Café Top 100 2015-2016 nummer 91: Doerak, Delft
Een leuk en 'open' biercafé in één van onze favoriete horecasteden. We komen graag in Delft dankzij cafés en (bijbehorende) terrassen. Zo ook bij Doerak.

Een leuk en 'open' biercafé in één van onze favoriete horecasteden. We komen graag in Delft dankzij cafés en (bijbehorende) terrassen. Zo ook bij Doerak.

Na De Zwarte Ruiter in Gulpen (40) de tweede zaak met deze naam in de lijst. Ooit was dit de vooruitgeschoven verkooppost van de gelijknamige, maar inmiddels al lang verdwenen brouwerij in Maastricht. De cafés delen dit stukje geschiedenis, maar daarmee houdt iedere overeenkomst op.

Volgens de eigen site is dit één van de oudste, zo niet het oudste, café van de stad. Al sinds 1814 worden hier gasten ontvangen. Ook soldaat van Oranje Erik Hazelhoff Roelfzema kwam er graag toen hij in de stad studeerde. Een café als dit bestaat bij de gratie van zijn geschiedenis. Maar ook het heden mag er zijn.

Ondanks de wat spirituele bedrijfsnaam is dit bovenal een fijn en modern ingericht no-nonsense café voor een wat oudere doelgroep. 25+ om precies te zijn. 3 jaar geleden geopend en nog steeds oogt hetinterieur fris en verzorgd. Beide ondernemers geloven in de geleidelijke weg omhoog.

Het regent als ons jurylid aankomt bij De Commerce. Tot zijn verbazing treft hij een bomvolle zaak aan als hij de voordeur open drukt. Het kost dan ook enige moeite om bij de bar te komen, maar eenmaal daar wordt het gevraagde biertje vlot op de bar geplaatst.

In een druk straatje in het hart van Utrecht dit gezellige bruine café, dat op 1 november vierde dat het 20 jaar bestaat. De eigenaar is een liefhebber van jazzmuziek en die voorliefde is niet alleen terug te horen in de muziekkeuze, maar ook zichtbaar gemaakt door de attributen aan de wand, zoals een saxofoon. Het instrument is ook in het bedrijfslogo verwerkt.

Eterij en Tapperij Salud is een zaak met twee gezichten. In de zomer weten de vele toeristen die het watersportdorpje aan doen het café makkelijk te vinden. Is het seizoen eenmaal voorbij, dan nemen de dorpelingen weer bezit van tafel en toog.

De internationale hotelgiganten Marriott International en Starwood Hotels willen samen verder.

Verhip vinden we in een soort 'huis op de prairie'-achtige setting. Midden in een grasveld staat dit opvallende gebouw. Ooit was het een kruidenierswinkel, maar kort voor de Tweede Wereldoorlog kreeg het een café-bestemming.

Al zo'n 20 jaar een vaste waarde op de Wageningse Markt, dit café. Vorig jaar is het overgenomen door het ondernemerspaar Remco en Brigitte van Dijk. Een aantal jaren geleden werd de zaak rigoureus verbouwd.