Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde omzetcijfers van moederconcern Ahold. Daarmee groeit Albert Heijn aanzienlijk sneller dan de markt en is de tomeloze groei van omzet en marktaandeel die anderhalf jaar geleden werd ingezet nog niet voorbij. Zo is de identieke omzetgroei bijna het drievoudige van dochteronderneming Schuitema, bekend van de C1000-supermarkten.
De totale omzet van Ahold daalde met 0,7 procent naar 13,2 miljard euro. Dit werd echter vooral veroorzaakt door de lage dollarkoers, waardoor de Amerikaanse omzetten er in euro's minder goed uitzien. Bij constante wisselkoersen had het concern een omzetstijging van 5,8 procent geboekt. Albert Heijn is daarmee het best presterende deel van Ahold.
Clemens Markets
De in de Verenigde Staten gekochte supermarktketen Clemens Markets bezorgde Gian-Carlisle een omzetstijging van 16 procent tot 1,3 miljard dollar, waarbij de autonome omzetgroei bleef steken op 4,4 procent. De zo'n beetje verkochte groothandel US Foodservice zag de omzet met 4,4 procent toenemen tot 6,1 miljard euro.
De Tsjechische en Slowaakse operatie van Ahold, met de formules Albert en Hypernova, boekte een omzetstijging van 9,9 procent. De laatste winkels van Ahold in Oost-Europa boeken nu een gezamenlijke omzet van 434 miljoen euro. Vorig jaar verkocht Ahold de activiteiten in Polen aan Carrefour.