artikel

Nationale Horecadag: Tips voor boeien en behouden horecapersoneel

Restaurant 2066

Nationale Horecadag: Tips voor boeien en behouden horecapersoneel

Misset Horeca ging dinsdag 21 mei, tijdens de eerste editie van de Nationale Horecadag, mee op de SVH Meestertour langs verschillende horecazaken in Amsterdam. Misset Horeca vroeg iedere deelnemer om vijf tips hoe zij hun werknemers boeien en behouden. Ron Blaauw, Robert Kranenborg, Rober Willemsen, chef-kok Maik Kuijpers en general manager Alex van Gastel van hotel Pulitzer Amsterdam aan het woord.

‘Veel ondernemers halen personeel bij elkaar weg, die oplossing is individualistisch’, aldus Lennart Maas die het initiatief nam voor de Nationale Horecadag. In Koninklijke Horeca Nederland vond hij een goede partner. ‘Alleen door het probleem landelijk aan te pakken, kunnen we een oplossing bieden. De krachten bundelen om het imago van de horeca te verbeteren. Samen kunnen horecaondernemers laten zien hoe mooi het is om in de branche te werken.’ Maas kijkt tevreden terug op de eerste editie. ‘Een feestdag voor de horeca.’

Tips over personeel in je mailbox?

Tips over personeel in je mailbox?

Ricardo Eshuis

Ricardo Eshuis, directeur SVH: ‘Inmiddels is het besef dat we een enorm personeelstekort in de horeca hebben bijna overal doorgedrongen. We voeren nu discussie over de verschillende oplossingen die mogelijk zijn. De sleutel voor de oplossingen ligt vooral bij de werkgevers. Het is niet alleen vanuit een krapte dat we nu moeten investeren in mensen, maar het is ook een cultuuromslag die gaande is. Een werkgever moet tegenwoordig iets meer bieden dan een rooster van veertig uur en dat een week van tevoren bekend maken. Die omslag is echt succesvol aan de gang. De discussies over en het stimuleren van goed werkgeverschap leiden tot zichtbare resultaten. Bijvoorbeeld de vierdaagse werkweek, of het delen van een bonus onder de medewerkers, sportschoolabonnementen, weekendtoeslagen en persoonlijke ontwikkeling. Vooral dat laatste is van belang om de uitdaging van het werken in de horeca groter te maken. Sterker nog: we maken langzaam van werken in de horeca weer een carrière.’

De vijf tips van Ron Blaauw

(@Ron Blaauw Oriental)

Ron Gastrobar-concept

Ron Blaauw

  • Laat je medewerkers fouten maken. Echt daar leren ze ontzettend veel van. Fouten moeten wel met een glimlach worden opgelost.
  • Investeer in trainingen. Wij bieden wijncursussen, omgangscursussen, sociale vaardigheden. Daarnaast werken we veel samen met gastvrijheidstrainer Wouter Verkerk.
  • Praat met je mensen. Medewerkers die worden gezien, blijven langer. Wij plannen  evaluatiegesprekken, maar Marco Wins, van coachingbureau In2Work, begeleidt ook medewerkers die tegen persoonlijke problemen aanlopen. Denk aan drank- en drugsproblemen. Een steeds groter wordend probleem voor medewerkers in de horeca. Het is lastig voor jonge medewerkers om de verleidingen in de grote stad te weerstaan. Wanneer ik voorheen merkte dat iemand op dit punt een probleem had, dan wipte ik die eruit. Nu ga ik samen met Marco Wins in gesprek met die medewerker. Geef iemand een tweede, soms zelfs een derde kans.
  • Bied iets extra’s. Wij bieden nu twee keer per jaar een loonsverhoging. Maar denk ook aan meer voor de hand liggende zaken: hou bij het inplannen van de vakantieroosters rekening met de mensen die kinderen hebben, maar zorg ook dat je mensen op tijd hun rooster krijgen.
  • Maak een stappenplan met een medewerker waarin je diens ontwikkeling bespreekt.

De vijf tips van Rober Willemsen

(Voorzitter van KHN, eigenaar Melief Bender en Muller&Co)

Rober Willemsen

  • Verdiep je in de persoonlijke omstandigheden van je medewerkers. Wat maakt hun trots? Welk talent willen ze beter benutten in hun werk?
  • Maak er steeds meer werk van dat mensen zich een team voelen
  • Maak voor ieder een persoonlijk plan van aanpak als het gaat om toekomstperspectief
  • Zorg voor een gezonde en veilige werkomgeving. Met gezond bedoel ik zet niet iedere dag friet op tafel, maar gewoon een gezonde maaltijd. Kortom: zorg goed voor je mensen.
  • Leid je mensen op en train ze. Vanuit leveranciers, maar luister ook naar de wensen van je medewerkers

De vierdaagse werkweek noemt Rober Willemsen niet als tip. Maar hierover zegt hij: ‘Ik heb al zeven jaar mijn ondernemingen en doe dit vanaf dag één. Het is nog niet nodig als je 21 bent, maar heb je al flink wat jaren ervaring in de horeca, dan is het echt heel fijn dat je een extra dag hebt om bij te komen.’

De vijf tips van Alex van Gastel

(@Pulitzer Amsterdam)

  • Onboarding wordt steeds belangrijker. Vroeger had je een introductiedag voor nieuwe medewerkers, je gaf ze een buddy en je wenste ze succes. Nu willen we het onboardingtraject naar zes maanden trekken, met steeds terugkoppelmomenten. Door dit proces te verlengen, komt het Pulitzer gevoel meer tussen de oren bij de werknemers waardoor ze ook langer aan boord blijven. Het verloop afgelopen jaar was 22 procent.
  • Laat medewerkers zichzelf ontplooien binnen het bedrijf.
  • Denk na over de volgende stap van een medewerker, nog voordat die medewerker dat zelf gaat doen. Zorg dat je een plan hebt voor een nieuwe stap, nog voordat die medewerker zelf onrustig wordt.
  • Zorg voor empowerment. Belangrijk wanneer je wilt voorkomen dat medewerkers bij iedere vraag willen antwoorden met: ‘dit moet ik even navragen bij mijn chef’. Geef je medewerkers vrijheid en laat ze zelf hun wow-momenten creëren.
  • Blijf investeren in waardevolle trainingen voor het personeel.

De vijf tips van Robert Kranenborg

(@ Thrill Grill)

Thrill Grill

Robert Kranenborg

  • Investeer in je personeel, geef inzicht in je werk
  • Train je personeel. Wanneer iemand nog nooit een burger heeft gebakken, dan loopt diegene mee met onze ervaren medewerkers en is die binnen een week up to date.
  • Geef ze doorgroeimogelijkheden. Bij ons kunnen medewerkers doorgroeien tot franchisenemer.
  • Zet deuren van je bedrijf open en laat mensen zien hoe leuk het is om bij jou te werken.
  • Bied je medewerkers goed eten op de zaak. Vooral studenten vinden dat bij ons een belangrijk punt.

Chef-kok Maik Kuijpers

(@brasserie Carstens)

  • Bied een vierdaagse werkweek
  • Geef je medewerkers kansen om zich te ontplooien.
  • Zorg voor een persoonlijke begeleiding.
  • Begeleid je medewerkers rustig en met geduld. Wees een coach.
  • Train ze ook op het zelfstandig bestieren van een keuken.