blog

De brief die je nooit gaat krijgen

Restaurant 9015

Stel je eens voor, je hebt een seizoensbedrijf en aan het begin van het seizoen krijg je van je team onderstaande brief. Dat zou toch heerlijk zijn? Eigenlijk is het een handleiding: Ga zo met ons om en we bezorgen je goud.

De brief die je nooit gaat krijgen
Wouter Verkerk

Geachte heer Jansen, beste Menno,

Graag komen we weer bij je werken komend seizoen en we garanderen je resultaten die je nog nooit hebt gezien. Echt, als het een beetje meezit, verdien je het komend jaar drie keer zoveel, heb je de helft minder gezeik en weet je niet wat je mee gaat maken. Het enige wat we je vragen, is het volgende:

Zou je ons alsjeblieft om de week een compliment willen geven, eens in de drie weken duidelijk een tik op onze vingers, ons eens in de maand een dag met rust laten, met verjaardagen een bos bloemen, twee keer per jaar als verrassing iets leuks opsturen naar ons huis en ongeveer eens per week een persoonlijk Whats-appberichtje? Zou je ons vanaf je vakantieadres een berichtje willen sturen dat je in een restaurant waar je at ineens aan ons moest denken, omdat ze daar werkten met precies hetzelfde enthousiasme als je zo in ons waardeert. Zou je willen zorgen voor een fijne open werkcultuur waarin we elkaar positief tegemoet treden, eerlijk tegen elkaar kunnen zijn en waar we voor elkaar zorgen? Zou je willen zorgen voor aandacht voor gezondheid, sport en goede voeding? Zou je ons willen faciliteren met plezierige duidelijke roosters en goede werkruimtes? Zou je een voorbeeld voor ons willen zijn, waar we ons aan kunnen optrekken, je eigen sores een beetje voor jezelf houden en ons laten voelen dat we de belangrijkste schakel van het bedrijf zijn?

Hartelijke groet, je team.

PS Heb je gezien dat het in onze brief helemaal niet over geld gaat?

Die brief ga je niet krijgen. Ten eerste omdat niet ieder team hetzelfde is en hetzelfde nodig heeft. Maar belangrijker: omdat het met aandacht bij medewerkers hetzelfde werkt als bij gasten. Ik nodig je uit om de volgende regels over te nemen en ergens op te schrijven waar je ze vaak ziet, zodat je ze nooit vergeet:

Om aandacht en service durven de meeste mensen niet te vragen. Maar als ze het niet krijgen, waar ze wel de mogelijkheid zagen, zullen ze er altijd over klagen… (tegen anderen!) 

Wouter Verkerk
Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

 

Reageer op dit artikel