blog

Groupon brengt wel degelijk geld in de la

Restaurant 1063

Nederlandse restaurants stoppen het liefst met deelname aan actieweken, bleek onlangs uit een onderzoek van Misset Horeca. De ondernemers zeggen dat ze meedoen omdat de buurman dat ook doet. Financieel levert een actieweek volgens hen niks op. Ik vind deze ondernemers veel te pessimistisch.

Groupon brengt wel degelijk geld in de la

Als je het goed doet, brengt deelname aan een actie wel degelijk geld in de la. De volgende berekening voor een van onze klanten, laat zien dat deelname aan een actie – in dit geval Groupon – echt wel geld in de la brengt. Alleen moet je de omzet die je via een actie binnenhaalt zien als opvulling van lege tafels. Als een extraatje, niet als normale omzet. Het rendement van deelname aan zo’n actie moet je anders berekenen dan normaal.

Op het eerste gezicht lijkt het rendement op een Groupon gast laag. Van de omzet moet onze klant 17,2 procent commissie afdragen. Alle kosten – inkoop, personeel, huisvesting – moeten er daarna nog vanaf. Tenzij je het anders doet en alleen de inkoopkosten in rekening brengt.

Als je Groupon als opvulling gebruikt, vind ik dat een legitieme methode. Je hoeft niet meer personeel in te zetten en je huisvestings- en overige kosten blijven gelijk. Omgekeerd geldt hetzelfde. Als je niet meedoet blijven alle kosten binnen je organisatie hetzelfde. Tegenover niet meedoen staat geen besparing.

Zo berekent, haalt onze klant voldoende rendement uit zijn deelname aan Groupon. Ga maar na: een Groupon-gast krijgt voor €18,86 ex btw een arrangement ter waarde van €36,79. De inkoop keuken per Groupon-gast bedraagt €9,20 (25 procent). In een jaar komen er 7.685 Groupon-gasten. Samen genereren die een winst van (7.685 x € 18.86) -/- (7.685x € 9,20) = €74.237. Van dat bedrag moet nog de commissie van €24.985. Blijft over een bedrag van €49.252. En dan laat ik de drankconsumptie buiten beschouwing, die wél voor de volle prijs afgerekend wordt.

Deelname aan actieweken levert dus wel degelijk wat op, mits je het puur als opvulling gebruikt van de laatste tafels die je anders niet bezet krijgt. Als jouw klandizie voor 80 procent uit actieweek-gasten bestaat, komt het plaatje er heel anders uit te zien en gaat het bovenstaande verhaal niet meer op. Dan kost het wel geld. De omzet van een actieweek of van Groupon moet extra zijn. Niet meer en niet minder.

Lees ook: Actieweken: Restaurants in de tang van acties

Maikel Lindewegen is adviseur van 402 Bedrijfsadministratie, de financiële waakhond van de horeca. Bij haar klanten realiseert 402 resultaatverbeteringen.  

Reageer op dit artikel