artikel

Vegan restaurants: welke horecaketens lopen voorop?

Restaurant 1727

Steeds meer Nederlandse fastfood- en restaurantketens hebben veganistische gerechten op de kaart staan. Maar welke ketens gaan hierin voorop? ProVeg Nederland zocht het uit en maakte een ranking.

Vegan restaurants: welke horecaketens lopen voorop?

ProVeg Nederland, een organisatie met als doel een transitie naar een meer plantaardige samenleving, meldt dat in de categorie ‘sit-down restaurants’ De Beren de grote winnaar is. Tot kort geleden was er voor vegetariërs en veganisten nog weinig aanbod, maar sinds de zomer staat er zowel een plantaardige burger als een quinoa salade op de kaart. Ook is het mogelijk er een ei-vrije mayonaise te bestellen.

Ook saladebar Eazie en IKEA scoren goed als het gaat om hoe vegan-friendly de restaurantketens zijn. Bij laatstgenoemde is vooral de vegan hotdog populair. Moleman: ‘We hebben het afgelopen jaar gezien dat vanuit een aantal ketens heel doelgericht werd ingespeeld op de veganistische gast, en op de grote groep flexitariers, de gast die bewust vaker kiest voor een plantaardige optie.’

De meeste restaurants die vegetarische of veganistische opties aanbieden, geven dit ook aan op hun menukaart (68%). Van deze restaurants verwerkt ruim de helft (52%) het woord ‘vegetarisch’, ‘vegan’ of ‘veggie’ in de naam van het gerecht, 35% gebruikt een icoontje of vermelding in de omschrijving, en 13% plaatst de vegetarische gerechten in een aparte sectie van het menu. ProVeg: ‘Voor veel ketens liggen hier nog kansen om de omzet van het plantaardige aanbod een duwtje te geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gasten meer dan twee keer zo vaak kiezen voor een vleesloze optie wanneer deze niet onder een apart kopje. wordt aangeboden Het woord ‘vegetarisch’ in de naam van een gerecht verwerken raadt de organisatie dan ook af: ‘de plantaardige keuken heeft voor iedereen veel te bieden, niet alleen voor vegetariërs’, aldus Pablo Moleman manager Foodservice bij ProVeg.

Veganisme: Welke eerste stapjes kun je maken in de horeca?

Fastfood

De eerste en tweede plaats in de categorie ‘fastfood & delivery’ gaan respectievelijk naar de pizzaketens New York Pizza en Domino’s. Beide ketens pakten groots uit met drie veganistische pizza’s. New York Pizza biedt daarnaast veganistisch ijs aan. Moleman: ‘De twee ketens zitten elkaar zo dicht op de huid dat veganisten al spreken van de ‘vegan pizza wars’.

Met enige afstand volgen op een gedeelde derde plek Taco Mundo, Wok To Go en Burger King. ‘De eerste twee profiteren van het feit dat de Mexicaanse en Aziatische keuken zich van nature uitstekend lenen voor plantaardige gerechten. Burger King biedt een groenteburger aan die (met weglating van de saus) geschikt is voor veganisten en heeft met de apple pie sticks ook een veganistisch dessert in huis.

‘De grote vijf”

Als het gaat om de vijf grote fastfoodketens die wereldwijd actief zijn: McDonalds, KFC, Subway, Pizza Hut en Burger King, blijkt het aanbod sterk te verschillen van land tot land. Het beste scoort de Britse Pizza Hut, maar dezelfde keten scoort in andere landen zeer mager. Moleman: ‘De Nederlandse Burger King doet het niet alleen beter dan de andere vier ketens, maar ook beter dan alle andere Burger King franchises. En de ‘McVegan burger’ staat garant voor goede scores in Finland en Zweden, maar is in andere landen nog niet verkrijgbaar. Gezien de publiciteit en het grote succes van de burger in Scandinavië lijkt het een kwestie van tijd voordat we hem in Nederland ook kunnen bestellen.’

Volgens ProVeg liggen vooral veel kansen bij de traditionele cafetaria’s. ‘De snackwereld wordt nog grotendeels gedomineerd door vlees, en soms – als gebaar naar vegetariërs – een kaassoufflé. Smullers, fastfoodketen  op treinstations, vormt hierop een positieve uitzondering. Als enige biedt het ei-vrije mayonaise en een vegan bamihap aan. Ook introduceerde de keten onlangs een hamburger van de Vegetarische Slager. ‘Door het ei erin kon deze nét niet meetellen in deze ranking. Het succes van Smullers laat echter wel zien dat er voor cafetaria’s wel degelijk kansen zijn’, zegt Moleman. ‘Als snackbars het jongere publiek willen blijven aanspreken, dan zullen ze die kansen moeten grijpen.’

Koudwatervrees

Het grote gat tussen de voorlopers en de overige ketens duidt er volgens ProVeg op dat er bij een meerderheid van de ketens nog sprake is van koudwatervrees. ‘Het biedt kansen voor ketens die wél meegaan in de plantaardige trend om als first mover hun concurrentiepositie te verbeteren. Verschillende ketens hebben in reactie op de ranking aangegeven in de nabije toekomst het veganistische aanbod te willen verbeteren.’

Over ProVeg

ProVeg Foodservice geeft advies en ondersteuning aan horeca-ondernemers en cateraars bij het verbeteren van hun plantaardige aanbod. ProVeg International is een food awareness organisatie met activiteiten in meer dan 20 landen.

Onderzoek

Voor het Nederlandse onderzoek is een uitgebreide online inventarisatie gemaakt van fastfood- en restaurantketens, waarbij ketens werden geselecteerd die voldeden aan de volgende criteria: De keten moet minstens 10 filialen in Nederland bezitten, moet warme maaltijden aanbieden als avondeten en moet een vast aanbod hebben dat grotendeels gelijk is voor alle filialen.

In totaal zijn 34 restaurantketens geselecteerd voor dit onderzoek, waaronder 22 fastfoodketens en 12 restaurantketens. Voor het internationale onderzoek zijn de 5 grootste internationale fastfoodketens onderzocht, zoals vermeld in ‘Die größten Unternehmen/Systeme der Gastronomie in Deutschland (2018): Außer-Haus-Markt Jahrbuch 2016/17’.

Reageer op dit artikel