Dat de Souflesse de eerste snack is die het zegel ontvangt komt niet geheel onverwacht. Directeur Ton van der Aa van Swinkels Snackery en Backery in Cuijk heeft al sinds de introductie van de kaassoufflé in 2009 stelselmatig benadrukt de Souflesse exclusief voor te behouden voor de foodservicemarkt. 'Wij gaan voor lange termijnrendement voor de ondernemer door te waarborgen dat een product niet voor een ramsjprijs inde supermarkt komt te liggen. Bovendien bied je zo een product waarmee hij zich kan onderscheiden. Op die manier bouwen we aan een langdurige relatie met onze afnemers.'
Exclusiviteitscontract
Met het zegel wil ProFri bevorderen dat fabrikanten producten exclusief bestemmen voor de horeca. Fabrikanten die het zegel willen voor een product gaan een contract aan met de vereniging waarin ze beloven een product niet naar de retail te brengen. 'De cafetariabranche wordt regelmatig verrast met een besluit van een fabrikant, om bepaalde producten via de supermarkt te gaan verkopen. Het is voor de branche extra zuur wanneer het gaat om kwaliteitsproducten en merken die, mede dankzij de inspanningen van diezelfde professionele frituurder, groot en bekend zijn geworden', aldus ProFri in een persbericht. 'De branche is gebaat bij kwaliteitsproducten die niet op elke hoek van de straat en in de supermarkt te koop zijn. Met deze producten kan de frituurder zich positief onderscheiden', aldus ProFri
ProFri is in overleg met drie andere fabrikanten die ook een of meer van hun producten exclusief willen bestemmen voor foodservice.