artikel

Terras Bootcamp: ’t Gerecht geeft tips voor succesvolle deelname Terras Top 100

Restaurant 341

Tijdens de Terras Bootcamp 2019 geeft Sjoerd Bakker, verantwoordelijk voor de trainingstool die ’t Gerecht inzet voor het begeleiden en opleiden van personeel een workshop. De e-learning bleek een van de sleutels tot het winnen van de Terras Top 100 2018.

Terras Bootcamp: ’t Gerecht geeft tips voor succesvolle deelname Terras Top 100
't Gerecht wint de terras Top 100 2018.

Bakker vertelt tijdens de Terras Bootcamp 2019 dat er meer nodig is dan het inzetten van een trainingstool om de Terras Top 100 te winnen. ‘Je moet een langetermijnvisie en -missie hebben en een visie op korte termijn. De visie op lange termijn gaat over de sollicitatieprocedures, de trainingen, het betrekken van jongeren bij de zaak, de korte termijn gaat het over vandaag tot de bekendmaking van de Terras Top 100.’

Werven nieuwe medewerkers

Bakker geeft tips voor het werven van nieuwe medewerkers. ‘Laat in de sollicitatiegesprekken de sollicitant spreken. Ontdek wat hij of zij wil en welke meerwaarde deze persoon voor je bedrijf kan hebben. Schets een realistisch beeld van het werk en de verwachtingen.’ Als je dan tot een overeenkomst komt, dan gaat het 5×3 model in werking. Dat wil zeggen, wat wil je de eerste 3 uur? Vervolgens maak je een plan voor de eerste 3 dagen. Dan weet je wel zo’n beetje wat voor vlees je in de kuip hebt. Na 3 weken kun je beoordelen of ze de gemaakte afspraken waarmaken en na 3 maanden weet je of er groei in zit. Na 3 jaar is er ook een belangrijk moment aangebroken. Dan moet je de medewerker perspectief bieden, want de meeste jonge mensen zijn na 3 jaar wel zo’n beetje uitgekeken op het werk.’

E-learning

Terras Bootcamp 2019

Sjoerd Bakker

Bij het inwerken van nieuwe medewerkers is het belangrijk dat je theoretische en praktijkondersteuning biedt en zorgt voor persoonlijke coaching. ‘Veel jongeren van nu ervaren stress en druk en hebben daardoor veel coaching nodig’, aldus Bakker. Bakker heeft een onlinetrainingssysteem, genaamd Blue C, ontwikkeld.

Het trainingssysteem bevat 15 verschillende modules, onder andere: gastvrijheid, tafelnummers, etiquette, klachtafhandeling, koffie, introductie van het bedrijf, warenkennis en dranken. ‘Nieuwe medewerkers kunnen zelf met een app de theorie van de modules leren. Als test krijgen ze vragen en bij goed gevolg kunnen ze door naar een nieuwe module. De ondernemers kunnen de medewerkers online volgen en zien hoe ver ze zijn. Het werkt met een puntensysteem en je kunt badges verdienen. Ondernemers kunnen hieraan een beloning koppelen of een certificaat laten uitdraaien. Ook is het een mooi moment om de medewerkers een compliment te geven.’

Het voordeel is dat nieuwe medewerkers in hun eigen tempo aan de slag kunnen. Dat geeft ze zelfvertrouwen. Het voordeel voor de ondernemer is dat ze de theorie kennen en je ze alleen nog in de praktijk moet trainen. De theorie is in een paar dagen eigen te maken, de praktijk duurt gemiddeld dan nog twee maanden. ‘Het is wel belangrijk om een datum te noemen waarop welke modules afgerond moeten zijn, anders loopt de motivatie terug.’

Winnen is het doel

Een missie op korte termijn kan het winnen van de Terras Top 100 zijn. Het is dan belangrijk dit doel te benoemen. Bakker: ‘Betrek hier alle medewerkers bij. Zorg dat iedereen hetzelfde DNA heeft. Stel een beloning in het vooruitzicht als er daadwerkelijk gewonnen wordt.’

Tips voor het winnen van de Terras Top 100

  • maakt protocollen van processen (‘we gaan dit en dit zo aanpakken’)
  • organiseer zelf bootcamps: wijn- of bierproeverij, een dienbladrace
  • laat de medewerkers wijn-, koffie- en biertrainingen volgen
  • laat nieuwe gerechten proeven
  • check elke dag alles en maak iemand daar verantwoordelijk voor
  • motiveer en enthousiasmeer je team iedere dag
  • doe alsof je in Big Brother zit en dat alles gevolgd wordt
  • train de punten waar de jury op let
Reageer op dit artikel