artikel

Hoe kun je je als horecabedrijf online én offline goed presenteren?

Restaurant 1450

Hoe kun je je als horecabedrijf online én offline goed presenteren?
Meddens

Sfeer en decoratie-expert Frans Beekwilder deelde met horecaondernemers zijn jarenlange kennis en ervaring op het gebied van styling, decoratie en sfeer tijdens een inspiratiesessie. Deelnemers kregen handvatten om zich op een unieke manier te presenteren.

‘Het valt ons op dat er de afgelopen jaren waanzinnig veel gave horecabedrijven bij zijn gekomen, de één nog mooier dan de ander. Echter zien we ook dat veel van deze bedrijven zich nog extra kunnen onderscheiden in de wijze waarop zij zich presenteren. Denk hierbij aan de lancering van een nieuwe menukaart, het ingaan van een nieuw seizoen met bijbehorende producten of bijvoorbeeld een speciale Valentijn actie. Te vaak zien wij nog moeilijk te lezen krijtborden voorbij komen en dat kan veel beter én origineler, ’ aldus Marcel Bink van Beekwilder.

Presentatie is bepalend

Met het seminar hoopt Beekwilder een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de manier waarop horecabedrijven zich presenteren. Producten en zaken die goed worden gepresenteerd verkopen nu eenmaal sneller. Originelere en conceptversterkende manieren van communiceren zijn hierbij een must. Voor deze inspiratiesessies werkt Beekwilder samen met de gerenommeerde stylist en ontwerper Marleen Veenhuis.

Marleen Veenhuis: ‘Het is voor een horecabedrijf erg belangrijk om het DNA van de zaak goed naar voren te laten komen, op zowel online als offline gebied. Hoe jij je presenteert als restaurateur is bepalend of een gast bij jouw zaak naar binnenkomt en welke gerechtkeuze hij maakt. Door mijn ervaring als stylist ben ik ervan overtuigd dat ik ondernemers kan helpen meer uit hun horecaconcept te halen’

Alles kan

Veenhuis: ‘Wat tegenwoordig opvalt als het gaat om interieur of styling is dat alles kan en alles mag. Er is ook niet één sleutel tot succes. Het duidelijkst zie je dat in het contrast tussen zaken waar alles heel basic en natuurlijk is zoals bij Noma en Amass in Kopenhagen tot heel bont en roze zoals bij Sketch in LondenRare Pastrami Bar in Moskou en Pink Zebra in Kanpur, India.’

horecabedrijf presenteren

Thomas in Eindhoven. Fotografie door Wildschieters

Veenhuis vervolgt: ‘En omdat alles mag en ook alles al ergens gedaan is, is het belangrijk om je met eigen en originele toevoegingen te onderscheiden. Dat kan uitstekend met decoratie. Bij Das Stue in Berlijn hebben ze bijvoorbeeld allemaal koperen potten boven de tafel gehangen. Maar ook met planten of touwen aan het plafond of mooie wandschilderingen kun je een eigen touch aan het interieur geven.’

Met planten aan het plafond kun je een eigen sfeer creëren.

Amsterdam – Moxy en Residence Inn by Marriot, in de Amsterdamse Houthavens – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Interieur- en decoratietrends

Veenhuis benoemt negen trends als het gaat om de styling en het interieur van horecazaken: duurzaamheid, instagrammability, experience driven, personal touch, shared dining, open kitchen, vegan, seizoensproducten en lobby als bestemming.

1. Duurzaamheid

Duurzaamheid wordt zo langzamerhand de norm. Zeker als het gaat om nieuwe concepten. In Nederland zijn veel voorbeelden te vinden van hotels die duurzaam of circulair zijn gebouwd. In Mumbai in India staat nu een restaurant waar alles van karton is gemaakt: Cardboard.

horecabedrijf presenteren

Cardboard restaurant in Mumbai, waar (bijna) alles van karton is gemaakt. Photography: Mrigank Sharma

Het is niet altijd mogelijk om je hele interieur duurzaam te maken, maar je kunt ook met kleinere dingen een statement maken. Een mooi voorbeeld hiervan is The red mud project. Een groep ontwerpers van de Koninklijke Kunstacademie in Londen heeft een methode bedacht om van rode modder – een industrieel afval dat ontstaat bij de productie van aluminium – keramisch servies te maken. 

horecabedrijf presenteren2. Instagrammable

‘Voor je online presentatie is het erg belangrijk dat je interieur instagrammable is’, aldus Veenhuis. ‘Gasten willen poseren bij gave interieurobjecten en maken zo via Instagram gratis reclame voor je zaak.’

Instagrammable: Hearts Cafe Londen

‘Bij The Avocado Show begrijpen ze dat heel goed. De gerechten zijn zo kleurrijk gemaakt, daar moet je wel een foto van maken. Veel restaurants maken hoekjes die zich uitstekend lenen voor een mooie foto voor social media.

