artikel

KHN: Tips om no show restaurants te voorkomen

Restaurant 519

Uit een poll van KHN onder haar leden blijkt dat 62 procent van de horecaondernemers in het afgelopen jaar het aantal no shows heeft zien toenemen. Lees hier de tips van KHN no show te voorkomen.

KHN: Tips om no show restaurants te voorkomen

Slechts 5 procent zegt dat het aantal is afgenomen, zo meldt KHN. En 32 procent geeft aan dat het er geen stijging of daling is in het aantal gasten dat niet op komt dagen.

KHN: ‘Een no-show kan het verschil betekenen tussen winst en verlies. Horecaondernemers zetten wel medewerkers in en doet inkopen voor een aantal reserveringen.’

KHN Tips en tricks tegen ‘no shows’

  • Limiteren
    Beperk het aantal te reserveren tafels of kamers. Zo beperkt u het risico en hoeft u geen tafels of kamers vrij te houden en kun je gasten zonder reservering meteen een plaats of kamer bieden.
  • Aanbetalen
    Laat je gasten aanbetalen via creditcard of iDeal. Deze methode is gebruikelijker bij hotels, maar net zo effectief in restaurants.
  • Bevestigen
    Zorg ervoor dat de gast zijn of haar telefoonnummer achterlaat bij de reservering en stuur een sms of bel een paar uur van te voren om de reservering te bevestigen.
  • Vereenvoudigen
    Maak annuleren eenvoudiger. Laat je gasten annuleren via sms of whatsapp. Een annulering is altijd vervelend, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.
  • Overboeken
    Laat meer tafels of kamers reserveren dan beschikbaar. Doe dit alleen op basis van een analyse van een paar maanden zodat je het patroon van no shows ziet.

‘No shows’ hoger bij online reservering

Of gasten nu gebruikmaken van reserveringssites of via de site van het restaurant of hotel boeken; gasten die online reserveren blijken eerder niet op te komen dagen dan gasten die telefonisch reserveren. Als ze anoniem kunnen blijven, is het voor mensen makkelijker om zonder bericht weg te blijven. Wanneer de reservering telefonisch is gemaakt, is er toch persoonlijk contact, dan vinden ze dat lastiger.

No show kost toprestaurant € 10.000 per jaar

No show kost toprestaurant  € 10.000 per jaar

Bevestiging reserveren

Het is belangrijk dat gasten zich bewust zijn van de effecten als zij zonder bericht wegblijven na een reservering. KHN adviseert dan ook om altijd een bevestiging van de reservering te mailen, sms’en of whatsappen. En daarin een zinnetje op te nemen: ‘Laat even weten als je bent verhinderd, zodat de tafel die voor je is gereserveerd aan iemand anders kan worden gegeven.’ Zo maak je hen bewust en betrek je ze bij het proces.

Schade verhalen

Als je schade hebt opgelopen door een annulering kun je deze verhalen op jouw gasten op basis van de door KHN opgestelde Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH). Je moet de UVH dan van toepassing hebben verklaard op de overeenkomst, de reservering dus. Je kunt de voorwaarden in het Nederlands, Engels, Duits en Chinees hier downloaden.

Aanbetalen bij reserveren: oplossing voor no show?

Hoeveel kun je in rekening brengen?

Welk bedrag je aan de gast in rekening kunt brengen is afhankelijk van het tijdstip van annulering, type reservering en of het individu- en of een groep betreft.

Annuleringskosten

De annuleringskosten zijn altijd een percentage van de reserveringswaarde. Bij ‘no show’ kun je de volledige reserveringswaarde in rekening brengen. Je kunt de schade eerst zelf proberen te verhalen door de gast meteen per brief te wijzen op de annuleringsaf- spraken. Ontvang je geen betaling, dan kun je via een incassobureau jouw vordering uit handen geven. Kijk hier voor meer informatie over de mogelijkheden die je hebt als een gast een reservering annuleert.

Reageer op dit artikel