artikel

Parkzicht Eindhoven: van het dal naar de top

Restaurant 5646

Parkzicht Eindhoven: van het dal naar de top
Nicky en Derk van Westenbrugge. (Foto's Koos Groenewold en Lieke Vermeulen)

Een paar jaar geleden balanceerde hotel en restaurant Parkzicht in Eindhoven nog op het randje van de afgrond. Nu heeft het gezonde cijfers en is het er drukker dan ooit. Hoe dit tij keerde? Nieuw ondernemerschap. In 2012 nemen Nicky en Derk van Westenbrugge – destijds beiden 26 jaar oud – het failliet verklaarde bedrijf over. Succesvol investeren kenmerkte de afgelopen zeven jaar.

Vanwege het faillissement verloopt de overname van hotel-restaurant Parkzicht abrupt. ‘Het was toen simpelweg ja, of nee. We kozen voor ja’, vertelt Nicky van Westenbrugge. ‘Zonder businessplan zijn we begonnen.’ Met het zetten van de handtekening zijn de twee niet alleen eigenaar van een hotel met 37 kamers, een restaurant met ruim 100 zitplaatsen én een terras waar 136 gasten terechtkunnen, maar ze zijn óók werkgever van 45 man personeel. ‘Een hotel-restaurant overnemen is geen eitje’, blikken de ondernemers terug. ‘Zeker niet wanneer je een horecazaak overneemt vanuit faillissement.

Geschiedenis Parkzicht

In mei 2012 wordt Parkzicht failliet verklaard, waarna Derk en Nicky van Westenbrugge het bedrijf voortzetten. Als eerste passen ze het concept in het restaurant aan. In plaats van menu’s kiezen ze voor een Franse kaart. Daarnaast focussen ze zich meer op het hotel. De koerswijziging weerspiegelt zich in positieve cijfers, waarna de ondernemers verder durven investeren. De hotelkamers én het pand worden aangepakt. In januari 2019 opent het compleet vernieuwde restaurant – met de nieuwe naam Thym by Parkzicht – de deuren. ‘We hebben de afgelopen 3 jaar veel, maar gefaseerd geïnvesteerd.’

Derk van Westenbrugge: ‘Met de bedrijfsovername kwamen ook achterstallige betalingen mee: telefoonrekeningen, leveranciers met openstaande facturen en de energieleverancier. Maar ook apparatuur waarvan wij dachten eigenaar te zijn, bleek in bruikleen te zijn. Stond er ineens iemand in de zaak die onze wijnklimaatkast kwam terughalen.’ Ook het behoud van de domeinnaam en het telefoonnummer leveren een geschil op. Nicky: ‘Die konden we alleen behouden als we de rekeningen betaalden. Heel tijdrovend, terwijl we eigenlijk gewoon bezig wilden zijn met de menukaart, ons team en de gasten.’ Hoewel ze deze tijd als pittig ervaren, zeggen ze het nu zo weer over te doen. ‘We hebben er ook heel veel van geleerd.’

Welke wijze les ze mee willen geven aan collega-ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten? ‘Neem een adviseur in de arm, of zoek naar mensen die het juiste netwerk hebben’, zegt Nicky resoluut. Derk: ‘Ja, dat was wennen, dat we ineens niemand meer boven ons hadden die vertelde wat we moesten doen. Wij hebben uiteindelijk een Raad van Advies in het leven geroepen met ondernemers die hun strepen hebben verdiend en veel ervaring hebben in financiën, hotellerie en sales.

Neem een adviseur in de arm, of zoek naar mensen die het juiste netwerk hebben

Een Raad van Advies klinkt heel formeel, maar bestaat in de praktijk uit vier keer per jaar samen eten en sparren. Wij hebben hier echt heel veel aan.’ Nicky vult aan: ‘Daar kunnen we altijd met vragen terecht. Na ieder samenzijn is er wel iets wat we daarna anders willen gaan aanpakken. Als je wilt groeien en groter worden, dan moet je je ook kwetsbaar durven op te stellen. Ongevraagd advies is dan dus ook welkom.’

Hotel Parkzicht bij Hampshire

Hotel Parkzicht is aangesloten bij Hampshire. ‘We zien het als een soft franchise, maar ook als een club ondernemers die elkaar inspireren en van elkaar leren.’ Nicky en Derk willen zich niet aansluiten bij een keten die bepaalde eisen heeft wat betreft herkenbaarheid. ‘Er zijn ketens die invloed hebben op de kleurstelling in de kamers, of die willen dat je bij het ontbijt placemats gebruikt met daarop het logo van de keten. Dat past niet bij ons. Hampshire helpt ons online beter vindbaar te zijn en weet goede inkoopdeals te realiseren. De jaarlijkse fee die we betalen, verdienen we al snel terug met het inkoopvoordeel dat we krijgen; van flessen water tot het servies.’

