Familiebedrijf D'n Hijzelaar sluit aan bij Restaria

Familiebedrijf D'n Hijzelaar sluit aan bij Restaria

Ricky Voll, zijn vrouw Lenny en hun zoon David van Cafetaria D'n Hijzelaar in Boekel hebben zich aangesloten bij Restaria. Het familiebedrijf is daarmee de 38ste Restaria in Nederland maar nog niet het laatste nieuwe lid in 2020.

Restaria D’n Hijzelaar is een zaak met 35 zitplekken binnen en nog eens 25 tot 30 zitplekken op het terras. De cafetaria is een jaar geleden al verbouwd richting de Restaria-stijl, waardoor nu alleen de signing is aangepast.

Veel nieuwe klanten

Vanwege de geldende coronaregels mag het restaurantgedeelte vanzelfsprekend niet gebruikt worden. ‘Maar we zijn best druk met de afhaal’, zegt eigenaar Ricky Voll. ‘Sinds de verbouwing hebben we veel nieuwe klanten gekregen, ze eten het nu alleen niet in de zaak op.’

Restaria D'n Hijzelaar

Bekend om spare ribs

Ricky en Lenny Voll openden Cafetaria D’n Hijzelaar in 2002. Zoon David werkt er al sinds zijn jeugd en is sinds 2019 mede-eigenaar. De cafetaria staat vooral bekend om de spare ribs, waar mensen uit de omringende dorpen speciaal voor naar Boekel komen. ‘We verkopen ook veel luxe broodjes en hamburgers’, zegt Voll.

Concept on hold

Formulemanager Hans van Ballegooijen laat weten dat de gesprekken al liepen voor het coronatijdperk. ‘Nu zijn ze officieel Restaria, alleen kan het concept nog niet helemaal tot uiting komen. Wel heeft het menu een upgrade gekregen, met de toevoeging van onder meer friettoppings en het hamburgerconcept.’

Daadkracht

Van Ballegooijen prijst de ondernemers om hun daadkracht. ‘Voorheen waren ze geen klant van Bidfood, dus ze zijn ook nog eens overgestapt op een nieuwe leverancier. Het is opmerkelijk dat ondernemers in deze tijd zo’n stappen durven te maken.’

Restaria terug in de tijd

Corona heeft veel verandering gebracht binnen de Bidfood-formule. ‘Het is minder ‘Rest’ en meer ‘aria’, zegt Van Ballegooijen. ‘Wat dat betreft zijn we twintig jaar teruggegaan in de tijd. Veel meer afhaal met gezinszakken friet en snacks.’

‘Zitgedeelte heeft straks weer meerwaarde’

Toch is Van Ballegooijen nog steeds 100 procent overtuigd van het concept. ‘Als corona achter de rug is, zit er wel degelijk meerwaarde in het zitgedeelte. Mensen willen straks  weer uit eten, en bij ons kunnen ze voor weinig geld die beleving krijgen. Dus voor nieuwe locaties is 25 zitplaatsen en een driegangenmenu nog steeds het uitgangspunt, ook al staat dat nu even in de ijskast. ‘

Kritisch kijken naar rendement

Restaria zit als formule gemiddeld op een omzetindex van 80 procent ten opzichte van vorig jaar. Van Ballegooijen: ‘We zijn met ondernemers heel bewust bezig geweest met rendement, want omzet is niet heilig. Ondernemers zijn teruggegaan in uren, waardoor er onderaan de streep niet heel veel verschil ontstaat. Ook is het assortiment ingeperkt. We hebben echt gekeken hoe we de bedrijfsvoering in de huidige tijd rendabel kunnen maken.’

Enorme toename online bestellen

Toch vindt er ook vernieuwing plaats. In het afgelopen half jaar zijn ongeveer 14 Restaria-ondernemers met maaltijdbezorging gestart, waardoor op dit moment 17 van de 38 Restaria’s bezorgen. ‘En het online bestellen is verzevenvoudigd ten opzichte van januari en februari. 70 procent daarvan is afhaal, 30 procent is bezorgen.’

De cafetaria doet al aan bezorgen, vooral grote bestellingen voor bedrijven. Na 20.00 uur bezorgt de D’n Hijzelaar aan particulieren, op dit moment vooral borrelschalen.

Restaria nummer 39 in Heerenveen

Voor het einde van het jaar verwelkomt Restaria nummer 39 van Nederland. Het gaat om Cafetaria ’t Hoekske in Heerenveen. Deze bekende zaak met zestig zitplaatsen ondergaat momenteel een rigoureuze verbouwing, waarbij er onder meer een serre aan het pand wordt gezet.