Alfa schokt Australië met 'neukbier

Alfa schokt Australië met 'neukbier

De flesjes bier met de merknaam Shag van de Limburgse familiebrouwerij Alfa gaan er niet langer in bij Australiërs. Minister Grant McBride, onder meer verantwoordelijk voor het toezicht op kansspelen, is zo geschokt door het biermerk dat hij het laat boycotten. Een shag betekent in het Engels onder meer een nummertje maken.

McBride beroept zich op de alcoholwet, die hem in staat stelt om de verkoop van het bier te verbieden. De Australische minister valt niet alleen over de merknaam, maar ook over de reclameslogan - Fancy a Shag? (Zin in een nummertje) - die de brouwer wereldwijd gebruikt.

’Het is een schandaal', aldus McBride. Het is volgens de bewindsman onverantwoord om ‘zo schaamteloos' een verband te leggen tussen seks en alcohol. ‘Dit product spoort jonge mensen aan tot roekeloos gedrag via smakeloze, aan seks gerelateerde advertenties. Dat kan gewoon niet. Het druist in tegen alle campagnes voor veilig vrijen en verantwoord drinken die diverse regeringen in Australië de afgelopen twintig jaar hebben gevoerd.'

In een van de advertenties 'zit' een flesje Shag-bier, met een alcoholpercentage van 5, op de achterbank van een auto, met daarboven de vraag: 'Fancy a Shag?' (zin in een nummertje?). Andere reclames met dezelfde vraag laten het pijpje pils liggend op een tafel en leunend tegen een muur zien. Er zijn ook deurborden in omloop met het opschrift: Do not disturb, having a shag. (Niet storen, ik maak een nummertje.)

McBride, een geheelonthouder en vader van acht kinderen, heeft de distributeur in Australië van Shag, The Kollaras Group, geschreven om hem één reden te geven waarom hij het biermerk niet direct zou moeten verbieden. Een woordvoerder van The Kollaras Group toonde zich zondag verbaasd dat het merk Shag voor zoveel opschudding zorgt. ‘Het bier is genoemd naar een shag, een vogel, die ook op het label te zien is.'

In Groot-Brittannië is het Shag-merk meerdere keren onderwerp geweest van een klachtenonderzoek, voor het laatst in september 2003. In Nederland is het bier niet verkrijgbaar. Bij de 135 jaar oude brouwerij Alfa was niemand bereikbaar voor commentaar.