'Neem stigma op faillissement weg

'Neem stigma op faillissement weg

Failliet gaan betekent niet mislukken. Die boodschap droegen het ministerie van Economische Zaken en bankbedrijf ABN Amro dinsdag gezamenlijk uit tijdens een bijeenkomst. Falende ondernemers hun stigma ontnemen en een tweede kans bieden is goed voor de economie, zo werd gesteld. De horeca is een van de branches met de meeste faillissementen.

Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken nam het boek 'Tweede Kans' in ontvangst, met praktijkvoorbeelden van gefailleerde ondernemers. Zelf ziet ze graag meer faillissementen in Nederland, zei ze.

‘Alleen als dat betekent dat er meer ondernemers bezig zijn geweest. Het is geen doel op zich.’ De staatssecretaris vindt dat gefailleerde ondernemers in Nederland snel een stempel krijgen opgedrukt: ‘Mensen worden door de mangel gehaald. Er is angst voor reputatieschade.’

ABN Amro en het ministerie denken dat mensen die failliet zijn gegaan uiteindelijk betere ondernemers zijn geworden omdat ze geleerd hebben van hun ervaring. ‘Iemand kan briljant failliet zijn gegaan’, zei Wietze Reehoorn, directielid van ABN Amro Nederland. Van Gennip onderschreef dat. Als voorbeeld gaf de staatssecretaris ondernemers die zo innovatief zijn dat de markt er nog niet klaar voor is.

Dat iedereen die failliet is gegaan wel een beetje verdacht is, daarvan wil Van Gennip af. Reehoorn van ABN Amro beloofde een andere benadering naar deze ondernemers. ‘Het is nu moeilijk, soms onmogelijk voor deze zakenmensen om een nieuw krediet te krijgen. Bij ons krijgen ze dat wel. Onze baliemedewerkers wordt nu verteld hoe ze hiermee moeten omgaan’, aldus de bestuurder.

Van Gennip wil de nieuwe faillissementswet, die in ontwikkeling is, op de huidige problematiek aanpassen. Daarbij denkt ze onder meer aan nieuwe instrumenten voor curatoren, die de afwikkeling regelen van een bankroet. Verder pleitte ze voor tijdig ingrijpen als een bedrijf ten onder dreigt te gaan. De staatssecretaris riep ondernemers, banken en schuldeisers op om tijdig aan de bel te trekken.