Hotels Accor meer in trek

Hotels Accor meer in trek

Hotelexploitant Accor, het moederbedrijf van merken als Sofitel, Novotel en Ibis, heeft vorig jaar geprofiteerd van de groeiende vraag naar kamers. Dat ...

Over de hele breedte groeide de vraag naar bedden. Zo steeg de omzet rond de Middellandse Zee met krap 10 procent. Elders in Europa nam de omzet met 4,7 procent toe. Ook de Amerikaanse markten deden het met een omzetgroei van 7 procent goed. In thuisland Frankrijk bleef de groei achter bij die in de andere landen.

Accor, dat stevig sneed in de kosten, meldde over 2014 een operationele recordwinst van 602 miljoen euro op hotels die langer dan een jaar open of in bezit zijn. Dat is ruim 17 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat in Europa lag bijna een kwart hoger dan een jaar eerder. Ook in Azië en Oceanië was de winstgroei voor belastingen en rente met 12 procent fors. In Frankrijk daalde die winst met krap 3 procent.

Uiteindelijk hield het bedrijf onder de streep 223 miljoen euro over. De schuld van Accor is in 2014 met 67 miljoen euro teruggebracht tot 159 miljoen euro. Door de goede resultaten keert Accor 19 procent meer uit aan de aandeelhouders in vergelijking met een jaar eerder.

Accor kondigde aan de komende jaren 225 miljoen euro te steken in verdere digitalisering van het bedrijf. Het bedrijf wil daarbij de concurrentie aangaan met digitale reserveringssites als Expedia en Booking.com.