tweede trend speelt in op de ethische waarden die mensen hebben. We willen beter consumeren, duurzamer en af van het plastic. We willen wel de meeslepende ervaring, maar zonder schuldgevoel. Je ziet dan ook steeds meer zero waste restaurants. In Nederland is het circulaire restaurant Circl een mooi voorbeeld. In Bali is Ijen het eerste restaurant in Indonesië met een zero waste filosofie. Het serveert vis en zeevruchten die lokaal zijn gevangen en een scala aan plantaardige gerechten. Bijproducten worden hergebruikt en voedselresten worden gecomposteerd. De meubels zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Hilton London heeft een vegan guest suite waar geen gebruik is gemaakt van leer, wol of veren. Er zijn uitsluitend plantaardige materialen gebruikt.

Mattin: ‘Kun je gasten weldadige overvloed en luxe bieden zonder het schuldgevoel?’

#3. Het dorpsgevoel versterken

Door het overvloedige gebruik van de smartphone hebben we veel digitale en virtuele connecties. Als tegentrend zie je steeds meer concepten waarbij persoonlijk contact centraal staat. Mensen hebben behoefte aan gezelschap. Restaurants en hotels kunnen hier bij uitstek een rol in spelen. Steeds meer hotels openen hun deuren voor niet-hotelgasten als buurtbewoners, studenten en kunstenaars om het communitygevoel te versterken. AccorHotels moderniseert haar grootste merk, Ibis, grondig. In alle 1200 hotels van dit label wereldwijd verdwijnt de receptiebalie en er zijn drie hedendaagse designconcepten voor gemeenschappelijke ruimtes en kamers waar hoteleigenaren uit kunnen kiezen.

Mattin: ‘De vraag is hoe je mensen bij elkaar kunt brengen.’

#4. De virtuele ervaringseconomie

Steeds vaker versterken we onze status met virtuele ervaringen, omdat we nu eenmaal niet allemaal de mogelijkheid hebben om dat met auto’s, sieraden of tassen te doen . Virtuele ervaringen hebben een eigen status gekregen. Mensen willen daaraan deelnemen en de ervaring delen. Een voorbeeld is de razendpopulaire online game Fortnite waarin honderd gamers kleurrijke figuren aansturen die een virtuele doodsstrijd leveren totdat er één overblijft. Een optreden in die virtuele wereld van DJ Marsmello trok meer dan tien miljoen bezoekers.

Oriental Science Fiction Valley in China is een VR thema park waarbij bezoekers achtbanen en attracties kunnen ervaren met VR technology. En in Nederland is Le Petit Chef succesvol geïntroduceerd. Deze 3D geanimeerde tafelprojectie neemt gasten mee in een verhaal. Op ludieke wijze bereidt de kleinste chef ter wereld, Le Petit Chef’, de verschillende gerechten voor óp tafel, waarna gasten de gerechten precies op die wijze gepresenteerd krijgen. Novotel Amsterdam Schiphol Airport, winnaar van de Dutch Hotel Award 2018,  is de eerste in Nederland die deze exclusieve dinerervaring aanbiedt aan haar (hotel)gasten.

Mattin: ‘Kun je virtuele ervaringen bieden die ook echt het gevoel van status geven?’

Reageer op dit artikel