Uit-eten-thuis is binnen de foodservice momenteel de grootste groeimarkt, aldus Grievink. Helaas voor de horeca profiteren vooral de supermarkten. De crisis werkt daar ook aan mee. Consumenten wil veel genieten voor weinig geld. ‘De bedrijven die daar het beste op inspelen zullen hun omzet vergroten.’
Dat supermarkten meer luxe meeneemmaaltijden aanbieden, versterkt hun positie. Wat meespeelt is het feit dat Nederland in West-Europa het duurste land is voor buitenshuis eten. Voor de boodschappen betalen Nederlanders juist het minst. Om de verhoudingen weer te geven: ‘Je betaalt 12 euro voor een gerecht in een restaurant, terwijl je bij de Lidl of de Aldi dat gerecht voor 1 euro kunt kopen.’
Consumenten krijgen daardoor al snel het gevoel dat ze in een restaurant te veel betalen. ‘Dat gevoel wordt verstrekt’, aldus Grievink ‘door het feit dat supermarkten meer en meer luxe gerechten aan gaan bieden voor thuis. Met de feestdagen zal dat weer extra te merken zijn.’
Hij riep de ruim 200 aanwezige horecaondernemers op om toch vooral in spelen op de wensen van de consument. Die wil snel, goed, voordelig, gezond, makkelijk en duurzaam eten. ‘Wie daar op inspeelt gaat marktaandeel pakken. Ook in tijden van crisis kun je groeien.’
Het Misset Horeca Ondernemers Event is mede mogelijk gemaakt door