Roer om

Op de vraag waarom het hotel-restaurant volgens hen onder de vorige eigenaar failliet ging, antwoordden de twee: ‘Dat is voor ons natuurlijk gissen, maar het was een moeilijke tijd. Nederland krabbelde net op uit de crisis.’ Nicky: ‘Ik denk dat ze het concept – een driegangenmenu voor €24,50 – niet hebben kunnen volhouden, omdat op de helft van de gerechten een meerprijs zat.’ Derk: ‘Ik vermoed ook dat de focus op het hotel niet voldoende is geweest.’ Nicky knikt instemmend. ‘In de crisistijd heeft een grote partij, een bedrijf uit de regio, zich teruggetrokken als klant van het hotel. Een bedrijf dat er veel gasten onderbracht. Dat is een grote klap geweest.’ Derk en Nicky besluiten het restaurantconcept dan ook te wijzigen en zich meer te focussen op het hotel. Ze voeren een andere menukaart in: Frans met een moderne twist. Daarnaast openen ze de deuren voor de lunch. Dat blijkt een schot in de roos. ‘Er staan veel kantoorpanden in de wijk. Die mensen die daar werken komen vaak bij ons lunchen.’

Investering

De twee lenen €375.000 van familie om te starten. ‘Dat was voor de overname, een klein startkapitaal én een bedrag voor de eerste investering: nieuwe vloerbedekking en de oude beeldbuizen op de kamers vervangen door moderne flatscreens.’ Daarnaast neemt het stel een koopoptie op het vastgoed. Die optie zou na 3 jaar verlopen. ‘Eerst hebben we gekeken of we een boterham konden verdienen met Parkzicht. Toen dat na 2 jaar bleek, zijn we in 2014 heel actief gestart om de financiering voor het pand rond te krijgen.’ Het vastgoed zit in die tijd nog in het slop, maar ook de hotellerie kampt nog met de naweeën van de financiële crisis. Een moeilijke periode om de financiering voor het vastgoed rond te krijgen, vertellen de ondernemers. ‘De Rabobank dacht goed met ons mee. Zijn we vaak mee in gesprek geweest om tot een oplossing te komen.’ De bank heeft het grotendeels gefinancierd, maar met hulp van het Restauratiefonds omdat het een monument betreft. ‘Een week voor de deadline hebben we het kunnen kopen’, vertelt Nicky met een glimlach. ‘Was echt heel spannend.’

Derk: ‘Vanaf dat moment zijn we écht gaan investeren.’ Dat begint met een restyling van de 37 hotelkamers. ‘Die zagen er echt heel basic uit: witte muren, dito nachtkastjes en witte bedden met een beige leren randje.’ De ondernemers investeren €5000 in iedere kamer. Ze zetten er nieuwe bedden in met een houten hoofdbord, en halen het groen van buiten naar binnen. ‘Ook hebben we technologie toegevoegd aan de kamers.’ Zo ligt onder meer op iedere kamer een Suitepad, oftewel een digitale host. ‘Deze biedt de gast de informatie van wat wij bieden en wat er in de omgeving te doen is, maar fungeert ook als direct contactdevice met de receptie.’


De investering in de kamers zien ze terug in de cijfers. ‘Het is echt veel beter gaan lopen na de restyling. We zien vooral ook een stijging in het aantal leisure-gasten. Eindhoven is dan ook echt enorm in ontwikkeling als stad.’

Restyling restaurant

Nadat de hotelkamers zijn aangepakt, is de buitenkant van het pand aan de beurt. Het dak wordt vervangen en de gevel aangepakt. Langzaamaan worden ook een aantal interieurwijzigingen doorgevoerd in het restaurant. Dat kende een klassiek oud-Franse inrichting. Met bordeauxrood op de muren, veel gelakt grenen en bruine stoeltjes met een rood fluwelen zitting. De eerste aanpassingen? ‘Een tof kleurtje op de muren, een ander stoeltje en een wisseling van de lampen. Maar vervolgens matchte het allemaal niet meer lekker. Dus we hadden wel door dat we het in één keer groots moeten gaan aanpakken’, vertelt Nicky. De ondernemers benaderen ontwerpbureau King Kongs met de vraag of zij mee willen kijken. ‘Die jongens werden zo enthousiast dat ze helemaal los zijn gegaan in hun tekeningen waarin onder meer de bar werd verplaatst. Het resultaat was echt zó vet. Daarmee hadden we veel meer mogelijkheden met het restaurant.’

