blog

‘Het is hier geen democratie’

Restaurant 2606

Een Rotterdamse horecaondernemer sloeg tijdens een teamvergadering met zijn vuist op tafel en bulderde door de ruimte: ‘En nou is het klaar! Het is hier geen democratie!’

‘Het is hier geen democratie’
Wouter Verkerk

Hij had zich een uur ingehouden maar was wel steeds roder aangelopen tijdens het afwerken van de agenda. Ieder voorstel en iedere mededeling leverde een discussie op bij zijn medewerkers. De Poolse landdag was er niks bij.

Veel horecabedrijven voeren een onverstandige en onduidelijke koers door het, zoals ik het noem, ‘ja maar ík vind-virus’. Medewerkers die denken dat zij bij iedere procedure, werkwijze of afspraak het recht hebben daar eerst iets van te vinden, de instructie naar eigen inzicht te interpreteren en als een goed bedoeld advies naast zich neer te leggen.

Ik vroeg laatst aan een ondernemer waarom medewerkers zich aan tafel niet meer voorstellen. Dat kreeg immers veel positieve reacties van gasten. ‘Ja, Claudia vindt dat vervelend. Ze vindt dat haar naam er niet toe doet dus doet ze dat niet meer en nu is de rest ook gestopt. Jeffrey doet het trouwens nog wel, die vindt het juist heel leuk!’ Daar ga je al.

Meer lezen over personeel:

Meer lezen over personeel:

Aan een andere ondernemer vroeg ik waarom er niet standaard aan gasten wordt gevraagd of zij een stukje taart bij de koffie willen bestellen. Dat levert je gewoon veel meer omzet op en je gasten waarderen dat echt. ‘Ja, dat vinden ze opdringerig, ik heb het ze vaak verteld maar ze vinden dat niet oké.’

Ik bestelde vorige week een fles Spa blauw in een horecazaak. De medewerkster bracht mij vervolgens een karaf kraanwater. ‘Ja, ik dacht, ik breng gewoon een karaf water, ik vind die Spa blauw zo’n onzin en zonde van uw geld, kraanwater is prima in Nederland.’
De service in een horecabedrijf heeft baat bij heldere afspraken waar iedereen zich aan houdt. Het is niet zo belangrijk wat de individuele medewerker daarvan vindt. Het gaat erom wat het bedrijf ergens van vindt. Én hoe de afspraken worden gehandhaafd.

S0mmige ondernemers klagen weleens over hun medewerkers. Ik denk dat een gebrek aan goed leidinggevend en sturend kader de oorzaak is van het ‘ja maar ík vind-virus’. Beleid, en zeker beleid dat nauw samenhangt met je concept en je businessmodel is geen onderwerp van discussie, maar: ‘Zo doen we dat hier nou eenmaal en daarmee basta!’ 

Wouter Verkerk
Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

 

Reageer op dit artikel