artikel

Tien populaire horecaconcepten in Japan

Restaurant 756

Tien populaire horecaconcepten in Japan

In Japan zijn de meeste restaurants eigendom van kleine zelfstandige ondernemers. De laatste jaren zie je echter steeds meer Japanse concepten of buitenlandse concepten met een Japanse twist ontstaan. Hieronder tien Japanse hotspots waarvoor gasten graag in de rij staan. 

1. Book and Bed

Book and Bed noemt zichzelf een ‘accommodatie boekwinkel’.  Het is geen rustige omgeving, aldus het bedrijf. Er zijn geen comfortabele matrassen, donzige kussens of lichtgewicht dekbedden. Wat Book and Bed biedt is een ‘ervaring tijdens het lezen van een boek (of stripboek). Een ervaring die door iedereen minstens één keer wordt gedeeld: het gelukzalige moment van in slaap vallen’.
Japanse hotspots Het concept is dus eigenlijk een leeszaal waar je in slaap kunt vallen. Er zijn 55 kamers. Toiletten en douches worden gedeeld en er is een ruime gemeenschappelijke ruimte. WiFi is er gratis. Een eenpersoonskamer kost ¥5,400 per nacht, wat ongeveer 43 euro is. Een tweepersoonskamer kost ¥10,500- (85 euro).

2. Ichiran Ramen

Japanse hotspots Ichiran is een keten die uitsluitend het gerecht ramen op de kaart heeft staan. Het concept richt zich volledig op solo dining. Het idee is dat je dan kunt dineren met volle aandacht zonder afleiding door tafelgenoten, bediening, muziek of andere gasten. De focus moet liggen op het eten. Ichiran Ramen is een van de beroemdste Japanse restaurantjes met Tonkotsu (varkensvlees). Japanse hotspots
Het werkt als volgt. Je kiest bij de automaat het gerecht dat je wilt en krijgt vervolgens een ticket. Daarna vul je een formulier in waarmee je je ramen kunt personaliseren: van een rijke bouillon en noedel-textuur tot de hoeveelheid knoflook en pittige rode saus. Een medewerker geeft je een stoel (een hokje).  Tegenover je tafeltje is een gat. Daar verschijnt iemand die je ticket en je ingevulde formulier inneemt. Ieder tafeltje heeft een kraantje met ijskoud water. Als de bestelling klaar is, verschijnt er iemand die het eten op je tafeltje zet, een diepe buiging maakt en het gordijntje dicht doet.

3.  Genki Sushi

Japanse hotspots Bij Genki Sushi komt de sushi op een lopende band met een soort treintje naar de tafels. Gasten nemen plaats aan een tafel met een tablet waarop je de sushi bestelt. Deze wordt vervolgens razendsnel bezorgd via de lopende band: snel, efficiënt, makkelijk en leuk om te zien.

4. Monster Café

Kawaii Monster CaféIn het Harajuku district in Tokio’s Shibuya bevindt zich op de vierde etage van een winkelcentrum het Kawaii Monster Café. Het concept is ontworpen door Sebastian Masuda, wereldwijd bekend als de oprichter van Harajuku Kawaii cultuur, oftewel de schattigheidscultuur.
Kawaii Monster CaféBij binnenkomst in het Kawaii Monster Cafe sta je oog in oog met de grote mond van Choppy, de mascotte. Het idee is dat dit monster je opeet en je zijn bijzondere maag terecht komt. Gasten worden verwelkomd door een van de vijf uitbundig uitgedoste Monster Girls. De dames zijn uitgerust als schattige poppetjes. De Monster Girls nemen de gasten mee naar een van de verschillende ruimtes. Het café zelf is opgedeeld in verschillende gebieden met elk een eigen thema. Het menu is ook monsterlijk: spaghetti is bont gekleurd, friet wordt geserveerd met saus komt in allerlei kleuren, kip heeft een chocolade-saus en verder zijn er nog melted pancakes, catfood en over-the-top gekleurde milkshakes.

