fotoreportage

Binnenkijken bij ’t Goude Hooft in Den Haag

Restaurant 704

’t Goude Hooft aan de Groenmarkt in Den Haag onderging een grondige restyling. ‘Als je populair wilt blijven, moet je aanpassingen doen en met de tijd meegaan. De zaak moet moderner, lichter en eigentijdser. Ook moet het ontwerp insta-waardige kiekjes opleveren. Heel belangrijk tegenwoordig’, aldus eigenaar Jan van Asselt.

Binnenkijken bij ’t Goude Hooft in Den Haag

Eigenaar Jan van Asselt noemt de sfeer in zijn getransformeerde ’t Goude Hooft uitnodigend en gemoedelijk. ‘Het is een warme winkel. Een plek waar gasten los kunnen gaan met het posten van foto’s op social media.’ De markt is volgens Van Asselt enorm veranderd. ‘Vroeger draaide het alleen om het product. Dat is al lang niet meer zo. Tegenwoordig gaat het om beleving: in interieur, eten en bediening.’

Pand met uitgesproken en klassieke uitstraling

Interieurontwerper Ferry Tabeling van Heineken Interieur Design kreeg van Van Asselt de opdracht de zaak lichter en eigentijdser te maken. Tabeling: ‘Geen eenvoudige opdracht, gezien het monumentale pand met een uitgesproken en klassieke uitstraling. Bovendien moest een transformatie plaatsvinden zonder de huidige doelgroep te schaden. Een enorme uitdaging.’ Van Asselt heeft samen met Tabeling een jaar gespard om tot het uiteindelijk ontwerp te komen: modern met een klassiek randje.

Barrière doorbroken in ’t Goude Hooft

De zaak was voorheen te donker. Vanaf de straat keek je de donkerte in. ‘Het restaurant heeft nu meer openheid. Eerder namen de gasten plaats in de lichte serre of op het
terras. De barrière naar binnen is met de restyling doorbroken. Binnen en buiten vloeien nu in elkaar over. Gasten zoeken een plekje in het restaurant met warm interieur en een kleurenpallet van grijs, goud, blauw en groen’, vertelt Van Asselt.

Rol van naam ’t Gouden Hooft in interieur

De naam van de zaak speelde een grote rol in de keuze van kleuren en materialen. Hoewel grijs de basiskleur in ’t Goude Hooft is, straalt het goud je tegemoet. Pilaren zijn bedekt met blinkende tegels, tafels bewerkt met een gouden wash, muren behangen met vegen van dezelfde kleur en details zijn van messing.

Zwevende kubussen achter de bar

Sam Anders van DEP verzorgde er het licht en geluid. Een uitdaging voor DEP was de verlichting van de speciaal voor ’t Goude Hooft ontworpen sierobjecten: zwevende transparante kubussen van messing achter de bar en de organisch gevormde lichtornamenten aan het plafond. ‘Door verlichting en de speelsheid waarop deze sierornamenten zijn opgehangen, hebben deze een enorme aantrekkingskracht’, aldus Tabeling.

Samenwerking tijdens transformatie

De ondernemer werkte tijdens de restyling samen met een aantal partijen: Ferry Tabeling van Heineken Interieur Design (ontwerp), Kroeze Interieur (interieurbouw), Sam Anders van DEP (licht en geluid) en Satelliet (meubilair).

Geschiedenis ’t Goude Hooft
’t Goude Hooft in Den Haag is een plek waar je kunt eten, drinken, feesten en slapen. Het is al eeuwen een begrip in Den Haag en kent een rijke geschiedenis. Onder de naam ‘In ’t Gulde Hoift’ opende de herberg in de 15e eeuw voor het eerst haar deuren. In 2012 kochten de Haagse horecaondernemers Jan van Asselt en René Bogaart het markante pand aan de Groenmarkt en verbouwden het tot een multifunctioneel horecabedrijf. De twee werden tijdens het bouwproces gevolgd door TV West, die een negen weken durende realitysoap uitzond. In 2014 ging het Haagse ondernemersduo uit elkaar. Van Asselt hield ’t Goude Hooft en Bogaart restaurant Clooney in Zoetermeer. Van Asselt runt sindsdien de zaak samen met zijn vrouw Susan en zoon Dominique.

Cijfers ’t Goude Hooft

250 zitplaatsen
In de zaak zijn 250 zitplaatsen. Op het terras is plaats voor nog eens 200 gasten. Van Asselt: ‘Het terras heeft nieuw meubilair gekregen waardoor binnen en buiten in elkaar overvloeien.’

2500 vierkante meter
Het hele pand heeft een oppervlakte van 2500 vierkante meter. In de kelder bevindt zich Club 1660: een ruimte voor feesten en partijen met een grote bar, vaste dj-booth, podium, dansvloer en knusse zitjes. Het gerestylede restaurant is op de begane grond, inclusief entresol met hardglazen balustrade. Een soort balkon waarop gasten een ereplaats hebben. Op de eerste verdieping is een zaal geschikt voor 125 mensen en op tweede etage zijn in 2014 acht luxe suites gerealiseerd.

3,5 maand
In totaal duurde de verbouwing en restyling 3,5 maand.

1423
De herberg opende voor het eerst de deuren in 1423.

Beeld: Victor van Leeuwen, Heineken Interieur Design en ’t Goude Hooft

=>> Leestip: Binnenkijken bij andere geopende en gerestylede zaken in Den Haag

Reageer op dit artikel