artikel

Waar let je op bij de aanschaf van terrasoverkappingen?

Restaurant 1603

Zomaar een parasol op het terras is er al lang niet meer bij voor de gemiddelde horecaondernemer. ’s Zomers is het terras de omzetmaker van de horeca, zeker als het seizoen net zo lang duurt als in 2018. Degene met het mooiste en sfeervolste terras is spekkoper. Daarom betaalt een investering in bijvoorbeeld overkappingen zich al snel terug.

Waar let je op bij de aanschaf van terrasoverkappingen?
Parasols van VN-Plu.

Het terras is in trek, zeker als het jaar veel warme dagen kent. Om gasten te trekken, dient het terras er daarom picobello uit te zien. Liefst met mooie terrasoverkappingen, zonweringen of parasols, compleet met sfeervolle verlichting, aangename verwarming en mooi geluid geïntegreerd. Het is de investering dubbel en dwars waard, zeggen de leveranciers.

Snel terugverdiend

‘Nog nooit is er een klant geweest die achteraf kwam zeggen, dat de investering niet heeft geloond.’ Een simpel rekenvoorbeeld: een ondernemer schaft voor zijn terras met zestien stoelen een professionele parasol aan voor €4000. Zeg dat hiermee het buitenseizoen wordt verlengd tot 150 dagen per jaar. In dit geval kost de parasol de ondernemer €1,67 per dag per stoel. Verkoop een goede kop koffie en de investering is al terugverdiend. Met goed onderhoud gaat de parasol ook nog eens 10 jaar mee, dus de overige 9 jaar is pure winst voor de ondernemer. Duidelijk dat er veel winst te behalen is voor een beetje horecaondernemer, maar ook voor grotere zaken met grote terrassen.

Een investering kan soms oplopen tot een halve ton, maar ook dan is meestal sprake van een snelle terugverdientijd, zeker als met een goede overkapping het terrasseizoen verlengd kan worden van vier naar acht maanden. Dan is de investering in 2 jaar tijd terugverdiend. Wat de gemiddelde prijs per vierkante meter is, is lastig te zeggen. De ene leverancier rept over €250, de andere zegt het dubbele. De prijs wordt vooral bepaald door de accessoires en opties die bij een overkapping kunnen worden genomen.

terrasoverkapping

Parasols van Glatz.

Frame krijgt ook een kleurtje

Het terras geldt als het visitekaartje voor de ondernemer. Ziet dat er niet uit, dan komt de gast niet verder. Ook moet het terras passend zijn bij de uitstraling van de zaak. Hip als het een hippe zaak betreft, gezellig als juist dat meer de toonzetting is. Zomaar een paar stoelen, tafels en parasols buiten zetten, is al lang geen garantie meer voor succes. Om die reden schakelen veel professionele horecaondernemers een architect in. Die denkt onder meer na over het kleurgebruik. Het terras wordt gezien als een verlengstuk van binnen en de gekozen kleuren moeten goed bij het totaalplaatje passen. De overkapping, de meubels, de vloer, de omgeving: alles wordt op elkaar afgestemd. Zelfs aan het frame worden soms eisen gesteld wat betreft kleur.

Voor het doek voeren antraciet, grijs, zandkleurig en wit momenteel de boventoon. Zwart neemt volgens een deel van de leveranciers in populariteit af. Zwart maakt het terras donker, zeker tijdens grijze dagen wanneer de zon niet schijnt. Een lichte kleur geeft een opener terras, zonder donkere hoeken. Praktisch gezien is een lichtere parasol ook handiger dan zwart. Op de heetste dagen van de zomer is het onder een zwarte parasol warmer dan onder een witte. Felle kleuren zijn vooral gewild bij hippe gelegenheden. Voordeel van een felle kleur zoals geel, is dat het een gele gloed geeft. Onder een lichtgrijze overkapping ziet alles er al snel wat bleker uit.

Terrasoverkappping

Terras van Van der Valk (AVZ).

Verlichte naam in volant

Soms schaffen ondernemers twee doeken aan: één voor de zomer, één voor de winter. Zo is het ook mogelijk om in kleur te variëren: een lichtere variant in de zomer, een warme kleur in de winter. Het is af te raden om een totaal andere kleur te kiezen, want dan zouden mensen kunnen denken dat er een andere eigenaar op de zaak zit.

Soms is het ook mogelijk om voor de binnenkant een andere kleur te kiezen, of de binnenkant te laten bedrukken. Bedrijven die zich willen onderscheiden, kunnen er ook voor kiezen om op de volant hun bedrijfsnaam of de naam van de brouwer verlicht uit te voeren. Dit geeft zowel overdag als ’s avonds extra cachet.

