blog

De Branding

Restaurant 2872

Ik ben nog nooit in restaurant beachclub ‘de Branding’ geweest en toch ben ik heel enthousiast. Het kan niet anders dan dat ik binnenkort naar Noordwijk rijd om het te beleven.

De Branding

Ik ben in een week tijd razend nieuwsgierig geworden. Binnen drie dagen werd ik door vier verschillende mensen gewezen op dit bedrijf. ‘Moet je naartoe!’ Is het eten dan zo goed?, vroeg ik. ‘Jawel prima, maar dat bedoel ik niet. De service! De mensen! Geweldig!’
Een ander: ‘Daar snappen ze het gewoon. Man, we kwamen binnen en we wisten het meteen. Sfeer goed, goede koppen, even een knikje, geweldige muziek; heerlijk.’ ‘Zei jij nou ook al ‘de Branding’, vroeg ik aan Niels. ‘Ja! Was top! Leuke dame in de bediening, zag alles. En weet je wat ze deden bij de rekening? We kregen een mandarijn!’ Een mandarijn? ‘Ja, een mandarijn, leuk hè?’

Ondanks dat deze zaak al jaren bestaat, is het vuur blijkbaar nog niet gedoofd. Sterker nog: ze verkeren ook in deze tijd van personeelskrapte en andere horecaklachten in topvorm. Online is ook iedereen enthousiast, maar de mond-tot-mond-reclame doet het dus ook goed. We zouden het bijna vergeten, maar dat is nog altijd de beste marketing. Bovendien weet je dan zeker dat je niet naar een internettrol luistert, maar dat het echt is.

Wanneer wordt een gewone gast een lopende reclamespot van je zaak? Wat moet je doen om mensen te verpletteren? Hoe zorg je ervoor dat mensen jarenlang enthousiast over je blijven? Dat mensen fan van je worden, misschien zelfs wel zonder dat ze ooit bij je zijn geweest…

Voor iedere horecaondernemer is de opdracht in 2018 heel simpel en tegelijkertijd heel moeilijk: zorg dat iedere gast niet alleen een leuke of lekkere, maar een geweldige tijd bij je heeft. Verwerf een blijvende plaats in zijn geheugen en verpletter hem met gastheerschap, passie en een instagrammable presentatie. Dan komt hij terug, samen met alle mensen die hij over je heeft verteld. Doe je dat niet en kom je niet verder dan een zeventje? Dan ben je overgeleverd aan de acties, de bonnen, de likes, de zegeltjes en het gedoe.

Met andere woorden: marketingbudget kun je het beste direct aan gasten besteden (bijvoorbeeld door te investeren in personeel) en niet aan kanalen om nieuwe gasten te werven die je vervolgens maar een zeventje geven. 

Wouter Verkerk

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel