'Horeca houdt zich slecht aan alcoholwet jongeren'

'Horeca houdt zich slecht aan alcoholwet jongeren'

Volgens het Nederlands instituut voor Alcoholbeleid, STAP, houdt slechts 22 procent van de horeca zich aan de alcoholwet waar het gaat om verkoop aan jongeren. Supermarkten en slijterijen scoren 'het minst slecht'.

Iets meer dan de helft van de supermarkten (51 procent) en 42 procent van de slijters houden zich aan de alcoholwet. Daarmee scoren ze ,,het minst slecht'' van alle verkooppunten. Dat blijkt uit een onderzoek van STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid. Minderjarige mysteryshoppers gaan vaak met lege handen de supermarkt uit als direct naar hun identiteitsbewijs wordt gevraagd.

Weinig verandering in drie jaar

Er zijn opmerkelijke verschillen per type verkooppunt want ronduit slecht is het nalevingsgedrag in de horeca (22 procent). In verreweg de meeste (snack)bars en sportkantines blijken kinderen nog steeds zonder veel moeite aan alcohol te komen. Van elke drie pogingen van deze mysteryshoppers zijn er twee succesvol. Daar is volgens STAP in de afgelopen drie jaar weinig aan veranderd.