artikel

Tips van Offff: Je onderscheiden in de horeca

Restaurant 1111

Tips van Offff: Je onderscheiden in de horeca

Hoe zorg je ervoor dat jouw horecazaak zich onderscheidt van de rest? Youri van Overdijk en Maarten Laan van het creatieve Rotterdamse bureau Offff helpen horecazaken hierbij op weg. ‘Je moet je gast raken in het hart. Gewoon door meer op jezelf te gaan lijken.’

Speciaal voor de horeca- & foodbranche ontwikkelde Offff de RGB-methode. ‘RGB staat voor Religie, Genen en Beleving’, vertelt Maarten Laan. ‘Drie primaire zaken die elk merk een kleur geven.’ Aan de hand van deze methode en tien merkgeboden wordt de identiteit van een horecaonderneming in kaart gebracht. ‘We willen onder meer weten waar een ondernemer in gelooft en wie hij is? Wanneer we dit helder hebben, gaan we aan de slag om een zaak een eigen identiteit te geven. Daardoor kun je je onderscheiden van de rest’, aldus Laan.

Tips van Offff

Geloof of sterf Geloof in je eigen concept. Die zorgt ervoor dat mensen zich aan je kunnen verbinden.
Voelen Je gasten denken niet, ze voelen. Welke ervaringen in een horecazaak herinner jij je nog? Degenen die jou op één of andere manier geraakt hebben. Dus om toegang te krijgen tot iemands hoofd, moeten we ze raken in het hart.
Doe het goed Perceptie is realiteit. Als je gast denkt dat iets zo is, dan is het zo. Anders gezegd: Het gevoel dat mensen hebben bij een horecazaak wordt bepaald door ervaringen die ze er hebben. Het gaat niet alleen om wat je doet, maar nog belangrijker om hoe je het doet.
Hou het simpel Mensen zijn eenvoudig. Wat je ziet is wat je krijgt. Dus zorg er dus voor dat wat je gast ziet, heel erg goed is. En laat de mensen zien wie je bent. Gasten kiezen een horecazaak zoals ze hun vrienden kiezen. Gebaseerd op onze persoonlijkheid.
Wees jezelf Mensen zullen je herinneren omdat er niemand is zoals jij. Deze iconische persoonlijkheid zorgt voor erkenning en verbinding en kan niet gekopieerd worden.
Probeer niet anders te zijn Jezelf zijn vereist moed. De bereidheid om te laten gaan wie je denkt dat je zou moeten zijn, en te zijn wie je bent. Dat is de enige manier waarop je echt een connectie kan maken met iemand.
Form Follows Fucking Function Je wilt je verhaal vertellen en mensen ervan overtuigen dat je relevant bent. Wij geloven dat jouw verhaal (functie) bepaalt hoe je eruit ziet (vorm). Je uiterlijk vertelt iets over jou. Het is het visuele deel van je persoonlijkheid.
Wees geen vreemde De beste kans om te worden herinnerd is door bereikbaarder te zijn dan een ander. Dus blijf aanwezig. Bouw een onderscheidend merkpalet dat opties biedt voor branding en communicatie in elke omgeving. Houd contact met je gast, zowel off- als online.
Verslik je niet in verandering Door telkens een kleine verandering aan te brengen sterf je een langzame dood. Wat we nodig hebben om een merk in ons geheugen te versterken, is consistentie. Hoe meer consistent je bent, hoe eenvoudiger het wordt om je te onthouden.

Collega Youri van Overdijk – die eerder werkte voor merken als Bacardi, Dorrito’s en Ben & Jerry’s – vult aan: ‘Ondernemers moeten wegblijven van de gebaande paden. We helpen ondernemers hierin de route te bepalen.’ Maar hoe doe je dat in de praktijk? Van Overdijk: ‘Belangrijkste is dat een ondernemer zichzelf blijft. Jij bent namelijk uniek. Iedereen heeft wel iets opvallends, of is ergens heel erg gepassioneerd over. Je horecazaak springt eruit als je dat persoonlijke van een ondernemer verweeft in een zaak. Laat je gasten zien wie je bent. Deze iconische persoonlijkheid zorgt voor erkenning en verbinding en kan niet gekopieerd worden.’

Youri van Overdijk (l) en Maarten Laan

Inspringen op iedere trend? Niet doen!

Inspringen op iedere trend is volgens de mannen achter Offff niet nodig. ‘Door telkens een kleine verandering aan te brengen, sterf je een langzame dood. Wat gasten nodig hebben om je te blijven herinneren, is consistentie. Hoe meer consistent je bent, hoe eenvoudiger het wordt voor gasten om je te onthouden.’

Met deze filosofie heeft Offff al mooie merken op de kaart weten te zetten. Zo werkten zij met horecaondernemer Ron de Jong aan het succesvolle concept ‘bier en spijs paradijs De Gele Kanarie’.

Bierviltjes De Gele Kanarie

Youri van Overdijk en Maarten Laan werken nu ook aan het volgende concept van De Jong, genaamd Fontein dat in juni de deuren gaat openen. Van Overdijk: ‘Een zaak die meebeweegt met het ritme van de stad, waar je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat terechtkunt.’ Ook Robèr Willemsen werkte voor zijn al bestaande zaken samen met Offff. ‘Melief Bender is het oudste café van Rotterdam. Bij de Rotterdammers staat dat café ook echt zo bekend. Het geeft dat gevoel van verbondenheid’, vertelt Laan.

Bereik

Offff helpt klanten bij het identificeren en vastleggen van een merkstrategie door inzicht te geven in hoe dit te positioneren, maar helpt ook bij het bouwen aan een nieuw of bestaand merk. ‘Bij de positionering moet je denken aan de naam van de horecazaak en ook logo’s, symbolen en beeldmerken. Maar om te groeien, moet je je ook focussen op bereik. Dus helpen we bij de lancering van campagnes.’

Flyers De Gele Kanarie

Van Overdijk vult aan: ‘Je moet zorgen dat een horecazaak wortels krijgt in het geheugen van de gast. Mensen moeten jouw zaak herkennen en onthouden.’ Het ontwikkelen van een merkreligie voor een horecazaak, zorgt ervoor dat mensen zich aan je kunnen verbinden, zo legt hij uit. ‘En dat is wat branche tegenwoordig nodig heeft om te trekken én te behouden. Je gasten denken niet, ze voelen. Mensen herinneren slechts de ervaringen in een horecazaak omdat die hen op één of andere manier geraakt heeft. Dus om toegang te krijgen tot het hoofd van de gasten, moeten we ze raken in hun hart’. Horecaondernemers voelen vaak de behoefte om een zo groot mogelijke doelgroep te bedienen. Met een heel uitgebreide menukaart, drankkaart en een interieur dat jong en oud aanspreekt, vervolgt hij. ‘Maar daardoor verliest een zaak identiteit. Dus durf te schrappen en een keuze te maken in je doelgroep en je uitstraling.’ De gast kiest zijn horecazaak zoals die zijn vrienden kiest, zo stelt hij. ‘Gebaseerd op onze persoonlijkheid. Deze gasten zullen de ervaring in jouw zaak herinneren, zich verbonden met de zaak voelen en terugkomen.’


Reageer op dit artikel