5. Chatime

 

Japanse hotspotsChatime is een Taiwanese wereldwijde keten van theehuizen, gevestigd in Taiwan. Het is de grootste theehuisfranchise ter wereld. Het heeft 2500 verkooppunten in 38 landen. In 2006 opende het zijn eerste winkel buiten Taiwan. Na het ontstaan in Taiwan in de jaren 1980, is bubble tea een populaire drank over de hele wereld. Dit geldt ook voor Japan, maar onlangs heeft bubble tea het land opnieuw veroverd. De Chatime-formule is daardoor nog populairder.

horecaconcepten in Japan

Kenmerkend aan bubble tea de unieke textuur en het uiterlijk van de taaie tapioca-parels in het drankje. Deze parels (ook bekend als boba of bubbels) zijn gemaakt van tapioca-zetmeel dat afkomstig is van cassave-wortel, vandaar deze kleine balletjes ‘tapioca’ -parels. Dit drankje, in het Japans simpelweg ‘tapioca’ genoemd, komt in een assortiment van smaken.  De typische bubble tea is meestal een eenvoudige melkthee met de tapioca-parels erin.

6. Dancing Crab

Japanse hotspots Eén van de hotspots van Osaka is Dancing Crab. Op geheel Amerikaanse wijze bedienen de obers de gasten dansend en zingend. Gast en bediening is uitgerust met een haarband met krabbepootjes. Er wordt vrolijke (westerse) muziek gedraaid en alles is gericht op beleving en sfeer. De schelpdieren komen van dezelfde leverancier als van de  TungLok Group uit Singapore, een prominente keten van visrestaurants. Het assortiment gaat van Boston-kreeft tot Dungeness-krab. De zeevruchten worden gestoomd bereid en in grote zakken uitgeserveerd op tafel. Op tafel is een tafelkleed gespannen en gasten eten met hun handen en met speciale scharen. Ondertussen worden er door de bediening  dansjes gedaan. Slim fast casual concept waarop veel variatie mogelijk is (met kip bijvoorbeeld).

7. Zauo restaurant

Japanse hotspots Iedereen wil natuurlijk verse vis op het menu, Zauo restaurant in Osaka neemt dat wel heel serieus. Daar kunnen gasten hun eigen vis vangen. Het restaurant is als een vissersboot en de tafels zijn omgeven door water. In het water zwemmen de vissen die je vanaf je tafeltje kunt vangen.
Gasten kopen eerst wat aas en halen een hengel op. Daarna kunnen ze starten met vissen. Gasten die niet willen vissen, kunnen ook gewoon het menu bestellen. Zelfgevangen vissen zijn wel veel goedkoper. Als je een vis gevangen hebt, overhandig je die aan een medewerker en kiest hoe je de vis wilt laten bereiden: sashimi (rauw), gegrild of gekookt, tempura (gefrituurd) en sushi (tegen een meerprijs).

8. Momofuku Noodle

Japanse hotspots Momofuke Noodle is een plantaardig cup noodle-concept in het Umeda-district van Osaka. Met de naam Momofuku Noodle, de uitvinder van de instant noodle, Momofuku Ando, ​​serveert deze leverancier een cup noodle die klanten zelf kunnen samenstellen uit een breed scala aan ingrediënten. De groenten waar je uit kunt kiezen zijn geperst in kleurrijke kleine blokjes, genaamd yasaikoro. Er zijn tien soorten groenten, allemaal gedroogd en in blokjes gesneden, inclusief tomaten, bieten, avocado’s en rode pepers. Naast de yasaikoro kun je kiezen uit drie soepbases: spinazie en broccoli, tomaat & chili en wortel & kokosnoot-etnische curry.

9.  BBQ restaurants

horecaconcepten in JapanIn Tokio heb je je veel BBQ-restaurants waar de tafels zijn voorzien van een grill waarop de lekkerste wagyu kan worden bereid. Iedere tafel heeft een aparte afzuigpijp zodat het in het restaurant niet blauw van de rook staat.

10. Shabu Shabu

horecaconcepten in JapanShabu shabu is een vleesgerecht uit Japan. Het is een tafelbereiding waarbij de gasten zelf het vlees garen. Iedere gast heeft een ketel met water voor zich waarin gekookt wordt. Eerst kook je groenten (kool, wortel, champignon, broccoli, taugé) en vervolgens doop je heel dun gesneden rundvlees in het water tot het vlees gaar is (na 20 seconden). Het vlees dat gaar is doop je in een sesamsaus met knoflook of soja. Shabu shabu is een onomatopee; een woord dat een klank of een handeling weergeeft. Shabu shabu betekent zoiets als ‘meng meng’ of ‘swish swish’. De Nederlandse keten Shabu Shabu heeft overigens geen shabu shabu op de menukaart staan.