Nicky en Derk tekenen dan ook voor het rigoureuze verbouwingsplan. Echter hangt daar ook een prijskaartje aan van ruim 2 ton. ‘Veel meer dan we aanvankelijk van plan waren om uit te geven, maar als je na 7 jaar gaat verbouwen, dan weet je ook precies wat de wensen zijn van je gasten. We kregen bijvoorbeeld heel veel groepsaanvragen, maar door de vaste banken waren we voorheen helemaal niet flexibel. Nu is het restaurant zo ingedeeld, dat we ook aan die vraag kunnen voldoen.’


Met de restyling kreeg het restaurant ook een nieuwe naam: Bar Restaurant Thym by Parkzicht. ‘We hebben gekozen voor een andere naam om het restaurant los te positioneren van het hotel. Dit omdat Nederlanders minder snel geneigd zijn om in een hotel te gaan eten. We hebben bovendien nu het gevoel er onze eigen identiteit aan te hebben gegeven.’ Nicky vult aan: ‘We zijn ook gaan verbouwen omdat we over 10 jaar nog steeds willen meetellen.’ Ze verwachten met de groei die ze nu zien, de investering in het restaurant er met 2 jaar uit te hebben.

Cijfers Parkzicht

37
hotelkamers

80,6
procent was de bezettingsgraad in het hotel in 2018

65
procent van de inkomsten komt uit het restaurant. 35 procent uit het hotel

50
procent groeide de omzet in het restaurant in de afgelopen 7 jaar.

50
euro is de gemiddelde besteding in het restaurant, 90 euro kost gemiddeld een hotelovernachting

112
zitplaatsen in restaurant Thym, plus 36 couverts in de private dining-
ruimte

136
couverts op het terras

230.000
euro geïnvesteerd in restyling
restaurant

185.000
euro geïnvesteerd in restyling hotel

375.000
euro was het bedrag waarmee de ondernemers startten in 2012

Groei

Het stel blikt terug. ‘Toen we in 2012 startten, was een dagomzet van €3000 in het restaurant veel, nu ligt die gemiddeld op €5000.’ De dagen dat de ondernemers maar een dagomzet hadden van €700 maken ze gelukkig niet meer mee. Derk: ‘De eerste jaren groeide het restaurant 20 procent in omzet, maar in 6 jaar tijd zijn we meer dan verdubbeld.’ Die groei zet zich vermoedelijk voort. ‘Wat we nu meemaken sinds de verbouwing is ongekend. Het is een gekkenhuis. Normaal gesproken is maandag onze meest rustige dag, maar voor vanavond hebben we al tachtig couverts staan.’ In de toekomst willen de ondernemers zich ook nog meer gaan richten op het ontbijt. ‘Dat is ook mogelijk voor niet-hotelgasten. We zien daarin wel potentie, maar leggen er nu nog te weinig focus op.’

Personeel

Investeren doen de ondernemers niet alleen in interieur, maar ook in personeel. ‘Ons streven is om het meest gastvrije bedrijf te zijn, zowel voor de medewerker als de gast.’ Zo werd René Tabbers die 11 jaar lang maître-sommelier was bij De Treeswijkhoeve (**) in Waalre, in het voorjaar van 2017 aangesteld als restaurantmanager. De ervaren Jordey Caelers werd op zijn beurt aangenomen als hotelmanager. Derk: ‘Hij is bijvoorbeeld heel goed in revenue management. Aanvankelijk deed ik dat er zelf een beetje bij, maar hij heeft daar echt een focus op. Al is het maar één euro per nacht, moet je kijken wat dat op jaarbasis oplevert!’ Met de kennis van nu zouden Nicky en Derk al eerder tussenmanagers hebben ingeschakeld. ‘Het is een investering, maar het levert uiteindelijk ook geld op.’ Trainen van personeel noemen de ondernemers belangrijk. ‘Naast dat René Tabbers graag zijn kennis deelt met jonge werknemers, hebben de Derk en Nicky gastvrijheidstrainer Gast is Koning gevraagd om jaarlijks een training te geven, waarin ook de reviews van het restaurant worden meegenomen. ‘Maar ook nodigen we leveranciers uit om bijvoorbeeld een wijn- of baristatraining te geven.’ De twee stellen wel dat gastvrijheid belangrijker is dan kennis of kunde. ‘Zolang er maar passie is voor het vak en enthousiasme, dan leiden we zelf wel op.’
Of er alweer een nieuwe investering aan zit te komen: ‘Hier blijven we investeren, nu echter niet meer zo grootschalig als dat we in afgelopen jaren hebben gedaan’, vertellen ze. ‘Maar’, zo verklappen ze: ‘we zijn aan het kijken voor een tweede hotel-restaurant. Het pand is er, nu de vergunningen nog.’

 

Reageer op dit artikel