Instagram booth bij The Streetfood Club.

Rein Rambaldo in de photobooth van Mama Kelly.

Ook creëren ondernemers steeds vaker Instagram booths in de zaak om het wel heel makkelijk om maken om foto’s te delen. Rein Rambaldo van Mama Kelly heeft er ook één in de zaak gezet en doet veel met social media.’

 

Veenhuis denkt dat social media nog echt wordt onderschat. Rein Rambaldo van Mama Kelly vertelde in een interview met Misset Horeca: ‘Ik denk dat het mij 30 procent van de omzet oplevert. Als ik op een doordeweekse ochtend zie dat we voor 60 à 70 procent gevuld zijn, dan wil ik dat voor die avond graag naar 90 procent trekken. Als we vervolgens een gebraden kippetje met een leuke tekst op Facebook plaatsen, dan zie je dat binnen één à twee uur het restaurant volstroomt.’

3. Experience driven

Dat je je gasten beleving en een mooie ervaring moet bieden wisten we natuurlijk al. Sommige bedrijven pakken hierbij echt uit. Daar is het concept een en al beleving. Veenhuis: ‘In het zuiden van Noorwegen is onlangs restaurant Under geopend. Dit bijzondere project, naar ontwerp van Snøhetta, ligt half-verzonken in de zee. Daarmee is het Europa’s eerste onderwater-restaurant. Hier kunnen gasten met uitzicht op de zeebodem genieten van het diner.’

horecabedrijf presenteren

Restaurant ‘Under’ in Lindesnes Noorwegen door Snøhetta, beeld Ivar Kvaal

4. Personal touch

Horecabedrijven kunnen zich bij uitstek onderscheiden door een personal touch aan de zaak mee te geven. Dat kan al met hele kleine decoraties. Speciaal bestek, bijzonder servies. Dat hoeft niet altijd nieuw te zijn. Venhuis: ‘Oude meubelstukken met een krasje, servies met een barstje, het hoort allemaal bij de persoonlijke touch. In Japan noemen ze dat Kintsugi. Daar lijmen ze een gebroken kommetje of schaaltje met goud. Kintsugi doet recht aan de unieke geschiedenis van een voorwerp, door de scheuren en breuken te benadrukken in plaats van deze te ontkennen en verbergen. Kintsugi maakt het gebroken voorwerp mooier dan het was; geeft het nieuw leven.’

5. Shared dining

Het gezamenlijk eten van grote schalen en kommen is al langer een trend en dat blijft nog wel even zo. Eten verbindt en mensen vinden het leuk om eten met elkaar te delen. Dit concept biedt veel decoratiemogelijkheden om de grote tafels met schalen, bakjes en tafelaankleding feestelijk te dekken. ‘Ook zijn het vaak casual gestylde concepten waar veel wordt gecombineerd. Bij The Streetfood Club in Utrecht hebben ze luxe en de straat gemixed. Van de comfortabele stoelen  tot de oldskool hiphop die uit de speakers knalt. Alles is een contrast, maar vormt toch een geheel.’

horecabedrijf presenteren

The Streetfood Club in Utrecht.

6. Return of the open kitchen

De open keuken is weer helemaal terug. Gasten willen meekijken met de koks en het hele proces beleven.

horecabedrijf presenteren

De open keuken van The Lemon Tree.

7. Vegan

De trend van nu is natuurlijk vegan. De eerste vegan hotelkamer is zelfs geopend in het Hilton Bankside Hotel.horecabedrijf presenteren

8. Inspelen op de seizoenen

horecabedrijf presenterenVeenhuis: ‘De trend om met je bedrijf mee te bewegen met de seizoenen is al een tijd geleden ingezet. Veel koks doen dat al in hun keuken. Maar dat kun je ook heel goed doorvertalen naar decoratie. Met Kerstmis doen we dat al massaal, met Pasen al weer wat minder en met Halloween of Valentijnsdag laten we echt kansen liggen. Je kunt de bijzondere aankleding gebruiken in je marketing om (nieuwe) gasten naar je zaak te trekken.’

 

9.  Lobby

Tenslotte ziet Veenhuis de trend dat de hotellobby steeds vaker een plek wordt waar mensen verblijven en recreëren en dan niet alleen de hotelgasten. ‘Dat biedt dan ook weer allerlei mogelijkheden om deze ruimte mooi in te richten en te decoreren.’

Frans Beekwilder heeft zijn sporen de afgelopen 95 jaar ruimschoots verdiend binnen de retailbranche. De laatste jaren komen er ook met steeds grotere regelmaat horecabedrijven bij hen langs, van grote hotelketens tot het koffiezaakje op de hoek. Om die reden richt Beekwilder zich nu ook nadrukkelijker met specifieke producten en diensten op deze groeiende branche.

 

Reageer op dit artikel