Verhoog de winstgevendheid van je restaurant met deze drie tips

Om verzekerd te zijn van een soepele bedrijfsvoering houden de meeste restauranthouders heel wat cijfers in de gaten. Sommige van deze cijfers zeggen meer over je winstgevendheid dan anderen en dit zijn dan ook de nummers die je wilt verbeteren om onder de streep meer over te houden. We geven je drie tips om je winstgevendheid te verhogen.
Delen:
  1. Optimaliseer je werkstromen

Een belangrijk aspect van winstgevendheid is de omzetsnelheid. Als je deze wilt optimaliseren, is het van belang dat de processen die bij iedere tafel herhaald worden zo snel en efficiënt mogelijk worden uitgevoerd. Dit hangt zowel af van de kunde van je werknemers, als de inrichting van je zaak. Denk hierbij aan de volgende processen:

  • Worden tafels in het juiste tempo gedekt, afgeruimd en schoongemaakt?
  • Hoe lang duurt het voordat gasten een zitplek krijgen toegewezen?
  • Hoeveel tijd neemt het betalen in beslag?

Tijdswinst

Het zijn details, die bij elkaar opgeteld een heleboel tijd schelen. Een tafel die de rekening al heeft, maar nog 10 minuten moet wachten totdat ze daadwerkelijk kunnen betalen, heeft in die 10 minuten niets opgeleverd. Dit terwijl een tijdswinst van 5 minuten per tafel al een aanzienlijk verschil kan maken in de hoeveelheid mensen die je per dag een plek kunt bieden. Al het bovenstaande heeft weer een grote invloed op je uiteindelijke winstgevendheid.

  1. Moderne technologie

In iedere onderneming is communicatie key, maar in de horeca is het nog net iets belangrijker. Niet alleen omdat er eigenlijk twee bedrijven (de keuken en de vloer) synchroon naast elkaar draaien, maar ook omdat de effectiviteit van deze communicatie een grote weerslag heeft op de kwaliteit van je diensten, én op wat het jou oplevert.

Door voor een mobiel kassasysteem te kiezen, kan de bediening rechtstreeks communiceren met de keuken zonder tijd te verliezen aan wijzigingen. Ook voorkom je menselijke fouten, zoals door een moeilijk leesbaar handschrift wat de keuken verkeerd kan oppakken.

Modern kassasysteem kan helpen bij het managen van de verwachtingen

Mobiel kassasysteem

De tijdswinst van een mobiel kassasysteem zit in meer dan alleen sneller bestellingen opnemen. Een deel van de werkprocessen benoemd in punt 1, zoals bijvoorbeeld afrekenen, kunnen sneller worden uitgevoerd met behulp van een mobiel kassasysteem.

Een modern kassasysteem kan je daarnaast helpen bij het managen van de verwachtingen van gasten die staan te wachten. Als je kassasysteem jou vertelt in welke fase van de maaltijd je gasten zich bevinden, kun jij duidelijk communiceren wat de te verwachten wachttijd is, en behoud je een hogere klanttevredenheid.

  1. Een beter menu, meer winst

Een vaak vergeten aspect bij het verhogen van de winstgevendheid per tafel is het menu. In plaats van simpelweg de prijzen te verhogen, kun je beter kritisch naar je menu kijken en bereken wat ieder gerecht jou uiteindelijk oplevert. Weeg hierbij twee factoren tegen elkaar af: de populariteit en de winstgevendheid.

Je wilt zoveel mogelijk populaire, winstgevende gerechten behouden en zo veel mogelijk impopulaire gerechten die hoge kosten hebben verwijderen. Terwijl je juist creatiever kunt zijn met populaire gerechten die niet veel opleveren, en impopulaire gerechten die zeer winstgevend zijn.

Zoek uit of je winstgevende gerechten populairder kunt maken door ze toe te passen in een andere context

Wat maakt gerechten populair?

Maak populaire gerechten winstgevender door uit te zoeken wat ze precies populair maakt. Zoek ook uit of andere ingrediënten kunnen worden vervangen voor ingrediënten met een lagere kostprijs. Zoek uit of je winstgevende gerechten populairder kunt maken door ze toe te passen in een andere context. Maak ze deel van een seizoensmenu, of schuif ze onder een andere categorie (bv. voorgerecht/hoofdgerecht).

Door je te focussen op je omloopsnelheid en de marges die je pakt op je gerechten, kun je onder de streep een significant hoger bedrag overhouden. Werk niet harder, maar slimmer – en haal zo meer uit jouw business.

Dit artikel is gesponsord door Lightspeed