Designparasols

Designparasols zijn vooral in de zuidelijke landen geliefd. In Nederland zijn ze nog niet veel te zien. De parasols zijn bedoeld als eye-catcher om de gasten het wow-effect te geven. Ook bolvormige tenten kunnen dit effect hebben. De tenten worden voornamelijk gebruikt bij evenementen. De grote tenten hebben in de nok een draagkracht van 500 kilo, waardoor er grote discobollen of zelfs hele motorfietsen in kunnen hangen. De tenten zijn standaard in het wit, maar ook eenvoudig te personaliseren door print.

Vaak zijn er standaard maten voor parasols en overkappingen, maar een gemiddeld terras heeft vrijwel nooit deze perfecte afmetingen. Geen 4 bij 4 meter dus, maar 3,85 bij 4,45 meter of iets dergelijks. Er zijn ‘1001 mogelijkheden’ om parasols op maat te maken.

terrasoverkapping

Parasols van Symo.

Meer comfort

Meer en meer moeten de overkappingen comfort bieden. Gasten willen niet op een winderig terrasje zitten te vernikkelen. Parasols en overkappingen worden daarom vaker uitgerust met zijwanden, licht, muziek en verwarming. Ook voor terrassen die het hele jaar dienst moeten doen, zijn er tegenwoordig voldoende mogelijkheden. Er zijn speciaal voor de horeca driedubbel geïsoleerde vouwdaken. De mobiele vouwdaken kunnen worden voorzien van wegschuifbare glaspuien. Deze overkappingen zijn voorzien van terrasverwarming en dus winterhard.

Ook zijn er aluminium lamellen, die eenvoudig open en dicht kunnen. Om het zitten op het terras ook buiten het hoogseizoen tot een aangename ervaring te maken, is een heater een vereiste. De duurdere parasols worden veelal geleverd met een geïntegreerde heater, meestal elektrische heaters die het terras middels infrarood opwarmen. Ook de verlichting is geïntegreerd. Om het juiste licht op het terras te krijgen, worden de overkappingen met RGBW-licht aangeboden. Voor elk moment kan het licht anders afgesteld worden. Voor een goede sfeer kunnen geluidsboxen worden geïntegreerd in de overkapping.

Mogelijk wordt in de toekomst nog veel meer mogelijk door toepassingen van het Internet of Things. Misschien is het straks wel mogelijk om bestellingen via de parasol door te geven. Bovendien kunnen de overkappingen worden uitgerust met een intelligent sluitingssysteem; wanneer de eerste druppels vallen wordt de overkapping uit- of juist ingeklapt. Nu al zijn er steeds meer telescopische parasols die kunnen worden ingeklapt op een goede hoogte, zodat de mensen op het terras kunnen blijven zitten.

Regelgeving te veel willekeur

Doordat het terras er steeds professioneler uitziet, is ook de overheid scherper op de handhaving van de omgevingsvergunning. De leveranciers komen regelmatig in aanraking met gemeenten die eisen stellen aan een overkapping. Deze regels zijn bepaald niet eensluidend. Over het algemeen geldt dat de toestemming voor parasols eenvoudiger te realiseren is dan voor een terrasoverkapping, maar ook dan kan het lastig zijn als de staander in gemeentegrond moet. Gemeenten stellen hun eigen eisen en soms zijn er zelfs binnen een gemeente tegenstrijdigheden, zoals gemeentelijke afdelingen die het niet eens zijn over de invulling van de omgevingsvergunning. Of door een ogenschijnlijke voorkeursbehandeling voor grotere, kapitaalkrachtige ondernemers.

terrasoverkapping

Een vouwdak van Soons Zonwering.

‘Soms lijkt het alsof een ondernemer een kruisje achter zijn naam heeft staan’, zegt een van de leveranciers. Als voorbeeld geeft hij twee zaken in Amsterdam, een grote en een kleine. De grote mag wel een terrasoverkapping, de kleinere buurman 2 meter verderop niet. Volgens de leveranciers zou het werk een stuk eenvoudiger worden als er landelijk eenduidige regels zijn, zodat niet elke gemeente het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. ‘We moeten af van de willekeur.’

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Sabine Welman van AVZ, Christophe Vancreynest van Symo Parasols, Jo Bremen van Soons Zonwering, Pierre Nijkamp van VN-Plu, Ronald Brands van Mascolino en Daniela Boretti van Glatz.

Reageer op dit artikel