De zoektocht naar een geschikte kandidaat is een behoorlijke hype in Canada en de VS. Het project ‘365 days of dining Richmond’ en de bijbehorende website www.365daysofdining.com wint dagelijks aan populariteit.
Inmiddels is de inschrijftermijn gesloten en maakt de bedenker van het opvallende eetinitiatief, Tourism Richmond, binnenkort de winnaar bekend. Deze persoon krijgt vervolgens de opdracht om iedere dag een restaurant te bezoeken en hierover te bloggen.
Het gaat niet om kritisch geschreven stukken, maar om artikelen die kunnen bijdragen aan de populariteit van de restaurantbranche in Richmond, een bijna 200.000 inwoners tellende stad op een half uurtje rijden van Vancouver.
De gekozen kandidaat krijgt een jaarcontract aangeboden. Naast een jaarsalaris van 50.000 dollar bevat het contract gratis kost en inwoning en een jaar lidmaatschap bij de Richmond Olympic Oval, een bekende sportschool in de stad.
Het is niet de eerste maal dat er vanuit een marketinggedachte één persoon wordt ingezet om een jaar lang een onderwerp te volgen. Eerder leverde de ‘best job in de world’, waarbij één persoon een jaar lang op een tropisch eiland moest verblijven en bloggen, veel media-aandacht op. In eigen land sliep Vincent van Dijk in het kader van het project Amsterdam Slaapt een jaar lang in Amsterdamse hotels. Hij schreef hierover dagelijks op zijn weblog en publiceerde aan het eind van zijn slaaptoer er een boek over.