Deli XL lanceert maaltijdconcept voor de zorgcatering

Deli XL lanceert maaltijdconcept voor de zorgcatering

De maaltijdvoorziening in de zorg staat hoog op de agenda. Om aan te sterken en vitaal te blijven, is het voor zorgcliënten van groot belang goed te eten. Naast smaak speelt presentatie een essentiële rol. Deli XL ontwikkelde samen met Eetgemak en Iseco Benelux het concept Magnificent waarin deze twee aspecten samenkomen.

Dick Slootweg, managing director van Deli XL: ‘We willen als Deli XL meer aandacht geven aan de zorgmarkt en zijn naar de grootste zorgbeurs van Nederland gekomen om in gesprek te gaan.’ Voor de ontwikkeling van het maaltijdconcept werkte Deli XL samen met Iseco, producent van onder meer regenereerwagens, en maaltijdenleverancier Eetgemak. Het principe van Magnificent is dat de maaltijden direct vanuit de verpakking op restauratieve wijze gepresenteerd worden op het bord. Voedingsassistenten kunnen verse kruiden of andere garnering toevoegen voor nog meer beleving en smaak.

In zorgcatering zijn zes eetmomenten per dag

‘Je ziet dat steeds meer ziekenhuizen naar zes eetmomenten per dag gaan. Ze zijn anders naar eten en drinken gaan kijken, zeker in het kader van ondervoeding. Daarnaast zien we zorginstellingen stoeien met het horecamatig werken’, aldus Weike Donkers, salesmanager Zorg & Ziekenhuis bij Deli XL. Een maaltijd van nu moet niet alleen lekker en voedzaam zijn, hij moet er ook restaurantwaardig uitzien, gemakkelijk te serveren zijn, weinig verspilling opleveren en het liefst niet al te veel geld kosten. Er zijn dus nogal wat eisen. Met het totaalconcept Magnificent denkt Deli XL aan de hoge verwachtingen van de zorg te kunnen voldoen. Het concept beschikt over een ruim assortiment voor alle momenten van de dag, stelt Donkers. ‘Dus broodmaaltijden, kleinere, geportioneerde warme maaltijden met veel eiwitten, eiwitrijke shakes, smoothies en ook tussendoortjes.’ Per dag kost dat tussen de €6 en €10 per cliënt, zegt Donkers. ‘Het hangt er een beetje vanaf hoe compleet je het concept wilt hebben.’

Warme maaltijd is verpakt in Torus Pak

Het onderscheidend vermogen van Magnificent zit hem vooral in de warme maaltijd, die verpakt is in de Torus Pak, een systeem met wegtrekbare folie aan de onderzijde in plaats van aan de bovenkant. Deze folie met speciale coating voorkomt dat het eten aan de bodem blijft plakken. Na het verwarmen wordt de folie aan de onderzijde weggehaald, waardoor opscheppen en portioneren niet meer nodig is. Een mooi uitziende maaltijd blijft daardoor een mooi uitziende maaltijd. ‘Bovendien scheelt dit heel veel handelingen’, vertelt Martin Ambachtsheer, culinair adviseur bij Deli XL. ‘De voedingsassistent hoeft niet meer aan bed het eten op te scheppen.’

‘Een grote uitdaging is de dieetmaaltijd’

Het concept wordt getest bij een aantal ziekenhuizen. Magnificent is voorgesteld aan onder meer het AMC in Amsterdam en het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Beide ziekenhuizen hebben nog geen toezeggingen gedaan over het meewerken aan een pilot. ‘Het is op zich een mooi concept’, zegt Mathieu van der Maat, in het AMC als manager patiëntenservices verantwoordelijk voor voeding, schoonmaak en vrijwilligers. ‘Ik denk zeker dat er een bepaalde behoefte aan is in de markt. Je wilt zoveel mogelijk standaardiseren, maar je wilt de patiënt ook individuele vrijheid geven. Dat is het spanningsveld.’
‘Een grote uitdaging is de dieetmaaltijd’, zegt Arie van der Vlies, contract-kwaliteitsmanager bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Die moet er volgens hem ook goed uitzien. Het ziekenhuis van Van der Vlies is zich op dit moment aan het oriënteren op een nieuw voedingsconcept en Magnificent zou een optie kunnen zijn. ‘De presentatie ziet er goed uit, de temperaturen kunnen goed beheerst worden en de voedingsassistent hoeft tijdens het uitserveren minder handelingen te verrichten.’ Beide heren worstelen nog wel met de portiegrootte. ‘Die is niet geschikt voor alle patiënten’, stelt Van der Maat. ‘Voor de een is het te veel, voor de ander te weinig.’