blog

‘Het is allemaal zo simpel’

Restaurant 5438

Het is de één van de grootste frustraties van leidinggevenden in de horeca: ‘Waarom doen medewerkers nou niet gewoon zoals we het hebben afgesproken? Waarom hebben medewerkers zoveel moeite met service en gastvrijheid?’ Om daar vervolgens een van de volgende varianten aan toe te voegen: ‘Zo moeilijk is het toch niet?’

‘Het is allemaal zo simpel’
Wouter Verkerk

‘Het is toch geen hogere wiskunde?’ ‘Laten we nou niet doen of het rocket science is!’ ‘Het is allemaal zó simpel!’ of ‘Iedereen snapt toch hoe dat werkt!’ Het zijn uitspraken die ook uit de mond konden komen van een voetbaltrainer die vroeger een zeer goede speler is geweest. Het is voor getalenteerde mensen namelijk extra lastig te aanvaarden dat iets waar zij zelf geen enkele moeite mee hebben, bij een ander maar niet lijkt door te dringen. De frustratie daarover zegt veel meer over de trainer dan over de voetballer.

De manier waarop medewerkers met gasten in een horecabedrijf omgaan is allesbepalend voor de gastbeleving, voor de omzet per gast, voor de kans op terugkeer van die gast en dus voor het succes van de onderneming. Daarover zeggen: ‘Hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn?!’ is dus nogal pretentieus. Het echte antwoord op die vraag is namelijk: héél erg moeilijk en het verdient continue focus! Als het gemakkelijk zou zijn dan zouden er geen middelmatige of slechte bedrijven bestaan en zeg nou zelf, daar zijn er best veel van.

Er is voor een medewerker weinig zo demotiverend als een leidinggevende die geringschattend spreekt over jouw werkzaamheden. Zeker wanneer die werkzaamheden ontzettend uitdagend en ongelooflijk complex zijn. De kans is groot dat medewerkers bij zoveel gebrek aan begrip en respect het hoofd laten hangen, ‘op slot gaan’ en minder goed gaan functioneren.

Leidinggevenden zouden twee dingen goed moeten onthouden. Ten eerste mogen zij trots zijn op het feit dat wat zij ‘gemakkelijk en simpel’ noemen door anderen heel anders wordt ervaren. Het zegt namelijk dat zij zelf waarschijnlijk zeer getalenteerd zijn. Twee: als zij in hun taak als leidinggevende niets anders kunnen dan klagen over het feit dat anderen het niet goed kunnen, is daarmee ook iets anders bewezen. Kennelijk hebben zij niet zoveel talent voor het geven van sturing en leiding en kunnen zij zelf van veel grotere waarde zijn op de vloer. Een goede voetballer is nog geen goede trainer. 

Wouter Verkerk

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.


 

Reageer op dit artikel